Header Top menu
Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles
Amb l’obertura del tram en viaducte de la línia 10 Sud a la Zona Franca torna a haver-hi andanes a cel obert com en l’època del Transversal.
Ha estat motiu de comentari que ara el metro de Barcelona torna a tenir estacions a cel obert des de l’entrada en servei del ramal de la línia 10 Sud que transcorre en viaducte pel centre del carrer A del polígon de la Zona Franca. En efecte, tant Zona Franca, oberta el febrer del 2020, com Port Comercial / La Factoria, Ecoparc i ZAL / Riu Vell, inaugurades el 7 de novembre passat, estan il·luminades pel sol i exposades a la meteorologia, si bé la major part de les andanes queden sota una gran marquesina que protegeix els viatgers de la pluja.
D’aquesta manera s’ha acabat un període en què totes les estacions en servei eren cobertes. Això era així des del 2009, en què Mercat Nou, de la línia 1, i Torre Baró / Vallbona de la línia 11 van ser remodelades. Però abans n’hi havia hagut més.
L'antiga estació a l'aire lliure de Mercat Nou es va inaugurar el 10 de juny del 1926 com a part del primer tram del Metro Transversal, després línia 1, que anava des de la Bordeta a la plaça de Catalunya. La longitud d’aquesta línia, de 3.948 metres, es distribuïa en nou estacions: la Bordeta, Mercat Nou, Sants (ara Plaça de Sants), Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya. D'aquestes, les de Bordeta i Mercat Nou estaven construïdes a l'aire lliure, així com també l'estació original de Santa Eulàlia, que es va inaugurar més tard, l'1 de juliol del 1932, com a nova terminal d'aquesta línia.
Nova estació de Santa Eulàlia
El 23 de desembre del 1983 la línia 1 es va prolongar fins a la Torrassa, la qual cosa va comportar la construcció d'una nova estació de Santa Eulàlia, ja coberta, i la desaparició de l'estació de la Bordeta, que va restar fora de servei definitivament.
Amb aquestes modificacions, només quedava Mercat Nou com a estació descoberta de la línia 1. Després de molts anys, el 2008 es va tancar aquesta instal·lació per construir un calaix que canviaria completament la seva fesomia. Així, Mercat Nou es reobria el juny del 2009 totalment remodelada i coberta.
Pel que fa a Torre Baró / Vallbona, de la línia 11, va ser inaugurada com a estació descoberta el desembre del 2003, però l’estiu del 2009, aprofitant que es va tancar per posar-hi les portes d'andana amb motiu de l'automatització, es van unir els voladissos de les andanes amb una coberta translúcida protegida per un enreixat.
L'estació Santa Eulàlia quan era terminal del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB
L'estació Mercat Nou tal com era als anys 50 del segle XX / Foto: Arxiu TMB