Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
25.11.2021
Gustau Lamadrid

Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles

Imatge
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
< >Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Amb l’obertura del tram en viaducte de la línia 10 Sud a la Zona Franca torna a haver-hi andanes a cel obert com en l’època del Transversal.

Ha estat motiu de comentari que ara el metro de Barcelona torna a tenir estacions a cel obert des de l’entrada en servei del ramal de la línia 10 Sud que transcorre en viaducte pel centre del carrer A del polígon de la Zona Franca. En efecte, tant Zona Franca, oberta el febrer del 2020, com Port Comercial / La Factoria, Ecoparc i ZAL / Riu Vell, inaugurades el 7 de novembre passat, estan il·luminades pel sol i exposades a la meteorologia, si bé la major part de les andanes queden sota una gran marquesina que protegeix els viatgers de la pluja.

D’aquesta manera s’ha acabat un període en què totes les estacions en servei eren cobertes. Això era així des del 2009, en què Mercat Nou, de la línia 1, i Torre Baró / Vallbona de la línia 11 van ser remodelades. Però abans n’hi havia hagut més.

L'antiga estació a l'aire lliure de Mercat Nou es va inaugurar el 10 de juny del 1926 com a part del primer tram del Metro Transversal, després línia 1, que anava des de la Bordeta a la plaça de Catalunya. La longitud d’aquesta línia, de 3.948 metres, es distribuïa en nou estacions: la Bordeta, Mercat Nou, Sants (ara Plaça de Sants), Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya. D'aquestes, les de Bordeta i Mercat Nou estaven construïdes a l'aire lliure, així com també l'estació original de Santa Eulàlia, que es va inaugurar més tard, l'1 de juliol del 1932, com a nova terminal d'aquesta línia.

Nova estació de Santa Eulàlia

El 23 de desembre del 1983 la línia 1 es va prolongar fins a la Torrassa, la qual cosa va comportar la construcció d'una nova estació de Santa Eulàlia, ja coberta, i la desaparició de l'estació de la Bordeta, que va restar fora de servei definitivament.

Amb aquestes modificacions, només quedava Mercat Nou com a estació descoberta de la línia 1. Després de molts anys, el 2008 es va tancar aquesta instal·lació per construir un calaix que canviaria completament la seva fesomia. Així, Mercat Nou es reobria el juny del 2009 totalment remodelada i coberta.

Pel que fa a Torre Baró / Vallbona, de la línia 11, va ser inaugurada com a estació descoberta el desembre del 2003, però l’estiu del 2009, aprofitant que es va tancar per posar-hi les portes d'andana amb motiu de l'automatització, es van unir els voladissos de les andanes amb una coberta translúcida protegida per un enreixat.

Imatge
L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Imatge
L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB

L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
25.11.2021
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Zona Franca, una estació de metro amb vistes sobre l'economia productiva

Contingut relacionat

Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història
Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història
Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història

Últimes notícies

Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al concert de Kendrick Lamar i SZA a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Imatge
Estació AMBici a Sant Joan Despí. /Foto: AMB

L’AMBici amplia el seu horari fins a les 2 de la matinada a partir de l’1 d’agost

Empresa
Imatge
Visita de portes obertes als simuladors del metro.

300 persones visiten els simuladors de TMB per "conduir" el metro per un dia

Empresa
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Santana al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons