Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Correus: cinquanta anys del tancament de l'estació (i de l'inici de la llegenda)
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
18.03.2022
Gustau Lamadrid

Correus: cinquanta anys del tancament de l'estació (i de l'inici de la llegenda)

Imatge
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB
< >Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB

El 20 de març del 1972 es va suprimir el servei de metro entre les estacions de Jaume I i Correus per començar les obres de prolongació del túnel de la futura línia 4 en direcció a la Barceloneta.

La història de l’estació de Correus té el seu origen en la proposta de fer arribar el metro, que ja baixava per la Rambla, fins a l’estació de França.  Amb aquesta intenció es van fer projectes d'obres que passaven per la façana marítima, però l'Ajuntament de Barcelona va pressionar perquè s’aprofités la infraestructura ja existent sota la Via Laietana des de la seva construcció. D’aquesta manera, es van obrir les estacions que ocupen aquest espai en un traçat que durant molt de temps va ser conegut com el ramal Aragó-Correus del Gran Metro.

Així, el 20 de febrer de 1934 s’inaugurava oficialment l’estació de Correus, ubicada al final de la Via Laietana, entre el carrer d’Àngel Baixeras i la plaça que aleshores portava el nom d’Antonio López, just davant de l’edifici de Correus. L’estació va estar en funcionament des del 1934 fins al 1972, quan va ser clausurada i parcialment enderrocada en el context de la construcció de la nova línia 4.

Una estació d’una sola via

Com hem comentat, per construir aquesta estació i la de Jaume I es van aprofitar els túnels que s’havien fet l’any 1913 amb motiu de l’obertura de la Via Laietana, quan encara no s’havia projectat el traçat del metro en aquesta zona.

L’estació de Correus només tenia un sol nivell a causa de la seva proximitat al mar, fet que ja va provocar molts problemes de filtracions durant la construcció. L'interior comptava amb una disposició molt peculiar, ja que disposava d'una sola via i de dues naus paral·leles de 60 metres de longitud. A la nau de l'esquerra hi havia la via i una andana molt estreta (1,84 metres), mentre que la nau de la dreta estava destinada exclusivament a andana. L'accés als trens es feia a través de deu arcs de 3 metres oberts al mur que separava les dues naus.

En el seu origen, la decoració de l’estació era molt senzilla, amb les parets arrebossades, però el juliol del 1946 va ser dotada de llums fluorescents, i va ser la primera instal·lació pública que en va tenir de tot l’Estat espanyol. Posteriorment, va ser remodelada en dues ocasions més, el 1949 per allargar les andanes i el 1956 per renovar la decoració de les parets amb rajoles de color gris metro, terra de panot i sostre pintat de blanc. L'estació tenia un sol vestíbul al costat sud i disposava d'un accés amb escala de pedra davant de l’edifici de Correus.

Barceloneta, la substituta

Les obres de construcció de la nova línia 4 van determinar el tancament de l'estació de Correus, ja que al principi de la dècada dels anys setanta es va decidir que caldria construir una nova estació, la de Barceloneta, més a prop de l’estació de França, que en aquells moments era un dels punts de connexió més importants de la ciutat.

L’antiga estació no va desaparèixer del tot. L’accés es va convertir en un pou de ventilació i les dues naus formen part del túnel per on passen els trens entre Jaume I i Barceloneta. El panot de les andanes (retallades per deixar el gàlib lliure als trens), les rajoles de ceràmica, els anuncis vintage, els rètols... han quedat immobilitzats en la foscor per alimentar la llegenda de lloc enigmàtic.

Imatge
Acte inaugural de l'estació, el 20 de febrer del 1934 / Foto: Arxiu TMB
Acte inaugural de l'estació, el 20 de febrer del 1934 / Foto: Arxiu TMB
>Acte inaugural de l'estació, el 20 de febrer del 1934 / Foto: Arxiu TMB

Acte inaugural de l'estació, el 20 de febrer del 1934 / Foto: Arxiu TMB

Imatge
L'estació de Correus va ser final de línia del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB
L'estació de Correus va ser final de línia del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB
>L'estació de Correus va ser final de línia del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB

L'estació de Correus va ser final de línia del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB

Imatge
Cabina del cap d'estació el 1955 / Foto: Arxiu TMB
Cabina del cap d'estació el 1955 / Foto: Arxiu TMB
>Cabina del cap d'estació el 1955 / Foto: Arxiu TMB
Imatge
El pati de taquilles el 1955 / Foto: Brangulí (Arxiu TMB)
El pati de taquilles el 1955 / Foto: Brangulí (Arxiu TMB)
>El pati de taquilles el 1955 / Foto: Brangulí (Arxiu TMB)

Cabina del cap d'estació i pati de taquilles el 1955 / Fotos: Brangulí (Arxiu TMB)

Imatge
Construcció de l'estació de Correus del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB
Construcció de l'estació de Correus del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB
>Construcció de l'estació de Correus del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB

Construcció de l'estació de Correus del Gran Metro / Foto: Arxiu TMB

Imatge
Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB
Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB
>Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB
Imatge
Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)
Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)
>Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)
Imatge
Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)
Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)
>Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)

Obres de la prolongació del metro cap a la Barceloneta el 1972 / Foto: Puigfarran (Arxiu TMB)

Imatge
Detall de l'estació de Correus després de l'enderroc / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Detall de l'estació de Correus després de l'enderroc / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
>Detall de l'estació de Correus després de l'enderroc / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Detall de l'estació de Correus parcialment enderrocada / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
19.03.2022
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBServeiL4Anys2022
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Correus, un retall de la Barcelona del segle XX enterrat sota la Via Laietana

  • 'Espacios en su tiempo', una exposició que fa reviure l'estació de metro de Correus

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons