Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Deu Dades Que Expliquen Com Ens Movem Cada Dia a La Regió de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.08.2018
Oriol Pàmies

Deu dades que expliquen com ens movem cada dia a la regió de Barcelona

Imatge
Moviment de passatgers en una estació de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)
Moviment de passatgers en una estació de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Moviment de passatgers en una estació de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

La mobilitat en general va baixar el 2017 un 4,6%, però el transport públic va augmentar la seva quota. S’hi van fer el 40% dels desplaçaments amb origen o destinació a la ciutat.

L'Autoritat del Transport Metropolità, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona han publicat els resultats de l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner corresponent al 2017, que reflecteix els hàbits de mobilitat de la població de 16 anys o més de la regió barcelonina, exclosos els professionals del transport. Es tracta d’un gran estudi, basat en 10.000 entrevistes personals i supervisat per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona.

Hem extret de l’EMEF (abreviació amb què es coneix en l’àmbit tècnic) algunes dades que ens han semblat significatives. Es pot consultar la documentació completa al web de l’ATM.

Imatge
Gràfic de la distribució de la mobilitat per modes 2003-2017


1. Baixa la mobilitat. Cada dia feiner els residents a la regió metropolitana de Barcelona fan 13,6 milions de desplaçaments, cosa que representa un 4,6% menys que el 2016. La mitjana de 3,21 desplaçaments diaris és la més baixa dels últims 12 anys; el valor màxim es va assolir el 2015: 4.

2. Menys desplaçaments per estudiar. El tipus de mobilitat que baixa més és la motivada per estudis: el 13,2% respecte del 2016. Un descens que gairebé compensa l’increment del 2% dels desplaçaments per anar a treballar i fer gestions relacionades amb la feina, cosa que deixa el bloc denominat mobilitat ocupacional amb una variació mínima de -0,7%. El que s’anomena mobilitat personal (compres, visites mèdiques, a amistats i familiars, oci, acompanyament, passeig i altres motius) ha caigut més, el 6,2%.

3. Barcelona, pol d’atracció. La ciutat de Barcelona rep i/o emet quasi 6,1 milions de desplaçaments. Un 68% es fan dins el municipi (4,13 milions) i el 32% (1,95 milions) són de connexió.

4. El transport públic creix. Si la mobilitat és un mercat, el transport públic ha guanyat quota: representa el 23,3% dels moviments en tota la regió, el màxim de la sèrie històrica. Com més densitat de població i més oferta hi ha, més demanda capta: es fan amb algun tipus de transport públic el 40,1% dels desplaçaments amb origen i/o destinació a la ciutat de Barcelona realitzats en dia feiner per les persones residents al sistema tarifari integrat.

5. Metro i bus. Els serveis de TMB són els mitjans més utilitzats pels barcelonins usuaris del transport públic:  el 87,8% declaren que agafen el metro i el 85,8% els autobusos blancs i vermells. En els desplaçaments interns i de connexió a Barcelona ciutat en transport públic, els mitjans ferroviaris són majoritaris, i representen un 55,5% i un 82,9%, respectivament. En els fluxos interns a Barcelona en transport públic, l’autobús té una quota del 41,6%.

6. Els motius. S’ha preguntat als usuaris del transport públic els motius de la seva elecció i han donat principalment aquestes cinc raons, per ordre de més a menys citades: la comoditat, el cost inferior al cotxe, la dificultat d’aparcar al lloc de destinació, el fet de no tenir cotxe propi i la rapidesa.

7. Hores punta. A la tarda, de 17 a 20 hores, es concentra més mobilitat que al matí de 7 a 10. Fins i tot per franges d’una hora, de 17 a 18 i de 18 a 19 es fan més desplaçaments que de 8 a 9 del matí, l’hora punta. Això val per a tots els àmbits: la regió, l’àrea metropolitana i la ciutat de Barcelona.

8. Caminar i pedalar. Els modes de mobilitat activa (caminar, anar amb bicicleta o amb altres vehicles de transport personal) continuen sent majoritaris: els residents a la regió hi fan el 40,2% dels desplaçaments. Els barcelonins són els que més caminen: fan el 43% dels desplaçaments a peu, i un 3% en bicicleta.

9. Dones i homes. Si ens fixem en la població resident a Barcelona, els homes tendeixen a fer servir més el vehicle privat que el transport públic (29,2% contra 27,3%), al revés que les dones (40,9% contra 12,5%). El grup més habituat als desplaçaments en transport públic és el de les dones de 16 a 29 anys (56,9%). Els homes de 30 a 64 anys ocupats i que es desplacen per motiu ocupacional són els usuaris tipus de la bicicleta, el cotxe i la moto.

10. Diferències per edat i estudis. També cenyint-nos a la ciutat de Barcelona, veiem que la mobilitat personal és superior a la mobilitat ocupacional entre la població de 30 a 64 anys. El transport públic és utilitzat en més gran mesura per la població d’entre 16 i 29 anys, amb un 45,2%. La gent gran es mou majoritàriament a peu. Els modes de mobilitat activa són més utilitzats entre els col·lectius amb un nivell d’estudis més baix. El transport privat augmenta amb nivells d’estudi més alts.

Imatge
Ús del transport públic a la ciutat de Barcelona
Darrera modificació
08.07.2022
Tema
Transport
  • ConceptesDadesEstudisMobilitatInstitucionsAltresAMBATMTMBLlocsBarcelonaServeiBusMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Nova pantalla que mostra el pas del proper tren a l'andana de Can Boixeres / Foto: Pep Herrero (TMB)

La Generalitat licita les obres per a la millora dels tallers i cotxeres de metro a Can Boixeres

Transport
Imatge
Carnestoltes 2026 Ajuntament. /Foto: AJUNTAMENT DE BARCELONA

Afectacions en línies d'autobús per la celebració del Carnaval als barris de Barcelona i àrea metropolitana

Transport
La Mitja Marató de Barcelona celebra 31 edicions/Foto: Web eDreams Mitja Marató

Línies de bus afectades per la Mitja Marató de Barcelona 2026

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Nathy Peluso al Palau Sant Jordi

Transport

Últimes notícies

Imatge
Primera cronoescalada solidària al metro de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)

Obertes les inscripcions per a la segona cronoescalada solidària al metro

Societat
Imatge
El programa Connectats des de El Prat Estació. /Foto: TMB

El Prat-Estació acull el programa de ràdio "Connectats" amb la presència del conseller delegat de TMB, Xavier Flores

En xarxa
Third-party content
Imatge
Un moment de l'activitat didàctica d'avui / Foto: TMB

TMB impulsa vocacions científiques amb una activitat per al Dia Internacional de la Nena i la Dona a la Ciència

Societat
Imatge
Imatge Festa de la Dona i la Nena a la Ciència / Font: Web Sant Pau

#TMBrecomana la Festa de la Dona i la Nena a la Ciència

Cultura i Oci
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons