Header Top menu
Les valoracions dels usuaris del transport continuen molt altes el segon any de la covid
L'estudi anual de satisfacció corresponent al 2021 atorga puntuacions de 8,02 als autobusos i 7,84 al metro, les segones més elevades de l'última dècada.
Tot i un context difícil per a la mobilitat, l'opinió dels usuaris sobre els transports públics que gestiona TMB és molt favorable i es manté en els nivells més alts dels últims 12 anys, tant en el cas dels autobusos com del metro. Així ho indica l'últim Estudi de Percepció del Client, corresponent al 2021, que reflecteix la satisfacció dels usuaris amb el funcionament d’unes xarxes de transport col·lectiu que han resistit un dels reptes més difícils de les últimes dècades sense deixar mai de prestar el servei.
Segons aquest estudi que realitza anualment TMB, la xarxa d'autobusos de Barcelona obté una puntuació de 8,03 sobre 10 en satisfacció global (15 centèsimes menys que el 2020) i de 76,8 en l'índex ISC (un punt i mig menys).
Pel que fa a la xarxa de metro, els usuaris li donen una puntuació mitjana de 7,84 sobre 10 (2 centèsimes menys que l'any anterior). L'índex ISC se situa en 74,4 punts, 2 dècimes més que en l'anterior onada.
Els gràfics mostren l'evolució dels dos índexs des del 2010 (el 2019 no es va realitzar l'estudi).
En tots dos sistemes de mesura de l'opinió dels usuaris es registren valors que estan entre els dos més alts des de l'inici de la sèrie, el 2007. En el cas de l'ISC del metro, és el màxim absolut. Al metro el més ben valorat és l'oferta, sobretot la rapidesa, mentre que dels autobusos se'n destaca la fiabilitat i l'accessibilitat.
Laia Bonet: “És un reconeixement a l'esforç col·lectiu”
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha subratllat que aquestes valoracions “s'han obtingut el segon any de pandèmia, quan el transport públic ha demostrat la seva resiliència davant una crisi inesperada en què ha funcionat de manera continuada com el servei essencial que és, ha extremat les mesures higièniques i ha posat en circulació la màxima oferta possible en cada moment”. “En les seves respostes, els usuaris han reconegut aquest esforç col·lectiu per donar una alternativa segura i sostenible a la mobilitat quotidiana”, ha conclòs.
Les dades provenen de l'explotació de 4.317 entrevistes personals a usuaris del metro i 4.290 a usuaris del bus, fetes l'octubre passat, en un moment de recuperació general de l'activitat econòmica i docent, i també de la mobilitat. L'error mostral s'estima en menys de l'1,5%.
La satisfacció global es calcula fent la mitjana de les puntuacions donades pels enquestats als diferents serveis: una nota única que resumeix la seva experiència com a usuari. L'índex ISC, en canvi, es confecciona a partir de les puntuacions donades a 15 atributs que descriuen el servei en termes d'oferta, fiabilitat, confort, informació, seguretat, accessibilitat i atenció rebuda.