Premsa TMB

La flota d’autobusos de TMB es modernitza amb 76 noves unitats

Entren 62 cotxes híbrids i 14 de gas natural comprimit per continuar millorant la qualitat de l’aire a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Entre les incorporacions hi ha els vuit primers híbrids (motors elèctric i dièsel) de dos pisos per al Barcelona Bus Turístic

Presentació dels nous autobusos híbrids i de gas natural comprimit / Foto: Pep Herrero (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està incorporant entre el gener i el març 76 autobusos nous, que en part ja han entrat en servei comercial en diferents línies. Aquests cotxes, dels fabricants Volvo, Solaris, MAN i UNVI, són una part del total de 253 que TMB ha contractat entre el 2017 i el 2018 per adoptar les tecnologies més eficients, reduir l’impacte ambiental del transport públic en superfície, millorar el confort dels passatgers i fer possible un nou increment del servei.

Els 76 autobusos, una part dels quals s’han mostrat avui a la plaça Ernest Lluch del recinte del Fòrum, van ser adquirits el 2017 per concurs públic dins del programa de renovació de la flota, per un import global de 32,5 milions d’euros. Continua així l’esforç inversor per rejovenir, actualitzar i millorar la fiabilitat dels vehicles que donen servei a la ciutat de Barcelona i l’àrea metropolitana, iniciat el 2015.

Dels nous autobusos, 62 són híbrids que substituiran cotxes dièsel i s’afegiran als 207 ja existents de propulsió combinada elèctrica-tèrmica, la més competitiva i contrastada de les tecnologies de reducció d’emissions en l’automoció pesant. Barcelona passa, per tant, a tenir 269 autobusos híbrids en el servei urbà, sumant els comprats i els que són fruit de la transformació de cotxes dièsel i de gas natural comprimit, és a dir, un 25% de la flota (1.085) és dièsel-elèctrica o gas-elèctrica.

Els autobusos híbrids són propulsats elèctricament i generen l’electricitat amb un motor tèrmic auxiliar (funcionament en sèrie), o bé combinen la tracció elèctrica i la del motor dièsel (funcionament en paral·lel, el dels Volvo i Solaris). D’aquesta manera els més avançats aconsegueixen reduccions de consums i emissions d’un 30% o superiors. L’estalvi en combustible resultant és d’uns 7.600 litres de gasoil per unitat i any.

Dels 62 autobusos híbrids, 54 són articulats de 18 metres de longitud, dels mateixos models de Volvo i Solaris que els existents a la flota de TMB. Com tots els articulats incorporats des del 2015, compten amb quatre portes, cosa que permet que la pujada de passatgers es faci alhora per les dues de davant, per agilitzar les parades.

Els altres 8 autobusos híbrids són de dos pisos i 12 metres de longitud, els primers vehicles ambientalment avançats del Barcelona Bus Turístic. Els ha fabricat la firma UNVI, radicada a Galícia, sobre base mecànica Volvo.

Les incorporacions es completen amb 14 autobusos estàndard MAN de gas natural comprimit, que substitueixen vehicles de primera generació propulsats amb el mateix combustible i d’aquesta manera permeten mantenir l’operativitat de la cotxera de la Zona Franca. Si el 2001 el gas natural va ser la primera alternativa pràctica al gasoil, avantatjosa per la seva escassa producció de contaminants, avui encara aporta una alta qualitat ambiental, ja que els motors estalvien un 30% de les emissions d'òxids de nitrogen i pràcticament la totalitat de partícules en suspensió en comparació amb un dièsel Euro 6.

Com tots els autobusos que està adquirint TMB, els presentats avui tenen les característiques de confort i accessibilitat següents:

  • Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda: places reservades, rampa retràctil, polsadors per a invidents, terra baix antilliscant
  • Polsadors d’obertura intel·ligent de portes
  • Connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils
  • Aire condicionat
  • Indicador lateral lluminós de nom de línia i destinació

Els vuit híbrids de dos pisos del Barcelona Bus Turístic compten a més amb accés via wifi a internet amb connexió directa i sistema d’audioguia en 16 idiomes.

En el quadre següent hi ha més detalls tècnics dels 76 autobusos, diferenciats per models.

Característiques principals dels nous autobusosTaula resum característiques nous autobusos

50 cotxes més entre l’abril i l’estiu

TMB continuarà incorporant més autobusos al llarg del 2018, ja que els fabricants estan enllestint dues comandes formalitzades l’any passat i que han d’arribar entre l’abril i l’estiu: es tracta, d’una banda, de 7 articulats elèctrics de càrrega ràpida per pantògraf per a la línia H16, i de l’altra, de 43 cotxes híbrids de diferents models, aquests destinats a l’ampliació del servei. Amb els 76 presentats avui sumen 126 cotxes nous amb un valor global de 54,3 milions d’euros.

