Premsa TMB

TMB incorpora els primers 27 híbrids articulats a la flota d’autobusos

Els nous vehicles de gran capacitat redueixen el 30% de consums i emissions amb la combinació de motors elèctrics i dièsel. En un any els 159 híbrids de TMB estalviaran 3.240 tones de diòxids de carboni i 37,9 tones d'òxids de nitrogen.

Autobús híbrid articulat a la línia 7 / Foto: Pep Herrero (TMB)

La flota d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha incorporat entre els mesos de febrer i març 27 nous vehicles híbrids articulats de 18 metres, els primers d’aquest tipus que existeixen a l’Estat espanyol, que serviran per rejovenir i augmentar encara més la qualitat ambiental del servei de bus, que ja és de les més altes d’Europa. Afegits als 132 híbrids existents, sumen 159 cotxes de propulsió combinada elèctrica-dièsel, la més competitiva i contrastada de les tecnologies de reducció d’emissions en l’automoció.

Els autobusos híbrids són propulsats elèctricament i generen l’electricitat amb un motor tèrmic auxiliar (funcionament en sèrie), o bé combinen la tracció elèctrica i la del motor dièsel (funcionament en paral·lel, com en les unitats adquirides). D’aquesta manera els més avançats aconsegueixen reduccions de consums i emissions d'un 30%.

Els nous híbrids articulats van ser contractats per concurs als constructors Volvo (12) i Solaris (15), per un import global de 12,56 milions d’euros. Han entrat progressivament en servei en dues de les línies convencionals de més demanda de TMB, la 7 i la 33.

Característiques principals dels nous autobusos híbrids

Característiques principals dels nous autobusos híbrids

 

Altres característiques dels nous autobusos articulats que percebran els usuaris són:

  • Quatre portes, dues d’entrada al davant i dues de sortida al darrere, per escurçar el temps de parada
  • Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda: places reservades, rampa retràctil, polsadors per a invidents, terra antilliscant
  • Connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils
  • Indicador lateral lluminós de nom de línia i destinació

Amb la incorporació dels 27 autobusos híbrids, que substitueixen cotxes dièsel amortitzats, TMB fa un pas més en la reconversió ambiental de la flota, seguint les directrius europees i catalanes per al transport públic de superfície sobre reducció d'emissions i millora de la qualitat de l'aire. Augmenta així el benefici ambiental per a la ciutat, ja que el conjunt dels 159 autobusos híbrids aportarà anualment una reducció d'emissions de 3.240 tones de diòxids de carboni i 37,9 tones d'òxids de nitrogen, els principals contaminants que afecten l’àrea metropolitana.

Recordem que des del 2012 els autobusos de Barcelona s’han situat a l'avantguarda d'Europa pels baixos nivells d'emissions de gasos i partícules nocius per a la salut de les persones —gràcies a l'ús del gas natural comprimit i la instal·lació massiva de filtres anticontaminants—, i busquen a més limitar les emissions de gasos que contribueixen a l'escalfament global, mitjançant l’electrificació progressiva.

En aquest sentit, en la contractació dels vehicles necessaris per a la renovació corresponent als anys 2016 i 2017, ja adjudicada, TMB adquirirà 50 híbrids més (40 articulats i 10 estàndards), amb la previsió d’arribar a les 300 unitats en quatre anys, sobre una flota de 1.050 unitats.

Sumant els híbrids nous i els reconvertits, Barcelona tindrà aquest any en servei 159 autobusos híbrids, la tercera xifra més alta de les ciutats europees.

Els autobusos híbrids de la flota de TMB
Els autobusos híbrids de la flota de TMB

 

Beneficis ambientals i menys despesa

L'aposta de Barcelona per la tecnologia híbrida suposa beneficis per al medi ambient i per a l'economia de la ciutat. La clau d'aquests beneficis és un consum de combustible menor, que per al conjunt dels 159 cotxes se situa en una mitjana del 26%, és a dir, uns 7.600 litres de gasoil per unitat i any. Així, en termes ambientals, la flota híbrida suposa una important reducció d’emissions contaminants amb afectació a la salut de les persones i l’escalfament global.

Junt amb el consum menor, l'adquisició d'autobusos híbrids comporta igualment menys despesa i un estalvi a llarg termini, a pesar del cost superior d'adquisició d'un híbrid respecte d'un autobús de propulsió convencional.

Paral·lelament, continuen els assajos amb vehicles elèctrics purs,  en el marc del projecte ZeEUS de promoció del transport elèctric urbà, finançat per la Unió Europea. Actualment hi ha dos vehicles estàndard en proves i aquest any se n’hi afegiran dos més d’articulats. L'objectiu és continuar avançant en la millora ambiental i de l'eficiència de la flota potenciant els avenços de la indústria de l'automoció cap a un transport públic completament net.

Cap al 20% de la flota híbrida

L’aposta de TMB per la propulsió híbrida, com a etapa de transició cap a l’electrificació total, ha quedat confirmada en l’última licitació de vehicles per a substitució i renovació de la flota d’autobusos, corresponent al 2016: el concurs ha donat com a resultat l’adquisició de 50 unitats més de motorització dièsel-elèctrica, cosa que a finals d’any elevarà la xifra d’híbrids de TMB a 209 cotxes, el 20% de la flota.

Els 50 busos híbrids de la comanda 2016, valorats en 23,7 milions d’euros, es distribueixen de la següent manera:

Autobusos híbrids de la comanda 2016
Autobusos híbrids de la comanda 2016

En la mateixa licitació TMB ha adjudicat el subministrament de 18 autobusos estàndard de gas natural comprimit del fabricant MAN, per substituir els cotxes més antics d’aquesta tecnologia, i de 10 autobusos de dos pisos de 12 metres de longitud o més, per a la flota del Barcelona Bus Turístic, que construirà Ayats.

Sis minibusos per al Bus del Barri

D’altra banda, com a part de la mateixa adquisició de vehicles per a substitució, han entrat a la flota de TMB sis minibusos dièsel fabricats per Indcar, de 6 metres de longitud, destinats a les línies de Bus del Barri de les zones de més difícil accés. Aquests cotxes són del model Strada, basats en el xassís Sprinter, i passaran a afegir-se a la sèrie 42 de minibusos.

Els nous Strada tenen capacitat per a 22 persones, 6 de les quals assegudes, i respecte dels antecessors presenten la novetat de la porta central d’accés, on abans eren dues. Com que en aquest tipus de vehicles no és factible la plataforma baixa, l’accessibilitat està resolta amb una plataforma elevadora que salva el desnivell per a l’entrada i sortida de cadires de rodes.

Una altra novetat dels minibusos és el focus exterior sobre la porta, que a la nit il·lumina la zona de la parada durant les maniobres de pujada i baixada de passatgers.

Alts nivells de satisfacció

L'opinió dels usuaris continua sent altament favorable per al servei d’autobusos de TMB, que en l'últim Estudi de Percepció del Client, del 2015, obté una puntuació de 7,52 sobre 10 en satisfacció global (2 centèsimes més que el 2014) i de 72,9 en l’índex ISC (9 dècimes més i repetició del màxim històric del 2013).

La nova xarxa de bus obté valoracions encara millors: de 7,55 en l’índex ISC i de 7,86 en la satisfacció global.

Les dades provenen de l'explotació de 4.207 entrevistes personals a usuaris del bus, fetes entre el 5 d'octubre i el 6 de novembre passats.

PDF iconDescarrega el dossier en PDF

Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Autobusos híbrids de la comanda 2016
Els autobusos híbrids de la flota de TMB
Rètol TMB Sostenible Bus Híbrid en un autobús de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero
Característiques principals dels nous autobusos híbrids
Autobús híbrid Solaris Urbino H18 / Foto: Miguel Ángel Cuartero
Autobús Volvo 7900 articulat híbrid / Foto: Miguel Ángel Cuartero
Descarrega el dossier en PDF.
Autobús híbrid articulat a la línia 7 / Foto: Pep Herrero (TMB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies