Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La primera línia del Bus del Barri de Barcelona compleix 20 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
26.04.2018
Gustau Lamadrid

La primera línia del Bus del Barri de Barcelona compleix 20 anys

Imatge
Primer dia de circulació de la línia 211 / Foto: Arxiu TMB
Primer dia de circulació de la línia 211 / Foto: Arxiu TMB
< >Primer dia de circulació de la línia 211 / Foto: Arxiu TMB
Primer dia de circulació de la línia 211 / Foto: Arxiu TMB

L'any 1998 es posava en servei la línia 211, avui 111, la primera d'una sèrie de línies de Bus del Barri de TMB que mitjançant itineraris curts connecten amb els llocs d'interès d'un barri i amb la xarxa bàsica de transport públic.

Durant els primers mesos de l'any 1998 s'havia de portar a terme una prova pilot consistent en la connexió amb un vehicle microbús entre l'avinguda del Jordà i el barri de Sant Genís amb l'objectiu de testar els possibles beneficis dels serveis de recorreguts curts en zones que, per les seves especials característiques urbanístiques o orogràfiques, amb carrers estrets i sinuosos, eren de difícil accés.

L'experiència va resultar positiva i donaria peu a la creació de la línia 211, que cobria el recorregut entre Vallvidrera i el Tibidabo i comunicava aquests dos barris entre si i totes dues zones amb la resta de la ciutat a través del Funicular de Vallvidrera, un mitjà que s’acabava de remodelar completament per integrar-se a la xarxa de Metro del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

La línia 211 s'inaugurava el 12 de maig del 1998 i encetava així la posada en marxa de les línies de bus del barri de Barcelona, amb les quals es volia potenciar el transport públic de la ciutat. Línies de curt recorregut, servides per vehicles microbusos o minibusos, que es mouen en un àmbit petit, com és el d'un barri, i que tenen per objectiu connectar aquest amb la seva zona comercial, amb els seus serveis assistencials i amb la xarxa bàsica del transport.

Filles del programa SERT i amb funcionament per horari

La gènesi de la línia 211 i de la resta de línies del Bus del Barri que va posar en marxa TMB es va emmarcar dins de les mesures previstes al programa SERT (Síntesi d'Extensió i Renovació del Transport), elaborat per l'Ajuntament de Barcelona per als anys 1996 i 1997 i després ampliat per al període 1998-2001. Aquest programa pretenia millorar la xarxa de superfície, tot adaptant-la a les transformacions i canvis constants de la ciutat i de la seva àrea metropolitana per tal de facilitar els desplaçaments.

Concretament, la línia 211 posava fi a una situació d'aïllament de dos importants barris. A més, es convertia en la primera línia que funcionava per horari, és a dir que a les parades figurava l'horari de pas aproximat del vehicle per cadascuna d'elles.

De la prova pilot inicial entre l’avinguda Jordà i Sant Genís naixeria la següent línia del Bus del Barri, la 212, a la qual seguiria la línia 215 (la Bordeta), i després, els anys 1999 i 2000, altres  9 serveis d'aquestes característiques: la línia 213 (Joan XXIII), la 214 (Can Baró), la 216 (la Salut), la 217 (Guinardó), la 218 (les Planes), la 219 (la Teixonera), la 220 (Raval) i la 221 (Poble-sec), fins a conformar un total d'11 línies de Bus del Barri.

Disseny personalitzat

Els vehicles que donaven servei a aquestes línies inicialment eren microbusos i després s'hi van posar minibusos, idonis per les seves dimensions per circular per llocs on els autobusos estàndards no hi podien passar o tenien dificultats per maniobrar al tractar-se de zones de difícil accés i amb menys demanda que les línies regulars. Els cotxes, adaptats per a persones amb mobilitat reduïda mitjançant una plataforma elevadora, van incorporar una imatge amb un disseny personalitzat sobre els colors blanc i vermell corporatius que es va traslladar també als elements de senyalització de la línia existents a les parades.

A mitjans de la dècada del 2010 es va canviar la numeració de les línies, que de començar per 2 van passar a començar per 1, i es van crear les línies 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131 i 132. L'any 2012 es va eliminar el servei de diumenges i festius de totes les línies del Bus del Barri, amb excepció de la 111 i la 116, però aquest es va recuperar l'any 2016. Totes aquestes línies van tenir i tenen molt bona acceptació entre els ciutadans, i algunes figuren entre les més utilitzades de la xarxa de bus en proporció a la seva oferta.

Actualment, TMB disposa de fins a 26 línies de proximitat, com també s'anomenen els busos del barri.

Imatge
Els minibusos caracteístics de les línies de bus del barri / Arxiu TMB

Imatge identificativa del servei del Bus del Barri
 

Darrera modificació
26.04.2018
Tema
Història
  • ConceptesHistòricMobilitatServeiInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentFGCTMBLlocsBarcelonaServeiBus del BarriAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Les línies de Bus del Barri tornen a funcionar els diumenges i festius des del 18 de setembre

  • La línia 131 de Bus del Barri amplia el recorregut per millorar el servei al Parc Sanitari Pere Virgili

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Línia expres X3. /Foto: TMB

TMB estrenarà una nova línia exprés entre Paral·lel i l’Hospitalet la setmana vinent

Transport
Imatge
Reconeixement durant l'apagada. /Foto: TMB

Barcelona reconeix a TMB per la seva tasca durant l'apagada energètica

Empresa
Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons