Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Fontana, una estació centenària
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.05.2025
Gustau Lamadrid

Fontana, una estació centenària

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)
< >L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

El mes de maig de 1925, ara fa 100 anys, s’inaugurava l’estació de Fontana. Era la primera estació del Gran Metropolitano de Barcelona, SA, que es posava en servei després de l’inici de l'explotació de la pionera línia de metro de la ciutat, el 30 de desembre de 1924.  

El Gran Metro havia inaugurat el seu primer tram entre Catalunya i Lesseps poc abans, el 30 de desembre de 1924. A les quatre estacions inicials, Catalunya, Aragó (actualment Passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps, es va afegir mesos després l’estació de Fontana, situada entre aquestes dues últimes, la qual no va poder entrar en funcionament amb la resta pels retards soferts en les obres del recinte.

Una estació amb un únic accés

L’estació de Fontana està situada a quasi 18 metres de fondària, al subsòl del carrer Gran de Gràcia,  a la cruïlla amb el carrer Astúries, i disposa de quatre nivells. El nivell inferior constava inicialment de dues andanes de 70 metres de longitud, posteriorment ampliades fins a 92 metres. 

Fontana es va dotar d’un únic accés amb un ample vestíbul, ubicat a la planta baixa del que estava destinat a ser l’edifici social de la companyia, tot i que finalment el projecte no es va portar a terme. L’accés original es va dissenyar amb dues entrades, una per al públic en general i un altre exclusiu per a les persones usuàries de l’ascensor del que es va dotar l’estació. 

Tot i que Fontana ha estat objecte de nombroses renovacions des de la seva  inauguració, encara conserva alguns trets originals, com el mosaic en un dels arcs del túnel realitzat amb rajoles de ceràmica esmaltada. La seva decoració d’estil renaixentista representa unes fulles d’acant de color groc resseguides de blau fosc sobre un fons també de clor blau clar, i al centre, en la part més alta i coronant l’arc, destaca el logo del Gran Metro. Només es conserva aquest mural, ja que el de l’arc de l’altra túnel va desaparèixer quan es van allargar les andanes, però permet fer-se una idea de com era l’enrajolat que decorava moltes de les antigues estacions de la xarxa del metro.

Algunes curiositats de l’estació

El nom de l’estació de Fontana prové d’una antiga finca senyorial de la vila de Gràcia del segle XVIII. Dins dels seus terrenys, hi havia jardins amb estàtues, brolladors, i una font molt bonica que donava nom a la finca. També hi havia hortes i un petit bosc que era obert a tothom com a zona d’esbarjo. 

Donada la seva fondària, aquesta estació, que actualment forma part de la linia 3 de la xarxa de metro, es va utilitzar durant la Guerra Civil com a refugi per a la població civil durant els bombardejos aeris que patia la ciutat de Barcelona.

Finalment, destacar una curiositat relacionada amb la seva ubicació. I és que la llarga distància existent entre les estacions de Diagonal i Fontana (913 metres) va fer que el Gran Metro projectés la construcció d’una altra estació ubicada entre aquestes dues i que s’hauria anomenat Travessera (per Travessera de Gràcia, el lloc concret on estava dibuixada). La idea es va aprovar el 1947 pel Ministeri d’Obres Públiques i fins tot es van iniciar els tràmits per expropiar la finca on estarien els accessos, però la difícil situació econòmica de la companyia va provocar que es desestimés el projecte.

Imatge
Andana de l'estació Fontana anys 60 / Foto Brangulí - Arxiu Fundació TMB

Andana de l'estació Fontana els anys 60 / Foto Brangulí - Arxiu Fundació TMB

Imatge
Vestíbul i accés estació Fontana anys 60 / Fotos Brangulí - Arxiu Fundació TMB

Vestíbul i accés estació Fontana anys 60 / Fotos Brangulí - Arxiu Fundació TMB

Imatge
Vestíbul i accés de l'estació Fontana anys 70 / Foto Puigfarran - Arxiu Fundació TMB

Vestíbul i accés estació Fontana anys 70 / Fotos Puigfarran - Arxiu Fundació TMB

Imatge
Andanes de l'estació de Fontana als anys 70 / Foto Puigfarran - Arxiu Fundació TMB

Andanes estació Fontana anys 70 / Foto Puigfarran - Arxiu Fundació TMB

Imatge
Mosaic de l'arc del túnel de Fontana / Foto Pep Herrero - Arxiu TMB

Mosaic de l'arc del túnel de Fontana / Foto Pep Herrero - Arxiu TMB

Imatge
Imatges de l'accés i vestíbul principal de Fontana / Fotos Pep Herrero - Arxiu TMB

Imatges actuals de l'accés i vestíbul principal de Fontana / Fotos Pep Herrero - Arxiu TMB

 

Darrera modificació
21.05.2025
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricServeiInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsFontanaServeiL3Anys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB

30 anys de la posada en marxa de la innovadora línia 2 de metro

Història
Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Història
Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història
Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història

Últimes notícies

Imatge
Imatge de l'estació de Gaudí / Foto: P. Herrero (TMB)

L'"estació fantasma" de Gaudí reneix com a espai expositiu

Empresa
Imatge de la Festa de la Bicicleta / Foto: web de l'Ajuntament de Barcelona

Afectacions a les línies d'autobús per la Festa de la bici i la Bicicletada Barcelona 2025

Transport
Estació de Verdaguer, línia 4 / Foto: TMB

L’intercanviador entre les línies 4 i 5 a l’estació Verdaguer tanca el proper 13 d’octubre durant 1 any per obres d’accessibilitat

Transport
Andana de l'estació 'fantasma' de Gaudí preparada per rebre les visites amb motiu del Centenari de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB obre al públic per primera vegada l’estació fantasma de Gaudí, convertida en un espai expositiu

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons