Header Top menu
TMB rep el primer dels quatre trens que reforçaran la línia 5 de metro
El comboi forma part de la comanda de deu de les sèries 5000 i 6000 que CAF subministrarà aquest any per ampliar el material mòbil de la xarxa
Aquesta setmana ha arribat a les instal·lacions de Metro de Barcelona a Vilapicina el primer dels quatre trens adquirits per TMB per incrementar el material mòbil de la línia 5, un increment que es fa necessari perquè tingui més fiabilitat i capacitat i pugui captar nous usuaris. El comboi, fabricat per CAF, forma part d’un lot de deu en què també hi ha quatre trens destinats a reforçar la línia 1 i dos més per a la línia 3.
Els cinc cotxes d’aquest primer tren, de la sèrie 5000, van arribar ahir per carretera des de la factoria de CAF a Beasain (Guipúscoa) en transports especials. Es tracta de la composició 5161-5162-5541-5163-5164, integrada per quatre motors i un remolc. A les cotxeres de Metro s’acoblaran els cinc vehicles i es duran a terme els ajustos i les proves d’homologació oficial abans que el comboi s’integri a la circulació comercial a la línia 5, a partir de l’abril.
D’acord amb la comanda formalitzada el març del 2018, TMB ha rebut d’Alstom dos trens per a la línia 4, que ja estan en servei. Per la seva banda, CAF ha començat a entregar els quatre trens de la sèrie 5000 per a la línia 5, als quals seguiran els dos del mateix model per a la línia 3 i els quatre de la sèrie 6000 (la versió d’ample ibèric) per a la línia 1 abans que acabi l’any. Els 12 nous trens suposen una inversió de 92 milions d’euros i TMB els adquireix mitjançant una operació d’arrendament financer o lísing.
Els nous trens de la sèrie 5000 són iguals que els que circulen actualment per les línies 3 i 5 del metro de Barcelona i estan formats per cinc cotxes intercomunicats que totalitzen 86 metres de longitud. Disposen de 20 portes per banda per a l’entrada i sortida de passatgers, amb una capacitat màxima de 927 persones, de les quals 108 poden viatjar assegudes, a més de dos espais per a dues cadires de rodes (un en cada extrem) i un per a bicicletes al cotxe remolc central. Els motors sumen una potència de 1.920 kW que els permeten assolir una velocitat màxima de 80 km/h. Reben l’energia elèctrica per catenària de 1.200 volts i disposen de frenada regenerativa.
Un dels cotxes transportats, sobre la plataforma giratòria de Vilapicina / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Millora d’intervals a les línies convencionals
L’augment del material mòbil de les línies més utilitzades és un element indispensable per a una nova millora de l’oferta de metro, després de la que es va posar en pràctica els anys 2017 i 2018, en què es van afegir fins a deu trens més als carrusels en hora punta. Així, es va passar dels 120 als 130 combois circulant simultàniament. Això implica donar servei comercial pràcticament amb tota la flota disponible, cosa que complica les tasques de manteniment preventiu.
Amb els 12 nous trens, i amb altres actuacions complementàries en la infraestructura i el subministrament d’energia, la xarxa de metro podrà posar, a les cinc línies convencionals, fins a 141 trens en circulació simultània a l’hora punta matinal (un 9% més) i podrà fer noves millores de freqüència que s’aplicaran de manera escalonada els anys 2020-2022, fins a situar-les per sota dels 3 minuts a les línies 1, 3 i 5, i per sota dels 3 minuts i mig a les línies 2 i 4.