Gustau Lamadrid

La línia 1 de metro s'estenia fins a Bellvitge fa 30 anys

El 18 d'octubre del 1989 s'inaugurava la prolongació de la línia 1 des d'Avinguda Carrilet fins a la ciutat sanitària de Bellvitge, amb dues noves estacions, Bellvitge i Feixa Llarga (avui Hospital de Bellvitge).

El tram de la línia 1 de metro inaugurat fa 30 anys, amb una longitud de 2,3 quilòmetres, comprenia les estacions de Bellvitge i Feixa Llarga. La primera parada, Bellvitge, s'ubicava al mig del barri del mateix nom, mentre que la segona, Feixa Llarga, situada al costat de la coneguda com ciutat sanitària Prínceps d'Espanya, canviaria el seu nom l'any 2003 i passaria a denominar-se igual que l'actual nom del centre hospitalari, Hospital de Bellvitge, ja que permetia una millor identificació dels usuaris amb l'entorn de la instal·lació.

Amb un cost total de 2.122 milions de pessetes de l'època, sufragats per la Generalitat de Catalunya, la línia 1 passava a tenir amb aquesta prolongació una longitud de 19,8 quilòmetres i 29 estacions (a dia d'avui té una longitud de 20,2 quilòmetres i disposa de 30 estacions).

Pel que fa a les dues estacions, cal destacar que la de Bellvitge disposa de dos accessos, un dels quals amb ascensor, i dos vestíbuls situats al llarg de la Rambla Marina d'aquest barri de l'Hospitalet. Per la seva banda, Hospital de Bellvitge és actualment final de línia, compta amb un sol accés amb ascensor, ubicat a l'aparcament del recinte sanitari, i completa les seves instal·lacions amb una cua de maniobres dotada de tres vies i uns tallers de manteniment i reparació de via i de catenàries de la línia 1 en funcionament des de l'any 2010.

Una connexió metropolitana molt reivindicada

La línia 1 de metro arribava a Bellvitge després d'anys de reivindicació veïnal, de successius retards en la finalització d'unes obres que s'havien iniciat el 1981 i de la polèmica per la congelació del contracte-programa del transport públic de Barcelona, que tot i ser redactat l'any 1984 continuava un lustre després sense signar-se per part de les diferents administracions implicades.

L'entrada en servei de l’ampliació posava en valor la possibilitat de viatjar en metro des del centre de Barcelona fins a un barri obrer i molt poblat i un centre sanitari tan important com el de Bellvitge en només 18 minuts, a més del que representava per a la connexió metropolitana directa entre Santa Coloma de Gramenet, Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat, així com amb molts altres indrets del territori a través dels enllaços i correspondències de la xarxa de metro. Els càlculs preveien que l'entrada en servei de les dues noves estacions proporcionaria al suburbà prop de 3.000.000 de viatges a l'any.

La inauguració del nou tram de la línia 1 i de les noves estacions, que va congregar centenars de veïns de la zona, va comptar amb l'assistència del llavors president de la Generalitat, Jordi Pujol; l'alcalde de l'Hospitalet de Llobregat, Joan Ignasi Pujana; la presidenta de l'Entitat del Transport de l'Àrea Metropolitana, Mercè Sala; de Pasqual Maragall, que va assistir a l'acte en qualitat de president de la junta del Ferrocarril Metropolità de Barcelona, i de Juan García, president de l'Associació de Veïns de Bellvitge.

Discurs d'autoritats durant l'acte d'inauguració del nou tram / Foto: Arxiu Municipal de l'Hospitalet
Discurs d'autoritats durant l'acte d'inauguració del nou tram de metro / Foto: Arxiu Municipal de l'Hospitalet

Cartell publicitant el nou tram de Línia 1 / Foto: Arxiu TMB
Cartell publicitant el nou tram de la línia 1 / Foto: Arxiu TMB

Imatge actual de l'estació Hospital de Bellvitge / Foto: Arxiu TMB
Imatge actual de l'estació Hospital de Bellvitge / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació: 
29.10.2019
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies