Header Top menu
TMB demana uns mínims suficients per garantir mobilitat i seguretat en les vagues de metro
Les convocatòries sindicals en franges de nit i matinada del cap de setmana coincidiran amb esdeveniments massius que generen elevada mobilitat.
L'empresa demana uns serveis mínims d'almenys el 50% en les vagues dels dies 18 al 22 de juny.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha demanat a l’autoritat laboral que tingui en compte les circumstàncies especials de les dates de les pròximes convocatòries de vaga del Comitè d’Empresa de Metro, els dies 18 i 19 de juny, coincidint amb el Festival Sónar, i els dies laborables 20, 21 i 22 de juny, i estableixi almenys un 50% de l’oferta de transport habitual en hores punta i del 30% en la resta d’horaris.
Les vagues convocades perjudiquen greument els usuaris i usuàries del transport públic, en fer-se coincidir amb moments sensibles per a la mobilitat, com les entrades i sortides dels horaris de treball i centres d’estudi dels dies feiners 20, 21 i 22, o les matinades i vespres del cap de setmana del 18 i 19 de juny. En aquest cas, si es consideressin franges vall i s’apliquessin els serveis essencials del 20% com en les últimes vagues, l’oferta de transport seria clarament insuficient per a la demanda esperada i a més es podrien produir situacions de risc per als passatgers i els empleats, que podrien obligar a tancar estacions. D’ençà uns anys, el servei de metro ha anat ampliant el seu servei durant la matinada del cap de setmana amb un objectiu clarament social, per donar alternatives segures i sostenibles als desplaçaments de lleure en vehicle privat, com una mesura de prevenció dels accidents de trànsit.
La primera fase de la convocatòria de vaga afecta, el dissabte 18, de 00.00 a 02.50 (final del servei de divendres), de 04.30 a 07.30 (inici del servei) i de 18 a 24 h. Per diumenge, dia 19, les aturades serien de 04.30 a 07.30 i de 16.44 a 19.48. En general es tracta dels horaris en què es preveu el màxim de desplaçaments de sortida i entrada als concerts i activitats del festival Sónar al recinte firal de l’Hospitalet, que per primera vegada té el metro com a principal proveïdor de transport públic per la seva capacitat i amplitud d’horaris, a través de la línia 9 Sud, i també la sortida de l’anomenat Sónar de Dia, que té lloc al recinte firal de Montjuïc. El 23è festival internacional de música i arts avançades Sónar s’espera que atregui uns 120.000 assistents.
Evitar el tancament d’accessos
Les vagues dels dies 20, 21 i 22 de juny afectaran la mobilitat de treballadors i treballadores i estudiants al matí, de 7 a 9 h, a la tarda, de 16 a 18 h, i novament al vespre, de 20.30 a 22.30 h. A les últimes aturades convocades pel comitè d'empresa de Metro entre el 30 de maig i el 2 de juny amb aquests mateixos horaris, la demanda real registrada respecte d’un dia laborable normal va ser d’un 70% en hora punta i d’un 67% en hora vall, mentre que l’oferta va quedar limitada al 40% i el 20% respectivament. Tot això, malgrat els esforços de TMB aconsellant als ciutadans utilitzar altres mitjans de transport, ha suposat un desequilibri del 30% en hora punta i del 47% en hora vall, que va obligar a regular els accessos de vuit de les estacions més importants de la xarxa, cosa que no és compatible amb el dret de mobilitat de la ciutadania.
TMB ha expressat a la conselleria que el principal problema és l’alteració continua i permanent de l’oferta. La degradació del servei no afecta únicament a l’interval horari de l’aturada convocada sinó que es perllonga significament molt més, degut a la gran quantitat de trens que s’han de retirar i posteriorment injectar. Alhora, es produeixen intervals de pas molt elevats i irregulars, que en alguns casos supera els 45 minuts, quan l’habitual són de l’ordre de 5 minuts. Això, pot tenir conseqüències per a la seguretat dels usuaris si no es tanquen estacions, a causa de la falta de capacitat material en els trens per absorbir el passatge”.
Per això, TMB entén que és imprescindible incrementar els serveis mínims fins almenys el 50% en hores punta i el 30% en hores vall, per garantir no només la demanda de mobilitat durant els horaris de vaga sinó també la seguretat dels viatgers minimitzant les aglomeracions i les llargues esperes que es poden produir a les andanes de les estacions.
En anteriors convocatòries de vaga realitzades enguany pel Comitè d’Empresa de Metro, el departament de Treball, Afers Socials i Famílies va dictar uns serveis mínims del 50% en hores punta i del 30% en hores vall, incrementats al 65% i 45% amb motiu de l’episodi de contaminació ambiental durant el Congrés de Mòbils. A les vagues dels passats dies 30 i 31 de maig i 1 i 2 de juny, es produeix un canvi de criteri de l’autoritat i es dicten serveis del 40% en hores punta i del 20% en hores vall. En contrast, en l’última vaga de maquinistes de Renfe els serveis mínims han estat del 66% i el 33% o del 75% i del 50%, mentre que al metro de Madrid aquests dies són d’entre el 51% i el 64%.
Sense perjudici del dret dels treballadors i treballadores a la vaga, TMB considera que l’Administració està obligada a adoptar mesures que garanteixin que la ciutadania rebi una prestació essencial, com és el transport públic, amb una cobertura i freqüència suficient i necessària per a l’exercici dels seus drets, també fonamentals i amb rang constitucional.