Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. La xarxa d’autobusos de Barcelona avança en el camí de l’electrificació
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.11.2019
Premsa TMB

La xarxa d’autobusos de Barcelona avança en el camí de l’electrificació

Després de reconvertir la línia H16, l’objectiu de TMB és continuar substituint vehicles dièsel i que el 2030 tots siguin elèctrics, híbrids o de gas natural

Imatge
Directius de TMB i Endesa en la presentació a l'estand de l'Smart Mobility Congress / Foto: Pep Herrero (TMB)
Directius de TMB i Endesa en la presentació a l'estand de l'Smart Mobility Congress / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Directius de TMB i Endesa en la presentació a l'estand de l'Smart Mobility Congress / Foto: Pep Herrero (TMB)
Directius de TMB i Endesa en la presentació a l'estand de l'Smart Mobility Congress / Foto: Pep Herrero (TMB)

Avui ha tingut lloc, a l’estand de TMB a l’Smart Mobility Congress, la presentació del projecte d’electrificació de la línia d’autobusos H16 en els vessants d’infraestructura, material mòbil, tecnologia i operació. Hi han intervingut per part de TMB la presidenta, Rosa Alarcón, i el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, i per part d’Endesa la directora general a Catalunya, Isabel Buesa.

La H16 (Pg. Zona Franca - Fòrum Campus Besòs) és una línia d’altes prestacions i alta demanda que serà la primera a estar servida íntegrament amb vehicles articulats 100% elèctrics que es carreguen en ruta aprofitant les pauses de regulació en les terminals. Actualment té assignats 7 autobusos elèctrics articulats, que equivalen a prop d’un terç del total de la flota; està previst que el 2020 circuli amb un 80% de cotxes d’aquestes característiques i que l’any 2021 el 100% dels vehicles (22) que hi donen servei siguin elèctrics.

L’objectiu de TMB es continuar en aquest mateix període 2019-2021 amb l’electrificació d’altres línies importants, com ara la vertical V13 i l’horitzontal H12, per a la qual cosa, i d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità, s’han planificat les inversions corresponents en material mòbil i infraestructura.

Vocació innovadora i de servei

Rosa Alarcón ha destacat la “vocació innovadora i de servei al ciutadà de TMB”, i l’ha relacionat amb el “compromís de millora del transport públic”, un compromís necessari en el moment que s’està demanant als ciutadans que facin un canvi d’hàbits cap a una mobilitat més sostenible. “Els autobusos elèctrics són una bona solució per reduir les emissions de gasos i partícules a la ciutat, i també el soroll, que és un element important de la convivència a les ciutats”, ha apuntat respecte de la decisió d’electrificar línies de recorreguts cèntrics i molt utilitzades.

El conseller delegat, Gerardo Lertxundi, ha exposat els plans per a la segona reconversió ambiental de la flota d’autobusos de TMB (la primera es va abordar a principis de la dècada actual i la va fer mereixedora de l’etiqueta de flota menys contaminant d’Europa, segons informes de la UITP). La previsió és adquirir 266 nous vehicles en el trienni actual (2019-2021) per renovar cotxes dièsel o de gas natural de primera generació, dels quals 95 seran elèctrics purs, 50 híbrids i la resta de gas natural comprimit d’última generació. “En l’horitzó del 2030, tots els autobusos en servei a les línies de TMB seran elèctrics, híbrids o bé propulsats per gas natural comprimit”, ha assegurat.

Lertxundi també ha subratllat que l’electrificació no s’aconsegueix sols amb la compra de vehicles: “També és necessària una infraestructura que abans no teníem els operadors, tant a les cotxeres com al carrer”. Calen estacions transformadores, dispositius rectificadors i punts de connexió (les campanes on s’encaixen els pantògrafs dels autobusos per a la recàrrega de les bateries) per donar operativitat als vehicles. La tecnologia i l’operació s’han d’adaptar igualment a les noves exigències “per donar un servei flexible i eficient”, ha afegit.

Duplicació dels punts de recàrrega

Pel que fa a la infraestructura de la H16, les parades terminals dels dos extrems ja disposen de punts de recàrrega ultraràpida, un al carrer Cisell, a prop del passeig de la Zona Franca, i l’altre a l’avinguda Eduard Maristany, a l’entorn del Fòrum. Aquests punts seran duplicats en breu per poder garantir el funcionament òptim del carrusel. El subministrament i la instal·lació d’aquests punts de càrrega addicionals ha estat adjudicat a Endesa per un import global de prop de 900.000 euros.

La càrrega ràpida en ruta es combina amb la càrrega lenta durant les nits a la cotxera, on també s’ha instal·lat l’equipament corresponent. D’aquesta manera s’assegura que els autobusos elèctrics siguin autònoms i plenament operatius al llarg d’una jornada sense haver de dotar-los de bateries voluminoses i pesants.

Respecte d’aquesta infraestructura, la directora general d’Endesa a Catalunya, Isabel Buesa, ha recordat que té l’origen en la col·laboració endegada amb TMB l’any 2013, que en el marc del projecte europeu ZeEUS va donar lloc a la inauguració del primer punt de recàrrega ultraràpida d’Espanya per als autobusos elèctrics, el 2016. “Les ciutats es transformen i Barcelona ha exercit de referent en el context espanyol i europeu pel que fa a la transformació energètica del transport públic”, ha afirmat, una transformació que s’estén a tota la mobilitat i a la qual Endesa vol continuar contribuint.

En l’acte s’ha situat el projecte d’electrificació de la xarxa de bus com una part del compromís de TMB amb les emissions zero en el conjunt del transport públic col·lectiu, amb l’objectiu que en el pròxim decenni tots els passatger que del transport de Barcelona generi zero emissions en els seus viatges. Els passos van en la línia del compliment dels acords de la Conferència sobre el Canvi Climàtic de París per contenir l’increment de la temperatura mitjana global i afavorir un desenvolupament sense gasos d’efecte hivernacle.

 

Projecte co-finançat per la Unió Europea

La instal·lació i posada en servei dels dos nous punts de càrrega compta amb co-finançament de la Unió Europea a través de les ajudes “Connectant Europa” (CEF-Transport), que promouen el desenvolupament i millores  en infraestructures de transport i l’impuls de la mobilitat sostenible.

Imatge
Logo UE

 

Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusNova xarxa de busAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Directius de TMB i Endesa en la presentació a l'estand de l'Smart Mobility Congress / Foto: Pep Herrero (TMB)
Directius de TMB i Endesa en la presentació a l'estand de l'Smart Mobility Congress / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (116.79 KB)
Logo UE
Descarrega l’arxiu (10.28 KB)
Nota de premsa en pdf
Descarrega l’arxiu (227.22 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons