Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Innovació
  3. Un simulador immersiu formarà en incidències als túnels els tècnics de línies automàtiques
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
23.11.2021
Carme Becerra

Un simulador immersiu formarà en incidències als túnels els tècnics de línies automàtiques

Imatge
Simulador amb realitat virtual
La formació és totalment immersiva i reprodueix escenaris reals de les línies automàtiques del metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

La formació és totalment immersiva i reprodueix escenaris reals de les línies automàtiques del metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

Com a part del pla de formació dels tècnics d'operació de línies automàtiques (TOLA) de metro, s'ha incorporat un simulador de realitat virtual que prepara els treballadors per utilitzar els motors d'agulles o les portes de sectorització dels túnels, entre altres tasques.

Formar els treballadors que operen els trens del metro i en solucionen les incidències resulta molt complex si s'ha de retirar un tren del servei per fer les proves i pràctiques, o si aquestes s'han de portar a terme en horari nocturn i alterant calendaris de feina. L'arribada de noves tecnologies (com la realitat augmentada o la realitat virtual) ha servit per fer les coses més fàcils.

En el cas de les línies automàtiques de metro L9 i L10, al simulador de conducció i a l'estació de realitat virtual (que s'empren per a la formació des de la tardor passada) s'hi ha sumat ara un nou simulador de realitat virtual. La nova eina recrea diferents encreuaments del metro de Barcelona. De fet, els túnels que es reprodueixen són els mateixos que es trobaran els tècnics d'operació de línies automàtiques (TOLA) en el seu dia a dia si han d'enfrontar-se a alguna incidència.

Tecnologia pròpia dels videojocs

Per integrar la nova incorporació en els plans de formació de línies automàtiques, s'ha posat en marxa una estreta col·laboració entre el personal de TMB i el de l'empresa Save Games Studio, desenvolupadora del simulador. D'aquesta manera, els escenaris virtuals que s'utilitzen durant la formació són totalment fidels als reals. I, així mateix, els formadors que guien els alumnes poden ajustar cada exercici a les necessitats del moment.

L'expertesa de Save Games Studio en l'aplicació de la realitat virtual als videojocs s'ha traslladat en aquesta ocasió a un entorn de serveis de mobilitat. Per utilitzar el simulador cal disposar del software, de les ulleres de realitat virtual i dels comandaments que s'accionen amb les mans. El formador pot transportar-ho tot en una maleta i traslladar-se pels diferents centres de treball de TMB on s'hagin programat sessions de formació.

Agulles i portes de sectorització

Els canvis d'agulles als encreuaments de vies (que també estan presents a les línies de metro convencionals) poden practicar-se amb aquest software immersiu desenvolupat per a TMB. També s'entrenen l'ús i la resolució d'incidències amb les portes de sectorització dels túnels. Aquest darrer element, propi de les línies automàtiques, és el que evita que, en cas de presència de fum, aquest s'expandeixi per tot el túnel deixant-lo aïllat en la zona de la incidència.

Aquestes innovadores vies de formació no substitueixen del tot la de tipus presencial, però sí que hi contribueixen positivament de diverses formes: a banda de les ja mencionades (és el formador qui es trasllada, és més fàcil acomodar horaris), s'estandarditzen els processos de resolució d'incidències i es poleixen les habilitats dels tècnics per a tasques i situacions molt concretes (de fet, l'ús del simulador és recomanable que no s’allargui massa, motiu pel qual es preparen càpsules formatives de curta durada).   

Aquests dies estan començant les formacions en grup dels TOLA, que aniran programant-se als diferents centres de treball. Al web de Save Games Studio també es pot trobar informació sobre el projecte desenvolupat per a Metro de Barcelona.

Imatge
A la pantalla s'aprecia com veu l'alumne el túnel i com interactua amb els elements que hi apareixen representats / Foto: Pep Herrero (TMB)
A la pantalla s'aprecia com veu l'alumne el túnel i com interactua amb els elements que hi apareixen representats / Foto: Pep Herrero (TMB)

A la pantalla s'aprecia com veu l'alumne el túnel i com interactua amb els elements que hi apareixen representats / Foto: Pep Herrero (TMB)

A la pantalla s'aprecia com veu l'alumne el túnel i com interactua amb els elements que hi apareixen representats / Foto: Pep Herrero (TMB) 
Darrera modificació
23.11.2021
Tema
Innovació
  • ConceptesFormacióInnovacióMantenimentTecnologiaInfraestructuraTúnelInstitucionsTMBLlocsFiraAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Les línies convencionals de metro incorporen un simulador per a la formació del personal

Contingut relacionat

Imatge
Imatge de la consulta de l'estat dels ascensors a la TMBApp./ Foto: TMB

L'estat dels ascensors de la xarxa de metro ja es pot consultar al web i a l’aplicació de TMB

Innovació
Reposabraços instal·lat a l'estació de Sagrera. /Foto: M.A. CUARTERO (TMB)

Alumnes d’Elisava creen reposabraços amb materials reciclats per les estacions de metro

Innovació
Imatge dels participants a la Hackató 2022. /Foto: PEP HERRERO

El grup 'Bus Champions' guanyadors del repte de TMB a la Hackaton 2022

Innovació
Imatge
Membres de l'equip guanyador amb el jurat i el conseller delegat de TMB Gerardo Lertxundi. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

El repte d’Intraprenedoria del departament d’Innovació de TMB ja coneix l’equip guanyador

Innovació

Últimes notícies

Imatge
Reunió del Consell Assessor de TMB

El Consell Assessor de TMB planteja els reptes de present i futur de l'entitat

Empresa
Imatge
Els participants de la taula rodona. Foto: Pep Herrero

Empreses i experts debaten estratègies, projectes i realitats d’innovació d’autobusos

Empresa
Imatge
Imatge Josep Maria Espinàs / FONT: Col·legi de Periodistes de Catalunya

La mirada de Josep Maria Espinàs al metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons