Header Top menu
Endesa i TMB completen la infraestructura de la primera línia d’autobusos 100% elèctrica
La H16, que uneix el Fòrum de Barcelona amb la Zona Franca, ja compta amb quatre carregadors, dos a cada extrem. Els nous dispositius reforcen i garanteixen la càrrega de 7 vehicles elèctrics que circulen al llarg d’aquest recorregut
Barcelona ja disposa d’una línia d’autobusos preparada per ser 100% elèctrica, la H16, que uneix el Fòrum amb la Zona Franca. Endesa X, malgrat l’escenari marcat per la Covid-19, ha instal·lat dos nous equips de recàrrega ultraràpids mitjançant pantògraf per a les unitats d’aquesta la línia de la capital catalana, que se sumen i repliquen els dos existents fins ara. L'objectiu és garantir la càrrega simultània de fins a 4 dels 22 autobusos elèctrics de TMB que circularan el 2021 per aquesta línia metropolitana, així com donar un millor servei a totes aquelles persones que hi viatgin.
Així, la línia H16 està dotada de dues estacions de recàrrega elèctrica en cadascun dels extrems de la línia (Zona Franca-Cisell i UPC-Campus Diagonal Besòs). Les dues primeres també van ser instal·lades per Endesa fa quatre anys i van ser pioneres a l’Estat i a Europa. Amb els dos nous pantògrafs, que s’han col·locat també al principi i final del recorregut de 12 quilòmetres, es reforça la infraestructura de recàrrega d'acord amb la freqüència de la línia, de 7-8 minuts els dies feiners, i se n’assegura la regularitat.
Gràcies a aquest tipus de recàrrega d'oportunitat, situat a l'inici i al final de la línia, i als 400/500 kW de potència dels carregadors, s'aconsegueix carregar la bateria dels autobusos fins al nivell òptim del 80%, per a un funcionament continuat al llarg del tota la jornada. L’alimentació es realitza amb un pantògraf situat al sostre el vehicle.
La càrrega ultraràpida per pantògraf es duu a terme a partir de dos elements: el carregador, un pilar de cinc metres d'altura aproximadament, similar a un fanal, i el qual s’instal·la a l'inici i final de la línia per a aprofitar els temps de parada de l'autobús per, d’aquest manera, no interferir en els horaris del recorregut; i, d'altra banda, el pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat en el sostre de l'autobús, que es desplega i s'acobla al carregador per a iniciar la càrrega.
Els carregadors mitjançant pantògrafs són sistemes ultraràpids (400/500 kW de potència) que carreguen la bateria en un temps estimat de cinc minuts. Es tracta d’una quantitat de càrrega suficient per a emprendre de nou el seu recorregut, que normalment es realitza amb la bateria entre un 40% i un 80%. Això és possible gràcies als 400 kW de potència del carregador situat al passeig de la Zona Franca-Cisell i als 500 kW del pantògraf del Fòrum, així com dels dos nous que han entrat en servei aquest estiu i que també són de 500 kW cadascun.
A la nit, amb els autobusos ja aparcats a les cotxeres, els vehicles recuperen el 100% de les bateries en unes tres o quatre hores per estar a ple rendiment per a començar la jornada de l'endemà. Per a això, Endesa va instal·lar a les cotxeres de TMB 7 punts de càrrega ràpida que complementen la càrrega dels autobusos aprofitant l'horari nocturn.
La línia d'autobusos metropolitans H16 uneix el Fòrum de Barcelona amb la Zona Franca, traçant una línia paral·lela al mar que passa pel Poblenou, la Vila Olímpica, la plaça de Catalunya i la plaça d'Espanya al llarg de 12 quilòmetres de longitud. L’any 2019 va transportar més de 6 milions de viatgers. Actualment està servida en una tercera part per articulats elèctrics de càrrega per pantògraf i els altres dos terços per cotxes dièsel amb filtres anticontaminants. TMB ha contractat 23 articulats elèctrics més per completar l’electrificació de la línia el 2021 i començar la reconversió de la H12 i la V15.
Endesa i la seva aposta per la mobilitat elèctrica: Endesa X i l’eCity i l’eBus
Aquest implantació és un pas més del pla d’Endesa X per a impulsar la mobilitat elèctrica, perquè el transport públic elèctric és un dels actors principals de les ciutats sostenibles. La millora de la qualitat de l'aire en els entorns urbans, reduint les emissions de CO₂ a zero, la disminució de la contaminació acústica urbana, la reducció dels costos d'operació en comparació amb tecnologies de combustió, amb estalvis de fins al 70% en el consum i la incorporació d'un servei públic més còmode i més ampli són els objectius de la Companyia per ajudar a les institucions i als operadors del mercat a revolucionar el concepte del transport urbà aprofitant la transició als autobusos elèctrics. Així, Endesa X ofereix a organismes públics i empreses privades un ampli ventall de solucions modulars per a la implementació de l'autobús elèctric o eBus en les seves flotes.
Barcelona també aposta per l’electromobilitat
Aquest sistema de càrrega ultraràpida és una peça clau en l’aposta per l’electrificació del transport urbà a Barcelona, ja que TMB preveu a mitjà termini la reconversió a zero emissions d’altres línies d’autobusos d’elevada utilització en què els vehicles han de poder donar servei una jornada sencera sense que les bateries en penalitzin la capacitat ni les prestacions. A més, davant la importància que adquireix la infraestructura de càrrega, Barcelona és una de les set ciutats participants en el projecte europeu d'innovació ASSURED (acrònim de la denominació anglesa fast and smart charging solutions for full size urban heavy duty applications).
Com a operador compromès amb la lluita contra l’emergència climàtica i pel desenvolupament sostenible, TMB s’ha proposat aconseguir la neutralitat d’emissions de les seves xarxes de transport en l’horitzó 2030. Entre els propers passos, entre el 2021 i el 2024 renovarà el 40% de la flota d’autobusos, integrada per més de 1.100 unitats, i ho farà donant preferència a la tracció elèctrica i les energies verdes.
Dos autobusos de la línia H16 carregant les bateries alhora / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Projecte co-finançat per la Unió Europea
La instal·lació i posada en servei dels dos nous equips de recàrrega ultraràpida mitjançant pantògraf compta amb co-finançament de la Unió Europea a través de les ajudes “Connectant Europa” (CEF-Transport), que promouen el desenvolupament i millores en infraestructures de transport i l’impuls de la mobilitat sostenible.
- ConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraParadaInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaServeiBusAnys2020