Header Top menu
Els tècnics de les línies automàtiques de metro es formaran amb realitat virtual
El simulador de conducció i l'estació de realitat virtual permetran optimitzar el temps de resolució d'incidències i completar la formació dels TOLA de les línies 9 i 10 del metro
Les línies 9 i 10 del metro de Barcelona, les úniques totalment automatitzades en servei a l'Estat espanyol, han incorporat un simulador de conducció com a part de la formació del personal que hi treballa. L’operació d’aquestes dues línies recau en els tècnics d'operació de línies automàtiques (TOLA).
El simulador de conducció dels trens de la sèrie 9000 està dotat amb les darreres tecnologies, incloent la realitat virtual i la gamificació. L'eina està instal·lada a l'estació Fira de la L9 Sud i reprodueix, a escala real, la cabina d'un tren. El simulador, fabricat per l'empresa Alstom, que va resultar adjudicatària del projecte, crea escenaris i situacions reals, amb la mateixa tecnologia de realitat virtual que utilitzen els videojocs.
Reduir el temps de resolució d'incidències
Durant el procés de formació, els instructors poden simular escenaris, condicions de circulació i situacions reals: des d'avaries fins a incidències mediambientals o, fins i tot, densitat de passatgers. D'aquesta manera, els tècnics (que perceben la incidència com si estiguessin realment dins el tren) sistematitzen els processos de treball i entrenen les seves capacitats. S'aconsegueix, per tant, incrementar l'eficàcia de les operacions i minimitzar les interrupcions del servei.
A més, en comptar amb el simulador, són menys les ocasions en què s'ha de disposar d'un tren real per dedicar-lo a tasques de formació. La ràpida resolució d'avaries i altres incidències en el menor temps possible és especialment important en aquests moments en què, per augmentar la seguretat i prevenir contagis per la Covid-19, es posen en servei tots els trens en hora punta.
TMB, pionera en línies automàtiques
L'any 2009, en optar per l'automatització integral (trens i estacions) al ramal de la L9 Nord, Barcelona va esdevenir pionera. Avui dia continua sent l'únic suburbà automàtic existent a Espanya, i a escala global, que forma part del reduït nombre de metros pesants que utilitzen la tecnologia driverless.
També són molt pocs els sistemes de metro dotats amb una estació de realitat virtual com la que incorporen ara les línies automàtiques operades per TMB. Les línies 9 i 10, que connecten Barcelona amb punts tan estratègics com l'aeroport o la Fira, han gaudit des de la seva inauguració dels sistemes de seguretat més avançats. De la mateixa manera, destaquen per la seva total accessibilitat i per la disponibilitat de sistemes d'informació sobre el servei, tant als trens com a les andanes i els vestíbuls.
- ConceptesFormacióInnovacióMetro automàticTecnologiaInstitucionsAltresTMBLlocsFiraServeiL10L9Anys2020