Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Quan el Transversal va tornar a ser un metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.09.2018
Gustau Lamadrid

Quan el Transversal va tornar a ser un metro

Imatge
Logotip del Metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
Logotip del Metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
< >Logotip del Metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
Logotip del Metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Fa 75 anys, el 24 de setembre del 1943, el Ferrocarril Metropolità de Barcelona recuperava la consideració de metro i retornava als seus legítims propietaris, després que el 1941 hagués estat nacionalitzat per l’Estat espanyol.

Aquesta és una història singular, però el Ferrocarril Metropolità de Barcelona (FMB), més conegut com el Transversal i avui com a línia 1, és una de les línies de metro més singulars que existeixen. De fet, és l'única línia de metro construïda amb l’ample de via ibèric, concretament de 1.674 mil·límetres, a diferència de la resta de línies, que tenen un ample de 1.435 mil·límetres.

L'elecció d’aquest ample va ser imposada en el projecte original de la mateixa línia, que contemplava el Transversal com l’enllaç directe i subterrani de les antigues companyies ferroviàries del Nord (Compañía de Caminos de Hierro del Norte) y MZA (Ferrocarriles de Madrid, Zaragoza y Alicante) a través del cor de la Ciutat Comtal, on disposaria a més d’una estació terminal a plaça Catalunya per centralitzar tots els serveis.

Integrat a la xarxa de ferrocarrils espanyols

Aquesta característica de l’actual línia 1 de metro, l’ample de via, va ser justament la raó de la seva incautació pel govern espanyol de Franco arran de la Llei d’Ordenació Ferroviària del 24 de gener del 1941, la mateixa per la qual es va crear la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles (Renfe).

La llastimosa situació en què havien quedat la major part dels ferrocarrils de via ampla després de la Guerra Civil, i les poques possibilitats que tenien les companyies explotadores a causa de la conflictiva situació mundial va provocar la nacionalització forçosa de tots els ferrocarrils de l’anomenat ample de via ibèric o espanyol. La disposició va deixar de banda les línies de trens de via estreta, algunes de les quals eren molt importants, però va incloure el Transversal, que va passar a integrar-se dins de la xarxa estatal de ferrocarrils.

Més de dos anys i mig de contenciós

La mesura va agafar per sorpresa la direcció de l'FMB i també l'Ajuntament de Barcelona, que van iniciar conjuntament una ofensiva jurídica per rescatar el que consideraven que era part de la xarxa de metro de la ciutat.

Com explica Carles Salmerón en el llibre El metro de Barcelona, l’argumentació emprada pels legítims propietaris es basava tant en la condició de ferrocarril de servei urbà del Transversal (com el Gran Metro de Barcelona o el metro de Madrid, que no havien estat afectats per l’esmentada llei), com en la seva condició d’empresa semimunicipalitzada i en el Reial Decret de 29 de desembre del 1928, que preveia la reversió dels terrenys del tram Pl. Catalunya – Estació del Nord a l’Ajuntament en lloc de l’Estat.

La qüestió va generar una gran polèmica, però el 30 d’abril de 1941 el ministeri d’Obres Públiques va denegar la devolució de la línia. La decisió va ser recorreguda davant del Consell d’Estat i es van realitzar nombroses gestions amb les autoritats per resoldre el plet, fins que el 24 de setembre del 1943 un decret del mateix ministeri fixava que la Llei d’Ordenació Ferroviària només afectava les dues vies del tren de la companyia del Nord que s’internaven al centre de la ciutat, i restaven excloses de la integració a Renfe les altres concessions del Metro Transversal. L’ordre ministerial també obligava la companyia estatal a donar a l'FMB tots els beneficis generats durant el període en què va fer l’explotació.

D’aquesta manera, el Transversal tornava als seus legítims propietaris i recuperava definitivament la seva condició de metro.

Imatge
L'estació de Catalunya té quatre vies del mateix ample que son utilitzades pel metro i els trens / Foto: Arxiu TMB

El Transversal, avui línia 1 de metro, i el tren circulen amb el mateix ample de via / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
21.09.2018
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraViesInstitucionsAjuntamentRenfeLlocsCatalunyaServeiL1Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • El Transversal, un metro nonagenari

  • Repàs a les nou dècades d'història del Metro Transversal

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

La presidenta de TMB, Laia Bonet, durant la presentació de la sala de simuladors. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB obrirà la sala de simuladors de conducció a la ciutadania amb motiu dels actes de celebració del centenari de metro

Transport
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa
Imatge
La delegació iberoamericana del Banc Mundial a les instal·lacions de Triangle de TMB / Foto: Edu Pedrocchi (TMB)

Representants del Banc Mundial visiten TMB, com a operador referent en accessibilitat

Empresa
Els corredors a la Diagonal en la passada edició de la prova / Foto: Cursa DiR - Guàrdia Urbana

Afectacions a les línies de bus per la Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana 2025

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons