Header Top menu
L'ús massiu del transport públic millora la qualitat de l'aire
La utilització del metro en detriment del vehicle privat evita la presència de partícules contaminants de PM10 en un 8% i d'òxids de nitrogen en un 48%, segons un estudi científic sobre la contaminació atmosfèrica a Barcelona.
La qualitat de l'aire de la ciutat de Barcelona millora quan els usuaris viatgen en transport públic i no fan servir un vehicle més contaminant. Així ho posa en relleu l'estudi d'ISGlobal i de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA-CSIC): els dies que el tren, el bus o el metro no han funcionat s'ha incrementat la pol·lució a la Ciutat Comtal.
L'estudi s'ha fet analitzant la presència de contaminants de monòxid de nitrogen (NO), diòxid de nitrogen (NO2), partícules PM10, PM2,5 i PM1, carboni negre (BC) i monòxid de carboni (CO) durant els 208 dies compresos entre els anys 2005 i 2016, en què els transports públics no han funcionat al cent per cent.
Les dades indiquen que desplaçant-se en metro s'evita la presència a l'aire de partícules contaminants de PM10 en un 8% i de NO en un 48%. Els dies sense transport públic a Barcelona s'ha produït un increment mitjà dels nivells de contaminació atmosfèrica que oscil·len entre el 4%, en el cas del NO2, i el 8% en NO, en comparació amb els dies en què n'hi ha hagut.
Per Xavier Basagaña, investigador d'ISGlobal i primer autor de l'estudi, els resultats demostren que “el transport públic és imprescindible per combatre els alts nivells de contaminació atmosfèrica urbana”. A més, ha afegit que es pot aconseguir disminuir encara més la pol·lució, ja que “actualment, prop de la meitat dels desplaçaments interurbans a Barcelona es realitzen encara amb vehicle privat, la qual cosa ofereix marge per potenciar el transport públic i millorar la qualitat de l'aire”.