Header Top menu
Un simulador immersiu formarà en incidències als túnels els tècnics de línies automàtiques
Com a part del pla de formació dels tècnics d'operació de línies automàtiques (TOLA) de metro, s'ha incorporat un simulador de realitat virtual que prepara els treballadors per utilitzar els motors d'agulles o les portes de sectorització dels túnels, entre altres tasques.
Formar els treballadors que operen els trens del metro i en solucionen les incidències resulta molt complex si s'ha de retirar un tren del servei per fer les proves i pràctiques, o si aquestes s'han de portar a terme en horari nocturn i alterant calendaris de feina. L'arribada de noves tecnologies (com la realitat augmentada o la realitat virtual) ha servit per fer les coses més fàcils.
En el cas de les línies automàtiques de metro L9 i L10, al simulador de conducció i a l'estació de realitat virtual (que s'empren per a la formació des de la tardor passada) s'hi ha sumat ara un nou simulador de realitat virtual. La nova eina recrea diferents encreuaments del metro de Barcelona. De fet, els túnels que es reprodueixen són els mateixos que es trobaran els tècnics d'operació de línies automàtiques (TOLA) en el seu dia a dia si han d'enfrontar-se a alguna incidència.
Tecnologia pròpia dels videojocs
Per integrar la nova incorporació en els plans de formació de línies automàtiques, s'ha posat en marxa una estreta col·laboració entre el personal de TMB i el de l'empresa Save Games Studio, desenvolupadora del simulador. D'aquesta manera, els escenaris virtuals que s'utilitzen durant la formació són totalment fidels als reals. I, així mateix, els formadors que guien els alumnes poden ajustar cada exercici a les necessitats del moment.
L'expertesa de Save Games Studio en l'aplicació de la realitat virtual als videojocs s'ha traslladat en aquesta ocasió a un entorn de serveis de mobilitat. Per utilitzar el simulador cal disposar del software, de les ulleres de realitat virtual i dels comandaments que s'accionen amb les mans. El formador pot transportar-ho tot en una maleta i traslladar-se pels diferents centres de treball de TMB on s'hagin programat sessions de formació.
Agulles i portes de sectorització
Els canvis d'agulles als encreuaments de vies (que també estan presents a les línies de metro convencionals) poden practicar-se amb aquest software immersiu desenvolupat per a TMB. També s'entrenen l'ús i la resolució d'incidències amb les portes de sectorització dels túnels. Aquest darrer element, propi de les línies automàtiques, és el que evita que, en cas de presència de fum, aquest s'expandeixi per tot el túnel deixant-lo aïllat en la zona de la incidència.
Aquestes innovadores vies de formació no substitueixen del tot la de tipus presencial, però sí que hi contribueixen positivament de diverses formes: a banda de les ja mencionades (és el formador qui es trasllada, és més fàcil acomodar horaris), s'estandarditzen els processos de resolució d'incidències i es poleixen les habilitats dels tècnics per a tasques i situacions molt concretes (de fet, l'ús del simulador és recomanable que no s’allargui massa, motiu pel qual es preparen càpsules formatives de curta durada).
Aquests dies estan començant les formacions en grup dels TOLA, que aniran programant-se als diferents centres de treball. Al web de Save Games Studio també es pot trobar informació sobre el projecte desenvolupat per a Metro de Barcelona.
A la pantalla s'aprecia com veu l'alumne el túnel i com interactua amb els elements que hi apareixen representats / Foto: Pep Herrero (TMB)
- ConceptesFormacióInnovacióMantenimentTecnologiaInfraestructuraTúnelInstitucionsTMBLlocsFiraAnys2021