Header Top menu
La reestructuració global de la xarxa d'autobusos de Barcelona compleix un any
El 26 de novembre del 2018 es va completar la implantació de les 28 línies horitzontals, verticals i diagonals, que transporten cada dia el 60% del passatge.
Avui fa un any entraven en servei les línies H2, V1, V19, V23 i V25 d'autobusos i es completava la malla de 28 línies d'altes prestacions i la reestructuració global de la xarxa que han impulsat l'Ajuntament de Barcelona i TMB des del 2012 perquè el servei sigui més eficaç i més útil per als ciutadans. L'acollida ha estat positiva, com es desprèn de l'increment continuat de la demanda any rere any.
Les 28 línies de la nova xarxa de bus —17 de verticals, 8 d’horitzontals i 3 de diagonals— transporten el 60% dels usuaris d'autobús, cobreixen el 95% del territori de la ciutat i es poden combinar mitjançant 125 àrees d'intercanvi. Amb prestacions semblants hi ha deu línies convencionals, que transporten un altre 20% del passatge: 7, 33, 47, 34, 27, 24, 54, 6, 22 i 70. Així, el 80% dels usuaris viatgen amb freqüències de 8 minuts o menys.
El comportament de la demanda és coherent amb la valoració que els usuaris en fan. L'Estudi de Percepció del Client del 2018 atorga a la nova xarxa de bus una puntuació de 8,01, lleugerament per sobre del 7,72 que rep la xarxa convencional. És la nota de satisfacció global més alta des del 2008. Els conceptes més ben valorats són la rapidesa, els intervals de pas, la informació del temps de pas i gestió de les incidències, la informació en el bus i en les marquesines i la connexió intermodal.
Increment net de servei
La reestructuració de la xarxa de bus per fer-la més intuïtiva i cobrir millor el territori ha anat aparellada amb un increment net de servei, de 66 vehicles més els dies feiners, i una reconversió ambiental de la flota, que cada vegada és més neta i avança cap a l'electrificació, començant per la línia H16. La informació de servei i la senyalització han fet un salt endavant per mirar d'acompanyar els usuaris al llarg del viatge.
També ha estat destacable l'actuació sobre la infraestructura. Durant tot el procés de desplegament de la nova xarxa de bus s'han fet un total de 809 actuacions de millores a les parades: renovacions de marquesines, actuacions de millora de l'accessibilitat, implantació de nous encaminaments, millora de paviments, adequació d'escocells, etc.
Per millorar el pas de l'autobús s'han delimitat, des del 2015, 43,7 quilòmetres de nous carrils reservats, fins als 207 quilòmetres, i s'han creat dobles carrils bus a la Gran Via i la Diagonal, carrils bus contrasentit i girs exclusius. En 65 cruïlles s'han efectuat actuacions semafòriques per facilitar la circulació dels autobusos.
- ConceptesDemandaServeiInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaServeiBusNova xarxa de busAnys2019