Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Empresa
  3. TMB participa en una taula rodona sobre l'ús del biometà com a combustible
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
15.11.2023
Redacció

TMB participa en una taula rodona sobre l'ús del biometà com a combustible

Imatge
Mario Canet durant la taula rodona. /Foto: TMB
Mario Canet durant la taula rodona. /Foto: TMB
< >Mario Canet durant la taula rodona. /Foto: TMB

Les perspectives de futur d’aquest gas renovable com a alternativa sostenible als carburants fòssils i el seu ús a la xarxa de bus han centrat la jornada

Transports Metropolitans de Barcelona ha participat avui a una taula rodona que ha girat al voltant de l’ús del biometà com a combustible. L’acte, organitzat per CETAQUA (Centre Tecnològic de l’Aigua), s’ha celebrat a la seu de la Ciutat de l’Aigua i entre d’altres ha comptat amb la presència del responsable d’Innovació i desenvolupament de tecnologia de l’àrea de bus de TMB, Mario Canet.  

Durant la trobada, en la que han participat un ampli ventall de representants i agents del sector com l’Institut Català d’Energia (ICAEN), Biometagàs, Naturgy, Veòlia Espanya o el Clúster de Bioenergia de Catalunya (CBC), Canet ha compartit l’experiència de TMB, immersa actualment en un projecte d’economia circular europeu anomenat LIFENIMBUS, i que va permetre posar en circulació un autobús impulsat per biometà el passat mes de març. El responsable d’Innovació i Tecnologia, ha explicat que aquest combustible, que s’obté a partir de llots depurats i provinents de les aigües residuals, “permet seguir utilitzant motors tèrmics, una tecnologia molt madura i amb uns preus molt competitius”. Mario Canet també ha ressaltat que aquests motors per bus tenen un gran avantatge “són motors que en arribar al final de la seva vida útil són reutilitzables”.

Respecte a la mobilitat, Canet ha explicat que a TMB s’exploren 3 vies de descarbonització com són els vehicles elèctrics, l’hidrogen i el mateix biometà. L’any 2000 amb la intenció de reduir les emissions locals “es van començar a introduir vehicles de gas comprimit a la flota i la idea és introduir vehicles de biometà per fer desaparèixer la quota de CO₂ i aprofitar al màxim les possibilitats d’aquests”. 

A la resta de la trobada els ponents han parlat del potencial real d’aquest combustible i com ha destacat Joaquin Pérez, director de desenvolupament de negoci de gasos renovables de Veolia, “el projecte LIFENIMBUS és un bon exemple pel biometà que es treballa des d’aqui, perquè es quedi a casa i serveixi per descarbonitzar el transport públic”. Per Pérez també existeixen dos factors clau: “D’una banda, cal oferir ajudes raonables lligades a objectius tangibles, i de l’altra, és que l’administració incentivi la substitució d’altres fonts d’energia per biometà”.

Per la seva banda, la tècnica de l’Institut Català de l’Energia, Laia Sarquella, ha destacat “que des de la Generalitat existeix l’encàrrec de desenvolupar un full de ruta per als pròxims 7 anys, amb vista a l’agenda 2030, perseguint desenvolupar projectes al voltant del biometà i les renovables”. Sarquella també ha explicat que a Catalunya “ja existeix una política de gestió dels residus orgànics molt satisfactòria, tot i que encara existeix un destí final als abocadors elevada. El camí és ambiciós, però hem d’eliminar les barreres administratives”. 

El tancament de la jornada ha anat a càrrec de la directora de creixement i solucions de CETAQUA, Marina Arnaldos, que ha destacat “que des del nostre sector s’ha de donar impuls a projectes com NIMBUS, que donen sentit i resposta a problemes del territori”. També ha explicat que el repte “és gegant, la col·laboració és fonamental i necessitem les millors idees i els millors projectes”. 

Imatge
Mario Canet durant la taula rodona. /Foto: TMB

Visita a L’EDAR

Després de la taula rodona, els assistents s’han desplaçat fins a l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals del Llobregat, en un trajecte que s’ha realitzat en un autobús de TMB propulsat per biometà. A les instal·lacions, els assistents han pogut fer una visita tècnica a la planta de generació de biometà de LIFENIMBUS. El consorci NIMBUS, que respon a l’acrònim Non-IMpact BUS (bus sense impacte en anglès), està liderat per Cetaqua i ha comptat amb la col·laboració d’Aigües de Barcelona, gestora de l’EDAR, l’emplaçament visitat avui i en el que també participa TMB. 

El projecte LIFENIMBUS

El projecte europeu LIFE NIMBUS, és un projecte d’investigació cofinançat per la CE i emmarcat al programa LIFE, que pretén impulsar un transport més sostenible mitjançant l’economia circular. Aquesta iniciativa s’alinea amb el full de ruta del biogàs, que va ser aprovada a Espanya l’any 2022, i que identifica els reptes i oportunitats del desenvolupament d’aquest gas d’origen renovable i en planteja quadruplicar-ne la producció nacional fins al 2030. En el marc del projecte s’ha contemplat únicament la posada en funcionament d’un autobús impulsat per aquest combustible, però segons els resultats obtinguts, les operacions es podrien escalar a major volum.

Darrera modificació
16.11.2023
Tema
Empresa
  • ConceptesMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBServeiBusAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquireix els primers vehicles de manteniment 100% elèctrics per a la xarxa de Metro

Empresa
Línia 2 de metro. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB licita els 39 trens nous que permetran augmentar la capacitat i la freqüència del metro de Barcelona

Empresa
Imatge
Estació AMBici a Sant Joan Despí. /Foto: AMB

L’AMBici amplia el seu horari fins a les 2 de la matinada a partir de l’1 d’agost

Empresa
Imatge
Visita de portes obertes als simuladors del metro.

300 persones visiten els simuladors de TMB per "conduir" el metro per un dia

Empresa

Últimes notícies

Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història
El piano de paret porta des del mes de març instal·lat a l'estació de Diagonal, ara es quedarà de forma permanent al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

El metro de Barcelona tindrà de forma permanent un piano a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
Imatge de la campanya / Font: TMB

Quan viatgis en metro i bus, fes-ho de manera segura

Societat
Imatge
Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Fotos: Tots els detalls de les obres d'aquest estiu a l'L4

Transport
Gallery

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons