Header Top menu
Set empreses ferroviàries s’uneixen per contractar el subministrament elèctric del 2018
La licitació conjunta dels metros de Barcelona, Bilbao i Màlaga, FGV, ETS i els tramvies de Múrcia i Saragossa s’ha resolt a favor de Gas Natural Fenosa per una xifra aproximada de 33,5 milions d’euros
Les empreses Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Metro Bilbao, SA, Euskal Trenbide Sarea / Xarxa Ferroviària Basca (ETS), Metro Málaga, SA, Tranvías Urbanos de Zaragoza, SL, i Sociedad Concesionaria Tranvía de Murcia s’han unit per contractar en condicions més favorables el subministrament d’electricitat per al 2018, contracte que ha estat adjudicat a Gas Natural Comercialitzadora, SA.
Entre les set xarxes ferroviàries promotores del concurs públic consumiran cap a 500 gigawatts hora (GWh) en dotze mesos, per un import estimat de 33,5 milions d’euros més la tarifa regulada que cada empresa liquida al seu distribuïdor. Aquest consum equival al de totes les llars d’una ciutat de la mida de Saragossa.
Un total de nou empreses comercialitzadores del sector elèctric van ser convidades a participar en la licitació, de les quals tres van presentar una oferta; cal destacar l’esforç de totes aquestes empreses per adaptar-se a les necessitats dels contractants. La proposta triada ha estat la de Gas Natural Fenosa, perquè era la més avantatjosa econòmicament.
Gestió conjunta i evolució del mercat
La licitació conjunta del subministrament per part de diverses empreses ferroviàries —és el setè any consecutiu— té l’objectiu d’aconseguir les millors condicions de contractació possibles en cada moment, en el marc dels esforços que fan les empreses públiques i concessionàries per reduir costos i optimitzar recursos. Aquesta vegada, en un context d’alça de preus que podia implicar un augment de costos de l’ordre del 15% per a les empreses, l’adjudicació ha agafat forma de contracte indexat, en el qual el preu s’ajusta segons l’evolució diària i horària del mercat. De la mateixa manera, el contracte conté una clàusula de flexibilitat que permet traslladar-lo a preu fix si les condicions del mercat ho aconsellen.
El consum elèctric de la xarxa de metro de TMB a Barcelona arriba fins als 252 gigawatts/hora anuals. La xarxa consta de nou línies que sumen 119 quilòmetres de longitud, i l’any 2016 va registrar 381,5 milions de validacions.