Header Top menu
El transport públic, preparat per a l'entrada en vigor permanent de la zona de baixes emissions
El sistema ha millorat freqüències, ha estrenat línies, obert estacions i perllongat serveis per assumir uns 170.000 desplaçaments diaris. Les millores continuaran els propers mesos i hi ha accions compromeses de tots els operadors fins al 2021
La zona de baixes emissions (ZBE) Rondes Barcelona entra en vigor de forma permanent aquest 1 de gener de 2020, quasi tres anys després de l’acord polític per a la millora de la qualitat de l’aire signat per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. L’objectiu de la mesura era reduir en 5 anys un 10% de les emissions vinculades al trànsit a la conurbació de Barcelona, per assolir fins al 30% en 15 anys.
L’any 2017, la ZBE Rondes BCN es va definir com un àmbit de restricció temporal de trànsit i reforçament del transport públic els dies d’episodis ambientals per alta contaminació de diòxid de nitrogen (NO2), un cas que no s’ha arribat a produir mai des de llavors. No obstant, les administracions i autoritats responsables del transport públic que conformen l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han preparat la xarxa i el sistema, de comú acord amb els operadors, per incrementar progressivament l’oferta davant l’increment de demanda derivat de l’important canvi de model de mobilitat que introdueix la ZBE.
S’estima que la ZBE Rondes Barcelona derivarà cap al sistema de transport públic prop de 170.000 desplaçaments diaris que corresponen a 137.000 trajectes de vehicle privat, dels quals 87.000 són entrades i sortides de la zona restringida, i prop de 50.000 són interns. És per això que, des de 2017, el transport públic ha impulsat un ampli ventall de mesures, renovacions i ampliacions per donar una resposta adequada.
Més trens i autobusos en hora punta
Per part de TMB, el 2017 es va efectuar la incorporació de set trens més a les línies L1, L2 i L5 de metro en hora punta, i la creació de quatre línies més de la nova xarxa de bus, una mesura que incrementava el nombre de línies d’altes prestacions fins arribar a 20.
El 2018, el Govern va reforçar la xarxa de metro amb la finalització i l’entrada en servei de dues noves estacions, Foc i Foneria a la Zona Franca, de la línia L10 Sud, que va permetre augmentar l’oferta en 2,5 km de xarxa i va completar l’arribada del metro a tots els barris de Barcelona. També cal destacar la incorporació de tres trens més en hora punta a les línies 1, 4 i 5 de metro, i l’entrada en servei de les vuit darreres línies de la nova xarxa d’autobús, que va quedar configurada per 28 línies d’altres prestacions i 97 àrees d’intercanvi. Amb la nova xarxa es van afegir 66 cotxes al servei diari per consolidar la xarxa i donar-hi més capacitat.
El 2019 ha arribat amb importants novetats al metro: la L10 Sud ha continuat creixent. El Govern de la Generalitat ha finalitzat i posat en funcionament les estacions de Provençana i de Ciutat de la Justícia, a l’Hospitalet de Llobregat, i s'ha reforçat així la xarxa de metro no només a la ciutat de Barcelona, sinó també en l’àmbit metropolità. També cal posar en relleu la incorporació del primer dels 12 combois de metro que TMB ha d’anar rebent durant els propers mesos per augmentar la freqüència de pas de les seves línies de més demanda.
En autobusos, TMB haurà incrementat el servei en 66 vehicles, un 5%, haurà fet créixer el 26% el nombre de cotxes articulats i haurà augmentat en 184.512 les hores de servei al final d’aquest 2019. A més, impulsa ara el Pla de Renovació de la Flota per al període 2019-2021, acordat amb l’ATM, que suposa una inversió de 115 milions d’euros i l’adquisició de 254 vehicles. Actualment s’estan incorporant 105 nous busos per substituir-ne antics i guanyar en qualitat i fiabilitat. Amb els municipis, es treballa en mesures d’augment de la velocitat comercial, que també es veurà afavorida per la disminució de trànsit privat.
Més informació a la nota de premsa de l'ATM.
- Altres temesMedi ambientConceptesMedi ambientMobilitatServeiInstitucionsATMTMBLlocsBarcelonaServeiBusMetroAnys2019