Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Informació sobre la presència d'amiant a la xarxa de metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.10.2018
Premsa TMB

Informació sobre la presència d'amiant a la xarxa de metro de Barcelona

TMB desenvolupa un control exhaustiu per identificar el mineral en instal·lacions i vehicles, i planificar-ne la gestió segura o la retirada. Els mesuraments en l'ambient han donat resultats negatius en totes les estacions i dependències, de manera que no hi ha cap risc per a les persones

Imatge
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)

Des de fa temps TMB desenvolupa un inventari exhaustiu d'elements que continguin amiant en qualsevol espai o vehicle de la xarxa de metro, per planificar adequadament la seva gestió i eventual retirada o substitució. Dins d'aquesta revisió general, s'estan auditant els trens fabricats els anys 80, època en què els materials amb contingut d’amiant van ser utilitzats normalment a Espanya en tot tipus de construcció, a l’empara de la normativa que ho permetia.

En aquest procés, avui els tècnics han informat de la presència de crisòtil, un derivat de l'amiant no friable (que no desprèn fibres), en un baix percentatge —entre el 5% i 10%—, en la pintura bituminosa d'un tren de la sèrie 4000, que circula a la línia 1.

Aquest és el primer tren en el qual s'ha detectat presència d'amiant després de realitzar mesuraments anteriorment en quatre trens similars, en què el resultat va ser negatiu. La pintura bituminosa antisonora es troba en zones fora de les cabines de passatge i de conducció, concretament sota el bastidor i revestint l'estructura interior de la caixa del tren. Està per tant fora de l'abast dels usuaris i dels empleats de l'operació.

Precaució en el manteniment

Davant d'aquest fet s'ha pres la decisió de suspendre els treballs de manteniment que puguin suposar  una alteració o degradació del material bituminós, tant en el tren en qüestió com en els altres de la mateixa generació que estan pendents d'anàlisi. La revisió d'aquests trens s'accelerarà al màxim i els que donin resultat positiu seran marcats perquè es puguin prendre les precaucions adequades en les intervencions de manteniment de més envergadura, que realitzaran equips especialitzats.

L'existència de pintura bituminosa amb crisòtil en cap cas suposa un perill en el funcionament i el manteniment normal dels trens, per la qual cosa no hauran de ser retirats del servei més enllà del temps necessari per al correcte marcatge.

Les condicions de seguretat a la xarxa de metro són totals. En tots els mesuraments ambientals realitzats als tallers, als trens i a la resta de la xarxa, des de l'entrada en vigor l'any 2006 del RD de treballs amb el risc d'amiant, no s'ha detectat presència d'amiant que suposi un risc per a la salut de les persones.

Seguiment sistemàtic

TMB realitza des de la dècada dels 80 un seguiment de la presència d'amiant en instal·lacions de Metro en virtut del qual es coneix que aquesta presència es dóna principalment en forma de planxes de fibrociment utilitzades com a coberta en la construcció d'edificis i dependències, un material que no desprèn fibres si no es manipula i per tant tampoc comporta perill per a treballadors i usuaris.

Fruit d'aquest coneixement, s'han retirat de manera segura i controlada elements de construcció amb algun contingut d'amiant, per exemple amb motiu d'obres de reforma de dependències.

Pel que fa als treballadors que al llarg de la seva vida laboral a Metro haguessin pogut estar exposats a fibres d'asbest segueixen un programa de vigilància de la salut, tal com marca el protocol del Ministeri de Sanitat. Des que s'està desenvolupant el programa, no s'ha diagnosticat cap cas d’asbestosi pulmonar, mesotelioma pleural, ni càncer de pulmó o de mediastí entre les persones participants.

Tema
Empresa
  • ConceptesMantenimentSalutInfraestructuraEstacióInstal·lacióMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota en PDF (català)
Descarrega l’arxiu (129.76 KB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (75.18 KB)
Media Name: fmb_161018.pdf
Descarrega l’arxiu (129.76 KB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (75.18 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Visual 'Fem que es reconegui' / (TMB)

Neix ‘Fem que es reconegui’, l’espai digital on els usuaris i usuàries poden reconèixer la feina ben feta del personal de TMB

Empresa

Últimes notícies

La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Cultura i Oci
Imatge
Campanya del 15è festival Subtravelling / Imatge: TMB

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons