Header Top menu
TMB celebra els 100 anys de la inauguració del metro amb un “viatge” al passat a l’estació de Passeig de Gràcia
Avui fa 100 anys de la posada en servei de les primeres quatre estacions del Gran Metro: Catalunya, Aragó (actual Passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps.
Per commemorar l'efemèride, TMB ha reproduït parcialment les andanes de Passeig de Gràcia de l'L3 tal com eren el 1924 i s'ha presentat una de les cinc rajoles amb el logotip del Gran Metro que lluiran a diferents punts de la xarxa.
Aquest acte ha estat el tret de sortida de la celebració del centenari de metro que contempla activitats per a tota la ciutadania i per als i les professionals de TMB durant tot un any.
Avui es compleixen 100 anys de la inauguració del primer tram del metro de Barcelona. Amb motiu de l’efemèride, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha realitzat una petita recreació històrica d’aquell moment tan especial per a tota la ciutadania de Barcelona i que va suposar una autèntica revolució en els hàbits socials i de desplaçament dels seus habitants. Així, les persones usuàries que han passat per l’estació de Passeig de Gràcia de L3 (antiga Aragón) han pogut gaudir d’aquest “viatge” al passat les dues andanes, que parcialment han recuperat l’estètica de les primeres estacions del Gran Metropolità recreant elements com la senyalització, els anuncis, una caseta de cap d’estació, i personatges amb la indumentària dels anys 20.
Des d’aquesta estació, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha agraït als i les professionals de TMB “que cada dia fan possible un servei eficient i clau per a la ciutat de Barcelona”. Flores ha explicat que “celebrem els 100 anys de metro amb rècord absolut de passatge, que ens portarà als 465 milions de validacions aquest any” i ha assenyalat al futur “per seguir ampliant i millorar la xarxa, donant més oferta, millors freqüències i seguir avançant cap a l'accessibilitat universal” però per això cal que “des de les administracions hi hagi la inversió necessària per seguir creixent, tant en infraestructures com en trens”. Flores també ha explicat que les ciutats tenen diferents reptes “el d’habitatge, el de cohesió social, el de sostenibilitat... i la mobilitat és imprescindible i necessària per poder assolir aquests reptes”. El conseller delegat de TMB també ha fet la descoberta simbòlica al vestíbul de Consell de Cent de Passeig de Gràcia de l’L3 d’una de les cinc rajoles commemoratives amb el logotip del Gran Metropolità que s’han elaborat per a la commemoració del centenari. Les altres quatre rajoles es poden veure des d’avui als vestíbuls principals de les quatre primeres estacions de metro de Barcelona.
També des de primera hora d’avui, tant a les pantalles del metro com a la megafonia, es pot escoltar un missatge d’agraïment als i les professionals del metro. I, fruit de la col·laboració amb Ràdio Barcelona - Cadena SER, s’està reproduint dins dels trens un missatge commemoratiu amb música del 1924 i locutat per la periodista Rosa Badia.
Recreació històrica
Les andanes decorades parcialment amb motius de l'època es podran veure fins a finals de gener i s’hi han recreat elements com la senyalística, el grafisme, els materials i la publicitat de productes comercials i institucionals dels anys vint i trenta del segle passat. Així, fins al 30 de gener es podrà veure el cartellisme de l’època d’empreses com Chocolate Amatller, sastreria Santa Eulàlia, Gallina Blanca, Cacaolat, Letona, Norit, Orion i Tintes Iberia. També de grans empreses centenàries com el Gran Teatre del Liceu i el Palau de la Música, totes elles patrocinadores d’aquesta acció i del conjunt d’accions de celebració del centenari del Metro.
Per donar un major realisme a l’ambientació, s’han decorat parcialment les dues andanes de Passeig de Gràcia L3 amb una sèrie de vinils que, gràcies a l’arxiu fotogràfic de la Fundació TMB, reprodueixen de manera fidel la tipografia i el disseny gràfic dels cartells amb el nom de l’estació, així com del revestiment original de la volta a base de peces de ceràmica blanca bisellada i del paviment, amb rajola de dibuix hexagonal. També s’ha instal·lat una reproducció de les casetes dels caps d’estació, que en aquell moment s’ubicaven a les andanes, i dels bancs, simulant fusta.
No només s’ha fet un esforç per recrear la decoració original, també s’ha modificat la il·luminació i s’han aprofitat diferents suports publicitaris actuals per exhibir fotografies en blanc i negre de les primeres estacions del fotoperiodista Josep Brangulí. Les imatges que han servit de base per acompanyar aquesta recreació històrica formen part del fons de l’arxiu de Patrimoni Històric de la Fundació TMB, que actualment disposa de més de 42.000 imatges digitalitzades. I per una celebració tan especial, també s’ha comptat amb altres complements de l’època com la música i actors i actrius vestits amb indumentària similar a la data de la inauguració, des de la classe obrera a l’alta burgesia del moment i del personal de l’estació.
Aquesta recreació històrica ha estat possible gràcies a la col·laboració de Cacaolat, Chocolate Amatller, Santa Eulàlia, Ac Marca, Gallina Blanca, Palau de la Música Catalana – Orfeó Català, Gran Teatre del Liceu, Ràdio Barcelona - Cadena Ser i Stick no bills.
Un centenari per a tothom
La celebració del centenari de metro que ha engegat avui acabarà el 30 de desembre del 2025. Durant tot un any, TMB obrirà les portes de diferents espais del metro que normalment no són accessibles per a la ciutadania en general, com ara les anomenades estacions fantasma, els simuladors, el centre de control o l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. Les dates i el procediment per poder accedir a aquests espais els anirem explicant a través de les xarxes socials de TMB.
El pròxim acte on estarà present el centenari del metro serà la Cavalcada de Reis de Barcelona 2025. També els cent anys del metro seran protagonistes de l’espectacle de drons de la Mercè 2025. Després arribarà a l’Espai Mercè Sala de l’estació de Diagonal, a partir del 10 de gener una exposició sobre un dels llibres del centenari, La petita història del metro, il·lustrat per Pilarín Bayés i que aproparà la nostra història als i les més petites. Aquest espai expositiu acollirà també la mostra fotogràfica El repte constructiu, que recollirà elements singulars d’enginyeria presents a la història del metro de Barcelona com la construcció dels primers túnels, el pont de ferro de l’estació de Catalunya o l’elevador que hi havia a l’antiga cotxera de Lesseps. Abans d’aquest viatge al passat, l’Espai Mercè Sala, a l’estació de Diagonal (L5), acollirà una exposició de realitat virtual. Aquesta experiència que arrencarà a l’estiu permetrà fer un viatge immersiu per la història del metro de Barcelona. Totes les dates de les diferents exposicions es detallaran a mesura que s’apropi la corresponent inauguració.
L’exposició més destacada serà la dels trens restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, serà un altre dels grans actes del centenari i es farà durant el darrer trimestre del 2025. Aquesta mostra del patrimoni històric de TMB permetrà veure els trens després del procés de restauració que inclou una neteja interior i exterior acurada, reparacions de paviment, marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També es restituirà la il·luminació a les zones de passatge i cabina perquè es puguin visitar l’interior quan estiguin exposats. A la part exterior es repararan desperfectes en xapes i es vinilarà amb els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial.
A més, la Generalitat de Catalunya, que ha escollit el centenari com una de les efemèrides a celebrar pel Govern, organitzarà una exposició sobre la història del metro i com el seu naixement i expansió han contribuït a donar forma a la ciutat i l’àrea metropolitana que coneixem. Es farà al Palau Robert.
Curses al metro
El centenari també permetrà acollir dues grans curses obertes a tota la ciutadania. Una cronoescalada, que es farà a l’estació de metro El Coll / La Teixonera, la més profunda de la xarxa amb 74 metres de fondària. I una cursa nocturna al metro que, a més, tindrà un caire solidari, perquè permetrà donar visibilitat i captar fons per la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), la causa solidària escollida enguany pels i les professionals de TMB.
També serà un centenari pels i les professionals de metro, més de 4.000 persones que fan possible que el metro funcioni cada dia, per a ells i elles i el programa del centenari ha pensat en activitats específiques per a la plantilla. Hi haurà un concert exclusiu a L’Auditori i una festa d’inauguració de l’exposició dels trens històrics restaurats. A més, es presentarà la nova uniformitat que portaran treballadors i treballadores. D’elles, de les dones que han treballat al metro en parlarà especialment una de les tres publicacions que farem durant el 2025, la de La dona treballadora al metro de Barcelona. És un llibre que explicarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que s’analitza.
A banda, es presentarà un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona. I, com no podia ser d’altra manera, el centenari del metro tindrà un gran acte institucional que se celebrarà al paranimf de l’Escola Industrial i que comptarà amb la presència de representants de les principals institucions del país. En aquest acte es presentarà el documental Cent anys de Metro (1924-2024).