Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Informació sobre la presència d'amiant a la xarxa de metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.10.2018
Premsa TMB

Informació sobre la presència d'amiant a la xarxa de metro de Barcelona

TMB desenvolupa un control exhaustiu per identificar el mineral en instal·lacions i vehicles, i planificar-ne la gestió segura o la retirada. Els mesuraments en l'ambient han donat resultats negatius en totes les estacions i dependències, de manera que no hi ha cap risc per a les persones

Imatge
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)

Des de fa temps TMB desenvolupa un inventari exhaustiu d'elements que continguin amiant en qualsevol espai o vehicle de la xarxa de metro, per planificar adequadament la seva gestió i eventual retirada o substitució. Dins d'aquesta revisió general, s'estan auditant els trens fabricats els anys 80, època en què els materials amb contingut d’amiant van ser utilitzats normalment a Espanya en tot tipus de construcció, a l’empara de la normativa que ho permetia.

En aquest procés, avui els tècnics han informat de la presència de crisòtil, un derivat de l'amiant no friable (que no desprèn fibres), en un baix percentatge —entre el 5% i 10%—, en la pintura bituminosa d'un tren de la sèrie 4000, que circula a la línia 1.

Aquest és el primer tren en el qual s'ha detectat presència d'amiant després de realitzar mesuraments anteriorment en quatre trens similars, en què el resultat va ser negatiu. La pintura bituminosa antisonora es troba en zones fora de les cabines de passatge i de conducció, concretament sota el bastidor i revestint l'estructura interior de la caixa del tren. Està per tant fora de l'abast dels usuaris i dels empleats de l'operació.

Precaució en el manteniment

Davant d'aquest fet s'ha pres la decisió de suspendre els treballs de manteniment que puguin suposar  una alteració o degradació del material bituminós, tant en el tren en qüestió com en els altres de la mateixa generació que estan pendents d'anàlisi. La revisió d'aquests trens s'accelerarà al màxim i els que donin resultat positiu seran marcats perquè es puguin prendre les precaucions adequades en les intervencions de manteniment de més envergadura, que realitzaran equips especialitzats.

L'existència de pintura bituminosa amb crisòtil en cap cas suposa un perill en el funcionament i el manteniment normal dels trens, per la qual cosa no hauran de ser retirats del servei més enllà del temps necessari per al correcte marcatge.

Les condicions de seguretat a la xarxa de metro són totals. En tots els mesuraments ambientals realitzats als tallers, als trens i a la resta de la xarxa, des de l'entrada en vigor l'any 2006 del RD de treballs amb el risc d'amiant, no s'ha detectat presència d'amiant que suposi un risc per a la salut de les persones.

Seguiment sistemàtic

TMB realitza des de la dècada dels 80 un seguiment de la presència d'amiant en instal·lacions de Metro en virtut del qual es coneix que aquesta presència es dóna principalment en forma de planxes de fibrociment utilitzades com a coberta en la construcció d'edificis i dependències, un material que no desprèn fibres si no es manipula i per tant tampoc comporta perill per a treballadors i usuaris.

Fruit d'aquest coneixement, s'han retirat de manera segura i controlada elements de construcció amb algun contingut d'amiant, per exemple amb motiu d'obres de reforma de dependències.

Pel que fa als treballadors que al llarg de la seva vida laboral a Metro haguessin pogut estar exposats a fibres d'asbest segueixen un programa de vigilància de la salut, tal com marca el protocol del Ministeri de Sanitat. Des que s'està desenvolupant el programa, no s'ha diagnosticat cap cas d’asbestosi pulmonar, mesotelioma pleural, ni càncer de pulmó o de mediastí entre les persones participants.

Tema
Empresa
  • ConceptesMantenimentSalutInfraestructuraEstacióInstal·lacióMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota en PDF (català)
Descarrega l’arxiu (129.76 KB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (75.18 KB)
Media Name: fmb_161018.pdf
Descarrega l’arxiu (129.76 KB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un tren del metro de Barcelona en moviment / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (75.18 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Presentació de les noves uniformitats . /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

TMB presenta el nou uniforme de la plantilla de metro i bus

Empresa
Imatge
Una de les més de 4.500 càmeres de videovigilància que hi ha a bord de tots els busos de la flota de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La col·laboració entre Mossos i TMB fa possible un macrodispositiu per detectar furts a la xarxa de bus

Empresa
Metro frenant a l'entrada d'una estació ./Foto: TMB

TMB registra el rècord de passatgers en un dia feiner amb més de 2,6 milions de viatges durant la diada de Sant Jordi

Empresa
Signatura conveni col·laboració entre TMB i FGC per UITP Hamburg / Foto: FGC

TMB i Ferrocarrils participaran conjuntament a la cimera de la UITP a Hamburg

Empresa

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons