Header Top menu
La flota d’autobusos de TMB es rejoveneix amb 78 noves unitats
Entren 50 cotxes híbrids, 18 de gas natural comprimit i 10 Euro 6 per continuar millorant la qualitat de l’aire a Barcelona i la seva àrea metropolitana. L’objectiu és que l’edat mitjana de la flota torni a estar a l’entorn dels 7 anys.
Dels nous autobusos, 50 són híbrids que substituiran cotxes dièsel i s’afegiran als 159 ja existents de propulsió combinada elèctrica-dièsel, la més competitiva i contrastada de les tecnologies de reducció d’emissions en l’automoció pesant. Barcelona passa, per tant, a tenir 209 autobusos híbrids en el servei urbà, sumant els comprats i els que són fruit de la transformació de cotxes dièsel i de gas natural comprimit.
Els autobusos híbrids són propulsats elèctricament i generen l’electricitat amb un motor tèrmic auxiliar (funcionament en sèrie, propi dels MAN), o bé combinen la tracció elèctrica i la del motor dièsel (funcionament en paral·lel, el dels Volvo i Solaris). D’aquesta manera els més avançats aconsegueixen reduccions de consums i emissions d’un 30%. L’estalvi en combustible és d’uns 7.600 litres de gasoil per unitat i any.
TMB fa així un pas més en la reconversió ambiental de la flota, seguint les directrius europees i catalanes per al transport públic de superfície sobre reducció d'emissions i millora de la qualitat de l'aire. Augmenta així el benefici ambiental per a la ciutat, ja que el conjunt dels 209 autobusos híbrids aportarà anualment una reducció d'emissions de 4.250 tones de diòxids de carboni i 50 tones d'òxids de nitrogen, els principals contaminants que afecten l’àrea metropolitana. L’objectiu de l’empresa és arribar a la xifra de 378 autobusos híbrids el 2020, el 35% de la flota.
Dels 50 autobusos híbrids, 40 són articulats de 18 metres de longitud, dels mateixos models de Solaris i Volvo que els 27 presentats a principis del 2016. Com tots els articulats fabricats per a TMB des del 2015, compten amb quatre portes, cosa que permet que la pujada de passatgers es faci alhora per les dues de davant, per agilitzar les parades.
Els altres deu autobusos híbrids són estàndard de 12 metres del model Lion’s City de MAN, semblants als 21 del mateix model que TMB ha anat posant en servei en anys anteriors amb resultats excel·lents.
Un altre grup d’incorporacions és el conjunt de 18 autobusos estàndard MAN de gas natural comprimit, que substituiran els primers vehicles de sèrie propulsats amb aquest combustible que van circular a Barcelona fa 15 anys. En efecte, el 2001 marca l’inici de l’aposta pel gas natural com a primera alternativa pràctica al gasoil, avantatjosa per la seva escassa producció de contaminants, ja que els motors estalvien un 85% de les emissions d'òxids de nitrogen, pràcticament la totalitat de partícules en suspensió i fins a un 20% de les emissions de CO2. El relleu permetrà mantenir l’operativitat de la cotxera de la Zona Franca, especialitzada en propulsió de gas.
Finalment, la comanda 2016 inclou l’adquisició de deu autobusos de dos pisos amb destí al servei del Barcelona Bus Turístic. Es tracta de cotxes de tres eixos i 13 metres de longitud, fabricats per Ayats amb mecànica dièsel Mercedes, de categoria ambiental Euro 6 (la motorització híbrida o elèctrica no està disponible comercialment per a aquests models al mercat local). Substituiran cotxes de menor capacitat amb motorització dièsel als quals s’havien acoblat filtres SCRT anticontaminació per equiparar-los a Euro 5.
Els 78 nous autobusos van ser contractats en quatre lots diferents en un concurs resolt i adjudicat el 30 de març del 2016 per un import global de 30,6 milions d’euros.
Com tots els autobusos que està adquirint TMB, aquests tenen les característiques següents:
- Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda: places reservades, rampa retràctil, polsadors per a invidents, terra baix antilliscant
- Polsadors d’obertura de portes
- Connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils
- Aire condicionat
- Indicador lateral lluminós de nom de línia i destinació
Flota de referència per la qualitat ambiental
Des del 2012 els autobusos de Barcelona s’han situat a l'avantguarda d'Europa pels baixos nivells d'emissions de gasos i partícules nocives per a la salut de les persones, i busquen a més limitar les emissions de gasos que contribueixen a l'escalfament global. Les primeres mesures van ser potenciar l'ús del gas natural comprimit i la instal·lació massiva de filtres anticontaminants, abans d’emprendre l’electrificació progressiva.
En aquest sentit, en la contractació dels vehicles necessaris per a la renovació corresponent al 2017 i primer semestre del 2018, actualment en licitació, TMB adquirirà 83 autobusos més, dels quals 54 seran articulats híbrids i 7 articulats elèctrics, equipats amb pantògraf per a la càrrega ràpida a les parades terminals. Això situarà la xifra d’híbrids en 264 i la d’elèctrics 100% en 12. L’objectiu a mitjà termini és electrificar completament la línia H16 de la nova xarxa de bus.
Proves amb elèctrics purs
Paral·lelament, continuen els assajos amb vehicles elèctrics purs, en el marc del projecte ZeEUS de promoció del transport elèctric urbà, finançat per la Unió Europea. Actualment hi ha dos vehicles estàndard en proves amb passatgers a les línies 20 i 34, i dos més d’articulats circulant en buit a la H16. L'objectiu és continuar avançant en la millora ambiental i de l'eficiència de la flota potenciant els avenços de la indústria de l'automoció cap a un transport públic completament net.
- ConceptesInnovacióMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusAnys2017