Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El metro baixava fins al capdavall de la Rambla i arribava a les Drassanes fa 50 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
17.12.2018
Gustau Lamadrid

El metro baixava fins al capdavall de la Rambla i arribava a les Drassanes fa 50 anys

Imatge
Accés actual a l'estació de Drassanes per la Rambla / Foto Arxiu TMB
Accés actual a l'estació de Drassanes per la Rambla / Foto Arxiu TMB
< >Accés actual a l'estació de Drassanes per la Rambla / Foto Arxiu TMB
Accés actual a l'estació de Drassanes per la Rambla / Foto Arxiu TMB

El 14 de desembre del 1968, fa 50 anys, la línia 3 es prolongava des de Liceu fins a la nova estació de Drassanes. Uns mesos abans havia quedat fora de servei l’estació de Fernando.

Batejada originalment en castellà com Atarazanas, l’entrada en servei de l’estació de Drassanes va ser el resultat de la prolongació de la línia 3 del metro (Lesseps–Liceu) fins al final de la Rambla, i va comportar la desaparició de la petita estació de Ferran (Fernando), perquè eren massa a prop l'una de l'altra.

La línia 3 era la denominació que va passar a tenir la línia I del Gran Metropolità de Barcelona arran de la municipalització de la xarxa i de la posterior fusió amb el Metro Transversal, després de la qual es va procedir a renovar-la i ampliar-la, ja que tant els trens que prestaven servei con els túnels i estacions havien quedat molt desfasats. La primera d’aquestes actuacions va ser la prolongació de poc més de 630 metres de túnel fins a la nova estació de Drassanes, les obres de la qual van començar el juny del 1965, que es va inaugurar el 14 de desembre del 1968. Mentrestant es va emprendre la construcció d’un segon tram sota l'avinguda Paral·lel.

La nova estació es va configurar amb dues andanes de 90 metres i dos vestíbuls, amb els seus corresponents accessos, el primer amb un accés únic a la Rambla i l’altre amb dos, un a l’avinguda Drassanes i l’altre al Portal de Santa Madrona –de fet, en els plans inicials l’estació figurava amb el nom de Santa Madrona–. Drassanes és una de les poques estacions en què els vestíbuls i les andanes estan a la mateixa altura i es comuniquen per un pas inferior que queda situat per sota de les vies del tren, concretament a 3,29 metres per sota del nivell del mar.

Prolongació sota el Paral·lel

Quan es va inaugurar Drassanes, les obres del segon tram fins al Poble-sec estaven ja molt avançades, tot i les dificultats trobades pel terreny arenós i les filtracions d’aigua provocades per la proximitat del mar, i només restava per construir l’estació de Poble Sec (que avui correspon a l'actual de Paral·lel), on es treballava amb molta celeritat per tenir-la enllestida al més aviat possible, la qual cosa es produiria finalment el maig del 1970.

Entre el 2007 i el 2008, dins del programa d’arranjament d’estacions de TMB, es va procedir a reconfigurar els vestíbuls de l’estació per aprofitar millor l’espai, substituir paviments, graons, sostres i vestiments de parets, millorar la il·luminació, renovar la senyalització al públic i el mobiliari, i instal·lar noves barreres de control. Durant la rehabilitació es va aprofitar per elevar el nivell de les andanes i facilitar així l’entrada i sortida dels trens a cadires de rodes i cotxets, donat que poc abans s’havien realitzat  millores d’accessibilitat, amb la instal·lació d’ascensors i altres facilitats per a persones amb mobilitat reduïda.

Imatge
El periodista Joaquín Soler Serrano entrevista l'alcalde José Maria de Porcioles en la inauguració de l'estació / Foto Arxiu TMB

L'accés de Drassanes a la Rambla l'any 1968 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
18.12.2018
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsDrassanesServeiL3Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • 50 anys del tancament de la desapareguda estació de Ferran

Contingut relacionat

Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història
Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història
Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Santana al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge de la proposta ARS GRÀCIA

Una instal·lació interactiva sonora i visual millorarà l’experiència de viatge al passadís del metro de Passeig de Gràcia

Transport
Imatge
Projecte vestíbul Glòries i DHub / Foto: Ajuntament de Barcelona

Aprovat el projecte del nou vestíbul que connectarà el metro de Glòries amb l’interior del DHub

Transport
Presentació de la 'Crònica d'un viatge'

TMB presenta un nou espai digital per navegar al llarg dels 100 anys de la xarxa de metro

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons