La utilització del metro en detriment del vehicle privat evita la presència de partícules contaminants de PM10 en un 8% i d'òxids de nitrogen en un 48%, segons un estudi científic sobre la contaminació atmosfèrica a Barcelona.
La qualitat de l'aire de la ciutat de Barcelona millora quan els usuaris viatgen en transport públic i no fan servir un vehicle més contaminant. Així ho posa en relleu l'estudi d'ISGlobal i de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA-CSIC): els dies que el tren, el bus o el metro no han funcionat s'ha incrementat la pol·lució a la Ciutat Comtal.
L'estudi s'ha fet analitzant la presència de contaminants de monòxid de nitrogen (NO), diòxid de nitrogen (NO2), partícules PM10, PM2,5 i PM1, carboni negre (BC) i monòxid de carboni (CO) durant els 208 dies compresos entre els anys 2005 i 2016, en què els transports públics no han funcionat al cent per cent.
Les dades indiquen que desplaçant-se en metro s'evita la presència a l'aire de partícules contaminants de PM10 en un 8% i de NO en un 48%. Els dies sense transport públic a Barcelona s'ha produït un increment mitjà dels nivells de contaminació atmosfèrica que oscil·len entre el 4%, en el cas del NO2, i el 8% en NO, en comparació amb els dies en què n'hi ha hagut.
Per Xavier Basagaña, investigador d'ISGlobal i primer autor de l'estudi, els resultats demostren que “el transport públic és imprescindible per combatre els alts nivells de contaminació atmosfèrica urbana”. A més, ha afegit que es pot aconseguir disminuir encara més la pol·lució, ja que “actualment, prop de la meitat dels desplaçaments interurbans a Barcelona es realitzen encara amb vehicle privat, la qual cosa ofereix marge per potenciar el transport públic i millorar la qualitat de l'aire”.