Header Top menu
La línia d’autobús semidirecta X1 transporta més de 130.000 viatgers els dos primers mesos i mig
El primer XPRESBus, implantat per TMB el 20 de setembre entre Francesc Macià, el centre i Glòries, registra 3.000 viatgers diaris i 16,9 km/h de velocitat mitjana
La línia X1 del nou servei semidirecte XPRESBus, que es va posar en servei el 20 de setembre passat per connectar les places de Francesc Macià i Glòries amb el centre de Barcelona, ha transportat des d’aleshores 130.486 viatgers amb un grau d’utilització creixent que ha assolit en diferents dies les 3.000 validacions, amb una mitjana de 2.800 l’última setmana completa, i continua en ascens. Aquest volum de passatge és el previst per a la fase inicial i equival al 70% de la demanda potencial que se li havia calculat a aquesta línia al final del període de maduració, d’un any com a mínim, xifrada en 4.000 viatgers.
La línia semidirecta X1 de TMB enllaça el sector central de la ciutat (l’aglomeració comercial i de serveis de l’Eixample) amb els nodes de transport de les places de les Glòries i Francesc Macià on conflueixen les línies de tramvia T1, T2 i T3, en el primer cas, i T4, T5 i T6 en el segon. Es tracta d’un nou tipus de línia eficient orientada a la captació de nous usuaris del transport públic, en especial entre residents dels municipis metropolitans, que es distingeix per l’alta freqüència, de 8 minuts, i la rapidesa i la connectivitat.
Això explica que les parades més freqüentades siguin les d’origen, Diagonal - Francesc Macià en primer lloc i Mercat dels Encants en segon, on els transbordaments fàcils amb els tramvies donen una solució de connexió ràpida amb el centre de la ciutat.
Un dels trets diferencials del concepte XPRESBus és que al tenir poques parades i circular en gran part per carrils reservats pot escurçar el temps de viatge. En aquest sentit, la línia X1 ha estat un èxit, ja que assoleix en molts trajectes una velocitat comercial (que inclou les aturades en semàfors i parades) superior als 17 km/h, amb una mitjana de 16,9 km/h, per sobre dels 15 km/h calculats. És a dir, és un 40% més ràpida que la mitjana de les línies d’autobús de TMB.
Noves parades a la Monumental
Fruit de l’anàlisi realitzada després de les primeres setmanes de funcionament, TMB introduirà pròximament una nova parada per cada sentit en el recorregut de l’X1 en la intersecció amb el carrer Marina, a prop del metro Monumental, per augmentar la cobertura i les connexions de la línia i equilibrar la distància entre parades, que en el sector nord és de 1.400 o 2.200 metres, segons el sentit, quan la mitjana en tot el recorregut és de 1.100.
Les noves parades se situaran a la Gran Via, entre els carrers Lepant i Padilla (on ja s’aturen l’H12 i la 7), i al carrer Aragó, entre els carrers Marina i Lepant (on es col·locarà una nova marquesina amb pantalla d’informació) i està previst que entrin en servei dilluns que ve, 13 de desembre.
Amb les noves parades l’X1 passarà a tenir un intercanvi amb la línia 2 de metro i una millor cobertura territorial al sector del Fort Pienc i la Sagrada Família.