Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 50 anys del tancament de la desapareguda estació de Ferran
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
01.03.2018
Gustau Lamadrid

50 anys del tancament de la desapareguda estació de Ferran

Imatge
Estació de Ferran / Arxiu TMB (Foto Brangulí)
Estació de Ferran / Arxiu TMB (Foto Brangulí)
< >Estació de Ferran / Arxiu TMB (Foto Brangulí)
Estació de Ferran / Arxiu TMB (Foto Brangulí)

L'1 de març del 1968, fa avui 50 anys, va quedar fora de servei l'estació de Ferran de l'anomenada línia III (avui línia 3), una de les estacions més efímeres de la història de la xarxa de metro de Barcelona, ja que només va estar en funcionament 22 anys.

La història de l'estació de Ferran, ubicada entre el carrer del mateix nom i el pla de la Boqueria, té el seu origen en la prolongació de la llavors línia I del Gran Metropolità de Barcelona (Lesseps–Liceu), la primera línia de metro que va entrar en servei a la Ciutat Comtal, per a la qual es va aprofitar el túnel de maniobres de l'estació de Liceu. Els treballs per a la seva construcció, que es van realitzar amb rapidesa, es van iniciar el 26 de novembre del 1945 i va començar a funcionar el 15 d'abril de 1946 amb molta discreció i sense cap acte públic d'inauguració.

Un petit avís als diaris de l'època informava de la posada en servei de l'estació de Ferran, juntament amb uns nous accessos de la de Liceu, ubicada només a 145 metres. El nou equipament, convertit en estació terminal del Gran Metro, disposava d'una sola via i d'una andana de 61 metres, així com d'un únic vestíbul i accés situat a la confluència de la Rambla amb el carrer Ferran.

Amb un disseny senzill en el qual predominava el blanc de les parets, l'andana de l'estació —com es pot apreciar a la fotografia— comptava amb dos llargs bancs longitudinals de fusta, mentre que la il·luminació del recinte s'efectuava mitjançant uns llums penjats del sostre. Una altra característica pròpia que es podria destacar era el paviment, cobert amb les mateixes llosetes utilitzades a les voreres dels carrers de la ciutat.

Origen i final d'una estació petita i efímera

Una prolongació va suposar l'apertura de la petita estació de Ferran l'any 1946 i una altra prolongació va provocar el seu tancament el 1968, només 22 anys després. I és que arran de la fusió del Gran Metropolità i del Ferrocarril Transversal, així com de la posterior municipalització del servei al principi de la dècada dels anys 60, es va procedir a renovar i ampliar el tram del Gran Metro, ja rebatejat amb la denominació de línia III, una operació necessària perquè tant els trens com els túnels i les estacions havien quedat desfasats.

En aquest sentit, una de les primeres actuacions va ser la d'allargar la línia fins al final de la Rambla, concretament fins a la nova estació de Drassanes, que en els plans inicials figurava amb el nom de Santa Madrona. Les obres del tram Liceu-Drassanes van començar el juny del 1965 i es va inaugurar el 14 de desembre de 1968, encara que prèviament ja s'havia tancat l'estació de Ferran.

La proximitat amb l'estació de Liceu va jugar en contra del manteniment de la de Ferran, ja que es considerava que totes dues se solapaven. No obstant això, el seu tancament va tenir bastants detractors al tractar-se d'una estació molt utilitzada pels veïns de la zona. Aquest fet va provocar nombroses cartes de protesta dirigides a la companyia i a l'ajuntament, algunes de les quals també van ser recollides per la premsa local.

Imatge
Anunci en premsa de la posada en servei de l'estació de Ferran / Arxiu TMB

Andana de l'estació de Ferran / Arxiu TMB

Darrera modificació
01.03.2018
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsAjuntamentTMBLlocsDrassanesLessepsLiceuServeiL3Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons