Header Top menu
El cupó de l’ONCE del 28 de desembre ret homenatge al centenari del metro de Barcelona
S’imprimiran cinc milions i mig de cupons per commemorar l’efemèride dels 100 anys del transport suburbà.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i ONCE Catalunya han presentat aquest migdia al vestíbul de l’estació de Diagonal un cupó especial de l’ONCE dedicat especialment al centenari del metro de Barcelona. Durant la presentació, Enric Botí, delegat d’ONCE a Catalunya, ha lliurat a Xavier Flores, conseller delegat de TMB, una reproducció emmarcada d’aquest cupó especial del centenari, il·lustrat amb una fotografia de Josep Brangulí d’un tren de la sèrie 300 entrant a l’estació del Gran Metro anomenada Aragón (actual Passeig de Gràcia L3) de l’any 1932. El cupó commemoratiu es posa a la venda demà i el sorteig se celebrarà el pròxim dissabte 28 de desembre. Fins a cinc milions i mig de cupons difondran l’efemèride.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores ha destacat que “l’aliança entre TMB i l’ONCE és clau per complir amb la màxima funció de TMB que és garantir el dret a la mobilitat, un dret per a totes les persones independentment de la seva situació”. Per això, el conseller delegat de TMB ha remarcat que aquest acte amb l’ONCE hagi estat el primer de tots els actes del centenari i ha ressaltat que “tot i ser una xarxa ja centenària, la xarxa de metro de Barcelona és de les més accessibles del món”. Així, Flores ha actualitzat l’estat de l’accessibilitat a la xarxa tot recordant que “ja ens trobem en un 93% de la xarxa accessible i estem treballant per seguir avançant el més ràpid possible”.
Per la seva part, el delegat de l’ONCE a Catalunya, Enric Botí, ha declarat que “s’ha fet un gran camí aquest segle per adaptar la xarxa de transports a les persones cegues o amb altres discapacitats. Cada dia, amb la feina conjunta amb operadors com TMB, avancem i millorem l’accessibilitat i la inclusió”.
TMB, referent de transport públic accessible
A l’acte també s’ha presentat l’evolució de l’accessibilitat a la xarxa de metro de Barcelona. TMB va iniciar el seu camí de millora constant en matèria d’accessibilitat l’any 1992 per fer del transport públic un model inclusiu en matèria d’accessibilitat per persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
Les xarxes de transport públic que gestiona TMB són referència a nivell internacional en adequació per a persones amb mobilitat reduïda i persones amb discapacitat. Així i tot l’empresa està sempre treballant fent-hi evolucions i millores dins del diàleg permanent amb les entitats representatives i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, en un procés continu que s’emmarca en el desenvolupament del Pla Director d'Accessibilitat Universal, aprovat el 2010.
Barcelona té una xarxa de transport públic de referència a Europa en termes d’accessibilitat, a bus s’assoleix el 100% i a metro actualment estan adaptades 153 de les 165 estacions, una xifra que suposa un 93% del total, estan equipades amb ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes.
Del percentatge restant, quatre estacions (Espanya L3, Clot L1, La Pau L4 i Ciutadella / Vila Olímpica L4) estan en obres. També s’han iniciat els projectes de millora de l’accessibilitat a Verdaguer L5 i a Plaça de Sants L1. A Verdaguer de l’L4 s’iniciaran les obres al gener de 2025. La resta de projectes estan en licitació o tramitació, tot a càrrec del Departament de Territori, Habitatge i Transició ecològica de la Generalitat, que és el que duu a terme les obres de millora de l’accessibilitat als sistemes ferroviaris de la seva competència. Les línies L2 i L11 ja estan adaptades, segons el criteri de la Generalitat de Catalunya, des de la seva entrada en servei, així com els trams de les noves línies L9 i L10.
Pel que fa a les accions implementades a les andanes, cal destacar les rampes de metall per anivellar l’accés instal·lades a 53 estacions, els encaminaments per persones amb discapacitat visual, la inclusió de navegadors acústics i per veu a les màquines de venda de bitllets, els mapes o la guia de metro publicada en relleu i en sistema braille.
D’altra banda, està funcionant el sistema de senyalització digital per a persones amb discapacitat visual a través d’etiquetes intel·ligents ddTags amb l’app de NaviLens, igual que la senyalització de prioritat absoluta dels ascensors per persones amb mobilitat reduïda i gent gran.
Respecte als trens, no oblidem els espais reservats per a persones usuàries de cadires de rodes i cotxets de bebè, els suports isquiàtics, els seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda o els senyals acústics i lluminosos d'avís de tancament de portes.
Des del Servei d’Accessibilitat Universal de TMB es treballa cada dia amb els objectius de complir amb el marc normatiu en matèria d’accessibilitat i no discriminació per raó de barreres físiques, de comunicació o d’actitud, vetllar per la formació i la sensibilització del personal en les necessitats específiques de la ciutadania, especialment de les persones amb discapacitat, i potenciar el diàleg i la participació amb les entitats representatives atenent les seves necessitats, expectatives i prioritats.
El ‘Sueldazo’ del Cap de Setmana de l’ONCE
El Sueldazo del Cap de Setmana de l’ONCE ofereix, tots els dissabtes i diumenges, un premi principal a les cinc xifres i sèrie de 300.000 euros, més 5.000 euros al mes durant 20 anys consecutius a un sol cupó. I premis de 2.000 euros al mes durant 10 anys consecutius, a altres quatre cupons.
Els cupons de l’ONCE es comercialitzen pels 20.500 venedors i venedores de l'organització, 2.450 d’ells a Catalunya. A més, es poden adquirir des de www.juegosonce.es, i en establiments col·laboradors autoritzats.
Els cupons de l'ONCE són part dels productes de loteria social, segura, responsable i solidària de l'Organització que, des del seu disseny fins a la comercialització, implementa controls per neutralitzar consums descontrolats, prohibeix expressament la venda a menors d'edat o el consum a crèdit, entre altres mesures. L'Organització manté una responsabilitat amb la ciutadania promovent una política de joc responsable amb els sistemes d'avaluació i seguiment més exigents definits per l'Associació Mundial de Loteries i l’Associació Europea de Loteries.
Principal operador de transport públic
TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya, que ofereix dues xarxes regulars de transports (la de bus de superfície i la de metro subterrània), així com diversos serveis de transports de lleure, amb l'objectiu de satisfer les necessitats de mobilitat de la ciutadania, millorar la qualitat de vida a l'àrea metropolitana i reduir la distància entre les diferents ciutats, oferint un servei accessible per a tothom. TMB és un referent de mobilitat urbana, que treballa en línia a l'agenda 2030 i altres orientacions tècniques i normatives orientades al desenvolupament sostenible i equitatiu de la societat.