Recentment, TMB ha resolt l’adjudicació d’una altra remesa de 127 autobusos, que arribaran entre finals d’aquest any 2018 i principis del 2019. D’aquests, 23 seran per a ampliació de la flota, un per a una prova de transport a la demanda i la resta per a substitució de cotxes dièsel i de gas natural comprimit. Sumats als 126 ja entregats o pendents d’entrega, s’arriba a la xifra de 253 autobusos nous en poc més d’un any, l’equivalent al 23% de tota la flota.

Compromís amb el medi ambient

Aquestes importants inversions en material mòbil d’última generació formen part del compromís de TMB pel medi ambient i la sostenibilitat, tant a escala local com global, que passa per l’electrificació progressiva i la retirada dels cotxes dièsel amortitzats.

La flota d’autobusos de TMB ja va començar la reconversió ambiental entre els anys 2011 i 2014, i això fa que actualment no doni servei amb vehicles de categoria ambiental inferior a Euro 3. Per aconseguir-ho, es van transformar en híbrids 70 autobusos dièsel i 13 autobusos de GNC. A més, 425 autobusos dièsel van ser equipats amb filtres SCRT que retenen els òxids de nitrogen i les partícules fines, els dos contaminants de més impacte en el medi local i la salut de les persones.

Amb aquestes mesures, l’aprofitament de les qualitats ambientals del gas natural comprimit, que propulsa el 35% dels vehicles, i l’orientació verda de les noves compres (sempre se selecciona el vehicle més sostenible dins del que pot oferir la indústria de l’automoció), la flota de bus de TMB s’ha posicionat com la més neta d’Europa. Un títol reconegut el 2015 per la Unió Internacional de Transport Públic.

Els passos que ha emprès TMB des d’aleshores van en la línia del compliment dels acords de la Conferència sobre el Canvi Climàtic de París per contenir l’increment de la temperatura mitjana global i afavorir un desenvolupament sense gasos d’efecte hivernacle. Uns acords que 25 grans ciutats, entre les quals Barcelona, han concretat en compromisos d’acció que permetin arribar a la neutralitat d’emissions l’any 2050, i si pot ser abans millor.

Ada Colau i Mercedes Vidal van visitar els quatre models de nous autobusos híbrids i de gas natural / Foto: Pep Herrero (TMB)
Ada Colau i Mercedes Vidal van visitar els quatre models de nous
autobusos híbrids i de gas natural / Foto: Pep Herrero (TMB)

Enric Cañas, Mercedes Vidal i Ada Colau amb una conductora davant dels nous autobusos / Foto: Pep Herrero (TMB)
Enric Cañas, Mercedes Vidal i Ada Colau amb una conductora
davant dels nous autobusos / Foto: Pep Herrero (TMB)

Autobús articulat Volvo híbrid / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús articulat Volvo híbrid / Foto: Pep Herrero (TMB)

Part dels vuit híbrids de dos pisos del Barcelona Bus Turístic / Foto: Pep Herrero (TMB)
Part dels vuit híbrids de dos pisos del Barcelona Bus Turístic / Foto: Pep Herrero (TMB)

Interior d'un Solaris Urbino articulat híbrid / Foto: TMB
Un Solaris Urbino articulat híbrid / Foto: TMB

Autobús estàndard MAN de gas natural comprimit / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús estàndard MAN de gas natural comprimit / Foto: Pep Herrero (TMB)

Tema: 
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Taula resum característiques nous autobusos
Autobús híbrid de TMB / Foto: Arxiu TMB
Autobús híbrid de TMB / Foto: Arxiu TMB
Dossier de premsa en PDF (català)
Un dels vuit Volvo UNVI híbrids de dos pisos / Foto: TMB
Un Solaris Urbino articulat híbrid a la Diagonal / Foto: TMB
Un dels nous autobusos que s'incorporen a la flota de TMB / Foto: TMB
Dossier de premsa en PDF (castellà)
Ada Colau i Mercedes Vidal van visitar els quatre models de nous autobusos híbrids i de gas / Foto: Pep Herrero (TMB)
Enric Cañas, Mercedes Vidal i Ada Colau amb una conductora davant dels nous autobusos / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús estàndard MAN de gas natural comprimit / Foto: Pep Herrero (TMB)
Part dels vuit híbrids de dos pisos del Barcelona Bus Turístic / Foto: Pep Herrero (TMB)
Autobús articulat Volvo híbrid / Foto: Pep Herrero (TMB)
Presentació dels nous autobusos híbrids i de gas natural comprimit / Foto: Pep Herrero (TMB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies