Header Top menu
Intensificació dels controls de bitllets a la xarxa de metro com a mesura de dissuasió del frau
La setmana del 16 al 22 d'abril, equips d'intervenció recorreran estacions, enllaços i trens verificant que els viatgers els hagin validat correctament
En el marc de l’esforç permanent per reduir el frau i afavorir la convivència al transport públic, TMB ha programat una intensificació dels controls de bitllets a la xarxa de metro per a la setmana del 16 al 22 d’abril, en què es generalitzarà la presència d’equips d’intervenció per comprovar que els usuaris portin un títol de transport validat correctament.
Els controls de bitllets, que habitualment duen a terme equips d’agents d’intervenció en rutes aleatòries, es multiplicaran aquests dies i es generalitzaran en tota la xarxa, tant en estacions com en passadissos d’enllaç i en trens, amb la participació de personal de reforç i d’efectius de seguretat. L’objectiu de l’actuació, que s’està anunciant amb antelació a través dels diversos sistemes d’informació de Metro, és fer patent la necessitat de portar sempre el bitllet validat correctament i reforçar així el comportament cívic de la gran majoria d’usuaris.
La prevenció, detecció i persecució del frau és una tasca comuna per als operadors de transport massiu d’arreu del món. Tot i que el metro de Barcelona registra proporcions de frau semblants o inferiors als de ciutats comparables —un 3,5% segons l’última onada d’observacions, realitzada el 2017—, la determinació de TMB és ferma en la voluntat de reduir els comportaments insolidaris i els seus costos, que pel que fa al metro equivalen a 9,6 milions d’euros anuals en ingressos no percebuts. Uns costos que recauen sobre les espatlles dels usuaris cívics i del conjunt de ciutadans que aporten recursos per al sosteniment del transport públic.
Campanya ‘Viatja amb Karma’
En aquesta línia, TMB porta a terme regularment campanyes de missatges i avisos emesos pels canals de comunicació propis a favor del respecte i la convivència. Actualment està desenvolupant una campanya innovadora i de llarg recorregut, amb el lema Viatja amb Karma, que assenyala les infraccions i les actituds incorrectes, entre les quals el frau, i reforça els comportaments cívics, que són els habituals de la gran majoria. En la campanya s’han utilitzat vídeos curts en què es parodien comportaments insolidaris, quatre dels quals incideixen en l’obligació de validar el bitllet si es vol obtenir bon karma; entre tots quatre ja superen les 800.000 visualitzacions a les xarxes socials.
Des de l’empresa també s’insisteix en la informació sobre l’ús correcte dels títols de transport, per prevenir el “frau involuntari”, el que es comet a vegades per desconeixement sobre la documentació que cal portar per fer servir determinats títols unipersonals i socials, per exemple.
Paral·lelament, TMB ha anat implantant diverses mesures per dificultar i perseguir més eficaçment les infraccions. Pel que fa a la infraestructura, es van substituint les barreres de peatge antigues –de torns– per les modernes portes automàtiques reversibles, que dificulten l’accés sense validar el bitllet i ja estan presents en el 74% dels vestíbuls. Una altra mesura dissuasiva aplicada és la disposició de vigilants darrere mateix de la línia de peatge en determinats vestíbuls i franges horàries.