Oriol Pàmies

Zona Franca, una estació de metro amb vistes sobre l'economia productiva

Després de l'acte inaugural de dissabte, els treballadors del polígon industrial de la Zona Franca ja poden fer servir la línia 10 Sud de metro per anar i venir de la feina.

Des d'aquest cap de setmana, la xarxa de metro de Barcelona ha crescut en 1,6 quilòmetres, els que separen les estacions de Foc i Zona Franca, al districte de Sants-Montjuïc. La vuitena estació de la línia L10 Sud, i des d’ara nou origen i final, està en funcionament comercial des de dissabte a la tarda, poc després de l'acte d’inauguració, encara que fins avui, primer dia feiner, no ha tingut una utilització significativa.

Zona Franca destaca perquè és la primera estació en viaducte i, per tant, a l'aire lliure i elevada per sobre del carrer. Els accessos són a la rambla central del carrer A, principal eix viari del polígon industrial de la Zona Franca, entre els carrers 1 i 2. El vestíbul és al mateix nivell del carrer, l'andana és a la primera planta i a l'altell hi ha sales tècniques. A la coberta s'hi instal·laran pròximament plaques fotovoltaiques perquè captin energia solar.

Com totes les noves estacions de metro, Zona Franca és accessible, en aquest cas mitjançant un ascensor que comunica el nivell del carrer i del vestíbul amb l'andana. També hi ha dues escales fixes i una escala mecànica de pujada.

Abans de l'obertura al públic es va celebrar un acte oficial presidit pel president de la Generalitat, Quim Torra. Hi van assistir també el vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Pere Aragonès; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; els tinents d'alcaldia Jaume Collboni i Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Rosa Alarcón, entre d'altres autoritats.

En l'acte el conseller Calvet va ratificar la voluntat del Govern d'acabar les altres tres estacions del viaducte del carrer A i de reprendre les obres del tram central de la línia 9/10.

La nova estació, anomenada en fase de projecte Zona Franca Litoral, ha costat uns 40 milions d'euros i donarà servei a uns 3.600 usuaris al dia, que se sumaran als 18.000 que ja fan servir la línia 10 Sud, segons ha informat la Generalitat. A la seva zona d'influència hi ha les seus centrals de TMB i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, oficines del Consorci de la Zona Franca, nombroses naus d'empreses i alguns equipaments, a més d'una de les entrades al recinte del port. Quan arribi al seu nivell estimat d'utilització potencial, estalviarà l'emissió de 265 tones de diòxid de carboni anuals.

Més informació a la nota de premsa de la Generalitat i la nota de premsa de l'Ajuntament de Barcelona.

Usuaris el primer dia laborable a l'estació Zona FRanca de la línia 10 Sud / Foto: Pep Herrero (TMB)
Usuaris el primer dia laborable a l'estació Zona FRanca de la línia 10 Sud / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les autoritats després de validar el bitllet inaugural / Foto: Pep Herrero (TMB)
Les autoritats després de validar el bitllet a la nova estació Zona Franca / Foto: Pep Herrero (TMB)

El polígon en xifres

El polígon industrial de la Zona Franca és una les àrees industrials més grans i més actives d'Espanya, una peça clau en el potencial econòmic i productiu de Barcelona. Fins ara disposava de transport públic freqüent amb autobús i de dues estacions de la línia 9 Sud de metro (Parc Logístic i Mercabarna).

  • Extensió: 4.700.000 m2
  • El 43% l'ocupen empreses industrials, el 30% empreses logístiques i el 27% empreses de serveis
  • Nombre d’empreses: 164 (133 al polígon industrial i 31 a la Zona Franca Duanera)
  • Llocs de treball: 20.878
  • Xifra de negoci anual generada per totes les empreses instal·lades: 2.968.124.000 €

Font: Consorci de la Zona Franca

 

Darrera modificació: 
17.02.2020
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies