Header Top menu
Finalitza l’aturada al metro, amb elevada afluència a les estacions de l’entorn del Camp Nou
En l'acumulat de la jornada, fins a les 22 hores, les validacions a la xarxa han disminuït un 30% respecte d'un dissabte normal
A les 23 hores ha finalitzat la franja de vespre de l’aturada convocada avui al metro de TMB, en què els principals fluxos de viatgers s’han registrat primerament per les línies 3 i 5 en direcció a les estacions de l’entorn del Camp Nou, i més recentment en sentit contrari, cosa que ha obligat a establir les mesures de regulació pròpies dels dies de futbol als accessos i vestíbuls de les estacions de Collblanc, Badal, Palau Reial, Maria Cristina i Les Corts per garantir la seguretat a les andanes.
Tot i això, les dades provisionals de validacions indiquen que una part dels usuaris coneixien la previsió d’alteracions en el servei i han ajornat desplaçaments o bé els han pogut fer per altres mitjans. Així, en l’acumulat des de les 5 del matí a les 10 de la nit, s’ha comptabilitzat un descens del 30% en els viatges amb metro en comparació amb un dissabte ordinari.
Pel que fa al servei, s’ha prestat d'acord amb el decret de mínims dictat pel departament de Treball, que fixava un 50% de l'oferta per a la franja de vespre (de 18.30 a 23 h) amb possibilitat de fer-ne una distribució irregular. En general s’han registrat esperes molt superiors a les habituals a les estacions, així com elevats índexs d’ocupació dels trens.
Situació de la negociació del conveni col·lectiu
TMB lamenta els perjudicis que aquesta nova convocatòria de vaga ha ocasionat a la ciutadania, sobretot tenint en compte l’esforç realitzat durant la negociació del conveni col·lectiu de Metro per satisfer les principals reivindicacions dels sindicats, dins de les limitacions pressupostàries i legals que han de complir les empreses públiques. En resum, la situació de les negociacions —iniciades l’octubre passat— en els principals aspectes és la següent:
- Retribució: és on radica el principal problema, perquè els sindicats volen un increment superior al que la llei permet a TMB, com a empresa pública. La companyia proposa increments salarials que representen un 3,28% en còmput acumulat fins al 2018; les demandes de la part social pugen al 7,56% i se situen clarament fora del que marca la llei per al 2016 (màxim 1%).
Els sindicats han rebutjat les propostes d’una prima variable basada en la consecució d’objectius i d’un nou sistema de classificació professional que podria representar augments salarials per a certs col·lectius.
- Contractació: l’empresa s’ha compromès a mantenir la plantilla i recuperar una part dels llocs perduts durant els anys de la crisi. L’augment d’aquestes contractacions representa un increment acumulat en quatre anys de la despesa de personal d’un milió d’euros (1%).
- Organització: no s’ha pogut abordar aquest capítol, que permetria aconseguir una millora de la prestació del servei i un transport de més qualitat, per la negativa de la representació dels treballadors.
Cal recordar que la plantilla de Metro no ha patit pèrdua de poder adquisitiu els últims anys atès que l’evolució salarial ha estat sempre igual o per sobre de l’IPC. El 90% dels treballadors disposen de contracte indefinit i la majoria (75%) de la plantilla de Metro treballa a temps complet.
TMB reitera la seva ferma voluntat de diàleg permanent per avançar cap a un acord en el conveni col·lectiu que beneficiï el conjunt de treballadors de la plantilla i alhora garanteixi la millora del servei de transport de Metro.