Header Top menu
La línia d’autobús semidirecta X1 acosta els municipis metropolitans i el centre de Barcelona
El primer servei XPRESBus de TMB reduirà a 10-13 minuts els trajectes entre el cor de l’Eixample i Francesc Macià o Glòries a partir del 20 de setembre
La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament, Rosa Alarcón, junt amb el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, han presentat avui la línia X1 del nou servei semidirecte XPRESBus, que a partir de dilluns vinent, 20 de setembre, connectarà el centre de la ciutat amb els nodes intermodals de Francesc Macià i Glòries amb freqüències de 8 minuts.
La presidenta de TMB, l'lacaldessa de Sant Adrià i altres representants municipals a l'X1 / Foto: Pep Herrero (TMB)
A l’acte hi han participat també l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete; el primer tinent d’alcalde de l’Hospitalet, José Castro; el quart tinent d’alcalde d’Esplugues, Oliver Peña; els regidors de Barcelona Francina Vila i Jordi Martí; i el regidor de Sant Just Josep Maria Rañé, alguns dels municipis metropolitans servits pel Tram i que potencialment es beneficiaran de la nova connexió ràpida amb autobús de TMB. Els assistents han fet el trajecte entre Francesc Macià i Glòries en un dels vehicles que fan la marxa en blanc (simulació del recorregut i les parades sense passatgers) abans de la posada en servei.
La presidenta de TMB al costat de l’alcaldessa de Sant Adrià i regidors de municipis metropolitans avui en el viatge de proves amb l’X1
Rosa Alarcón ha relacionat la nova X1 amb “una de les línies del Pla Estratègic per al transport en autobús, la de l’eficiència”, i ha destacat la “vocació metropolitana” de TMB al posar en marxa el nou servei. “Afavorim la connectivitat i la intermodalitat metropolitana, i ho fem de manera sostenible, amb autobusos ecològics que facilitaran una molt bona experiència de viatge”, ha assegurat la presidenta de TMB, que ha obert la porta a una possible extensió del recorregut més enllà de Francesc Macià en un futur.
Per la seva banda, Filomena Cañete, en nom dels municipis metropolitans presents ha agraït la creació del nou servei ràpid de bus “que facilitarà la mobilitat ciutadana amb visió metropolitana i sostenible”, i ha animat a continuar en aquesta direcció amb “possibles ampliacions”.
Captació de nous usuaris
La nova línia semidirecta X1 de TMB enllaçarà el sector central de la ciutat (l’aglomeració comercial i de serveis de l’Eixample) amb els nodes de transport de les places de les Glòries i Francesc Macià on conflueixen les línies de tramvia T1, T2, T3, en el primer cas, i T4, T5 i T6 en el segon. S’estrenarà així un nou tipus de línia eficient orientada a la captació de nous usuaris del transport públic que operarà amb la marca XPRESBus i es distingirà pel color negre i la lletra X anteposada al número de línia. Hi seran aplicables les tarifes del sistema integrat de la regió de Barcelona.
La nova línia X1 (Francesc Macià – centre ciutat – Glòries), que no en substituirà cap, s’ha dissenyat amb característiques que la diferencien de l’oferta existent:
- Circulació en gran part per carrils bus (anada per Villarroel i Gran Via, tornada per Aragó i Urgell).
- Només quatre parades per sentit (Hospital Clínic, Universitat / Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan) més les dues terminals. En total deu parades, de les quals quatre són de nova creació i d’ús exclusiu de la X1.
- Vocació intermodal (connectar transports públics existents i futurs).
- Vehicles de baixes o nul·les emissions (inicialment set híbrids de gas de longitud estàndard, el 2022 s’hi incorporaran els de pila d’hidrogen que s’estan fabricant).
Amb aquestes condicions, la nova línia d’autobús podrà assolir velocitats comercials més altes que la mitjana actual de la xarxa, que és d’uns 12 km/h, amb l’objectiu d’assolir els 14-15 km/h i fer els trajectes entre els extrems i el centre de la ciutat en uns 10-13 minuts, amb un estalvi notable respecte de les alternatives d’autobús existents, com ara les línies 6 i 7.
Això comportarà un guany per als usuaris dels tramvies procedents d’altres municipis, que podran arribar al centre de la ciutat d’una manera àgil, amb un transbordament directe. La nova línia els permetrà accedir des de Francesc Macià i Glòries a punts importants d’atracció com la plaça Universitat, el tram central de la Gran Via o el passeig de Gràcia.
S’ha previst que la X1 funcioni els dies feiners entre els mesos de setembre i de juliol de 7 a 22 h amb intervals de 8 minuts (de 10 minuts l’última hora) i es calcula que tindrà una demanda d’un milió de viatges anuals, el 30% captats del vehicle privat.
Abans de la posada en servei, TMB està desenvolupant aquesta setmana una àmplia campanya de difusió per donar a conèixer la nova X1 als seus usuaris potencials.