Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
25.11.2021
Gustau Lamadrid

Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles

Imatge
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Amb l’obertura del tram en viaducte de la línia 10 Sud a la Zona Franca torna a haver-hi andanes a cel obert com en l’època del Transversal.

Ha estat motiu de comentari que ara el metro de Barcelona torna a tenir estacions a cel obert des de l’entrada en servei del ramal de la línia 10 Sud que transcorre en viaducte pel centre del carrer A del polígon de la Zona Franca. En efecte, tant Zona Franca, oberta el febrer del 2020, com Port Comercial / La Factoria, Ecoparc i ZAL / Riu Vell, inaugurades el 7 de novembre passat, estan il·luminades pel sol i exposades a la meteorologia, si bé la major part de les andanes queden sota una gran marquesina que protegeix els viatgers de la pluja.

D’aquesta manera s’ha acabat un període en què totes les estacions en servei eren cobertes. Això era així des del 2009, en què Mercat Nou, de la línia 1, i Torre Baró / Vallbona de la línia 11 van ser remodelades. Però abans n’hi havia hagut més.

L'antiga estació a l'aire lliure de Mercat Nou es va inaugurar el 10 de juny del 1926 com a part del primer tram del Metro Transversal, després línia 1, que anava des de la Bordeta a la plaça de Catalunya. La longitud d’aquesta línia, de 3.948 metres, es distribuïa en nou estacions: la Bordeta, Mercat Nou, Sants (ara Plaça de Sants), Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya. D'aquestes, les de Bordeta i Mercat Nou estaven construïdes a l'aire lliure, així com també l'estació original de Santa Eulàlia, que es va inaugurar més tard, l'1 de juliol del 1932, com a nova terminal d'aquesta línia.

Nova estació de Santa Eulàlia

El 23 de desembre del 1983 la línia 1 es va prolongar fins a la Torrassa, la qual cosa va comportar la construcció d'una nova estació de Santa Eulàlia, ja coberta, i la desaparició de l'estació de la Bordeta, que va restar fora de servei definitivament.

Amb aquestes modificacions, només quedava Mercat Nou com a estació descoberta de la línia 1. Després de molts anys, el 2008 es va tancar aquesta instal·lació per construir un calaix que canviaria completament la seva fesomia. Així, Mercat Nou es reobria el juny del 2009 totalment remodelada i coberta.

Pel que fa a Torre Baró / Vallbona, de la línia 11, va ser inaugurada com a estació descoberta el desembre del 2003, però l’estiu del 2009, aprofitant que es va tancar per posar-hi les portes d'andana amb motiu de l'automatització, es van unir els voladissos de les andanes amb una coberta translúcida protegida per un enreixat.

Imatge
L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Imatge
L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB
L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB

L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB

L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
25.11.2021
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Zona Franca, una estació de metro amb vistes sobre l'economia productiva

Contingut relacionat

Imatge
L'estació Navas l'any 1957. Foto Puig Farran / Arxiu Fundació TMB

Setanta aniversari de l’estació Navas de la línia 1 de metro de Barcelona

Història
Imatge
Accés original a l'estació de Marina / Arxiu Fundació TMB (Foto Puigfarran)

L’estació de Marina arriba a nonagenària

Història
Imatge
Proves amb Videotext, Telebus i pantalles als autobusos / Fotos: Arxiu TMB

Més de 30 anys d’avenços fins al modern Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) al bus

Història
Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història

Últimes notícies

Media Name: 002-incidancia-metro2.jpg

Afectació al servei a la línia 2 de metro a Badalona durant quatre hores de la nit de diumenge a dilluns

Transport
Vista de l'avinguda Maria Cristina amb l'exposició d'Autobusos Clàssics el 2022 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Torna l’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona

Cultura i Oci
Media Name: 001-incidancia-metro_1.jpg

Dues obres ferroviàries coincidiran aquest estiu: la renovació de via a l'L4 de metro per garantir un servei de màxima qualitat i la connexió del tramvia que afectarà la T4

Transport
El Barcelona Night Tour ofereix per dotzè any consecutiu una ruta nocturna per llocs emblemàtics de la ciutat / Foto: Pep Herrero (TMB)

El Barcelona Night Tour comença aquest divendres una nova temporada

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons