Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El magnat basc que fa cent anys va impulsar la construcció del Metro Transversal
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
15.02.2021
Oriol Pàmies

El magnat basc que fa cent anys va impulsar la construcció del Metro Transversal

Imatge
Horacio Echevarrieta en un viatge a Potsdam, Alemanya, als anys 20
Horacio Echevarrieta en un viatge a Potsdam, Alemanya, als anys 20
< >Horacio Echevarrieta en un viatge a Potsdam, Alemanya, als anys 20
Horacio Echevarrieta en un viatge a Potsdam, Alemanya, als anys 20

Del 1920 al 1926, el polifacètic i hiperactiu Horacio Echevarrieta no sols va finançar el projecte, sinó que hi va deixar una empremta profunda en forma d'un disseny monumental.

'Las 150 vidas de Horacio Echevarrieta', el empresario republicano que rechazó ser marqués y creó Iberia https://t.co/wOzCSoCEuY Lo cuenta @maialenferreira

— elDiario.es (@eldiarioes) February 8, 2021
Vist a la xarxa
Veure el contingut original

Horacio Echevarrieta Maruri (Bilbao, 1870-Barakaldo, 1963) va ser un destacat empresari basc de tendència republicana i idees avançades que va superar crisis, guerres i pandèmies amb un “esperit constructiu i resilient”, segons els seus biògrafs. Creador d'Iberia i Iberdrola, va promoure imponents obres d'enginyeria i arquitectura, entre les quals el Metro Transversal de Barcelona, i va impulsar grans avenços en el món de l'art, l'esport, el pensament i el progrés social.

Amb motiu del 150 aniversari del seu naixement, el llibre Las 150 vidas de Horacio Echevarrieta, de Gonzalo Arroita, María Peraita i Gonzalo Amezaga, intenta rescatar de l'oblit aquesta figura eminent de l'empresariat del segle XX, objectiu al qual estan contribuint algunes ressenyes periodístiques com aquesta apareguda a eldiario.es.

Per al transport públic de Barcelona, la figura d’Echevarrieta va ser decisiva. Si ens remuntem a principis del segle XX, recordarem que van sorgir dos projectes diferents de metro i que tots dos van trigar força anys a trobar l'impuls decisiu per tirar endavant. El de l'enginyer Fernando Reyes d'enllaçar les terminals ferroviàries del nord i de Madrid passant per la plaça Catalunya —el que s'anomenaria Metro Transversal— estava llest des del 1912, però aturat per falta de finançament.

La constitució de la societat FMB

Finalment seria l'empenta de l'empresari basc el que permetria la constitució de la societat Ferrocarril Metropolità de Barcelona el 17 de desembre del 1920. Un any i mig més tard, el 8 de juny del 1922, es van iniciar formalment les obres de construcció. Quatre anys van ser necessaris per concloure els treballs en el primer tram de l'actual L1 de metro de la ciutat comtal, que finalment va poder ser inaugurat el 10 de juny del 1926 entre Catalunya i Bordeta.

En aquell moment l'Ajuntament de Barcelona ja havia entrat a l'empresa, s'havia refet la composició accionarial i Echevarrieta havia sortit del consell. Però la seva empremta quedaria ben marcada, encara que no prou notòria per al públic, com la seva figura en general. Així, se l'ha de relacionar directament amb una de les fites d'enginyeria del projecte del Transversal, el pont metàl·lic bastit sobre el túnel del Gran Metro a la plaça Catalunya, que es va construir a les drassanes de Cadis i no per casualitat: eren propietat d'Echevarrieta des del 1917, quan les havia comprat i reobert després d'anys de paràlisi.

Els anys que l'empresari basc va dedicar a Barcelona van ser decisius. Com a president del consell d’administració del Transversal havia signat l'acceptació de les condicions imposades pel govern en la concessió. A més, va col·locar col·laboradors seus en l'accionariat i al consell d'administració. Va ser un empleat seu, Adolfo Gaminde, qui va ocupar la gerència i van ser també els seus homes els que van posar en marxa les oficines de Santa Eulàlia. Se li han atribuït fins i tot els dissenys del material fix i mòbil, que feien de la línia alguna cosa més que una infraestructura de transport: una obra monumental i emblemàtica per a una ciutat amb aspiracions de metròpoli.

Imatge
Horacio Echevarrieta al Marroc amb Abd el-Krim, amb qui va negociar la repatriació de presoners de guerra

Horacio Echevarrieta al Marroc amb Abd-el-Krim, amb qui va negociar la repatriació de presoners de guerra 

Darrera modificació
15.02.2021
Tema
Història
  • Conceptes#metrotransversalHistòricInstitucionsAltresLlocsBarcelonaAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • El Transversal, un metro nonagenari

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons