Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Endesa i TMB completen la infraestructura de la primera línia d’autobusos 100% elèctrica
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
09.10.2020
Premsa TMB

Endesa i TMB completen la infraestructura de la primera línia d’autobusos 100% elèctrica

La H16, que uneix el Fòrum de Barcelona amb la Zona Franca, ja compta amb quatre carregadors, dos a cada extrem. Els nous dispositius reforcen i garanteixen la càrrega de 7 vehicles elèctrics que circulen al llarg d’aquest recorregut

Imatge
Autobús elèctric carregant les bateries al carrer Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Autobús elèctric carregant les bateries al carrer Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Autobús elèctric carregant les bateries al carrer Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Autobús elèctric carregant les bateries al carrer Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona ja disposa d’una línia d’autobusos preparada per ser 100% elèctrica, la H16, que uneix el Fòrum amb la Zona Franca. Endesa X, malgrat l’escenari marcat per la Covid-19, ha instal·lat dos nous equips de recàrrega ultraràpids mitjançant pantògraf per a les unitats d’aquesta la línia de la capital catalana, que se sumen i repliquen els dos existents fins ara. L'objectiu és garantir la càrrega simultània de fins a 4 dels 22 autobusos elèctrics de TMB que circularan el 2021 per aquesta línia metropolitana, així com donar un millor servei a totes aquelles persones que hi viatgin.

Així, la línia H16 està dotada de dues estacions de recàrrega elèctrica en cadascun dels extrems de la línia (Zona Franca-Cisell i UPC-Campus Diagonal Besòs). Les dues primeres també van ser instal·lades per Endesa fa quatre anys i van ser pioneres a l’Estat i a Europa. Amb els dos nous pantògrafs, que s’han col·locat també al principi i final del recorregut de 12 quilòmetres, es reforça la infraestructura de recàrrega d'acord amb la freqüència de la línia, de 7-8 minuts els dies feiners, i se n’assegura la regularitat.

Gràcies a aquest tipus de recàrrega d'oportunitat, situat a l'inici i al final de la línia, i als 400/500 kW de potència dels carregadors, s'aconsegueix carregar la bateria dels autobusos fins al nivell òptim del 80%, per a un funcionament continuat al llarg del tota la jornada. L’alimentació es realitza amb un pantògraf situat al sostre el vehicle.

La càrrega ultraràpida per pantògraf es duu a terme a partir de dos elements: el carregador, un pilar de cinc metres d'altura aproximadament, similar a un fanal, i el qual s’instal·la a l'inici i final de la línia per a aprofitar els temps de parada de l'autobús per, d’aquest manera, no interferir en els horaris del recorregut; i, d'altra banda, el pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat en el sostre de l'autobús, que es desplega i s'acobla al carregador per a iniciar la càrrega.

Els carregadors mitjançant pantògrafs són sistemes ultraràpids (400/500 kW de potència) que carreguen la bateria en un temps estimat de cinc minuts. Es tracta d’una quantitat de càrrega suficient per a emprendre de nou el seu recorregut, que normalment es realitza amb la bateria entre un 40% i un 80%. Això és possible gràcies als 400 kW de potència del carregador situat al passeig de la Zona Franca-Cisell i als 500 kW del pantògraf del Fòrum, així com dels dos nous que han entrat en servei aquest estiu i que també són de 500 kW cadascun.

A la nit, amb els autobusos ja aparcats a les cotxeres, els vehicles recuperen el 100% de les bateries en unes tres o quatre hores per estar a ple rendiment per a començar la jornada de l'endemà. Per a això, Endesa va instal·lar a les cotxeres de TMB 7 punts de càrrega ràpida que complementen la càrrega dels autobusos aprofitant l'horari nocturn.

La línia d'autobusos metropolitans H16 uneix el Fòrum de Barcelona amb la Zona Franca, traçant una línia paral·lela al mar que passa pel Poblenou, la Vila Olímpica, la plaça de Catalunya i la plaça d'Espanya al llarg de 12 quilòmetres de longitud. L’any 2019 va transportar més de 6 milions de viatgers. Actualment està servida en una tercera part per articulats elèctrics de càrrega per pantògraf i els altres dos terços per cotxes dièsel amb filtres anticontaminants. TMB ha contractat 23 articulats elèctrics més per completar l’electrificació de la línia el 2021 i començar la reconversió de la H12 i la V15.

Endesa i la seva aposta per la mobilitat elèctrica: Endesa X i l’eCity i l’eBus

Aquest implantació és un pas més del pla d’Endesa X per a impulsar la mobilitat elèctrica, perquè el transport públic elèctric és un dels actors principals de les ciutats sostenibles. La millora de la qualitat de l'aire en els entorns urbans, reduint les emissions de CO₂ a zero, la disminució de la contaminació acústica urbana, la reducció dels costos d'operació en comparació amb tecnologies de combustió, amb estalvis de fins al 70% en el consum i la incorporació d'un servei públic més còmode i més ampli són els objectius de la Companyia per ajudar a les institucions i als operadors del mercat a revolucionar el concepte del transport urbà aprofitant la transició als autobusos elèctrics. Així, Endesa X ofereix a organismes públics i empreses privades un ampli ventall de solucions modulars per a la implementació de l'autobús elèctric o eBus en les seves flotes.

Barcelona també aposta per l’electromobilitat

Aquest sistema de càrrega ultraràpida és una peça clau en l’aposta per l’electrificació del transport urbà a Barcelona, ja que TMB preveu a mitjà termini la reconversió a zero emissions d’altres línies d’autobusos d’elevada utilització en què els vehicles han de poder donar servei una jornada sencera sense que les bateries en penalitzin la capacitat ni les prestacions. A més, davant la importància que adquireix la infraestructura de càrrega, Barcelona és una de les set ciutats participants en el projecte europeu d'innovació ASSURED (acrònim de la denominació anglesa fast and smart charging solutions for full size urban heavy duty applications).

Com a operador compromès amb la lluita contra l’emergència climàtica i pel desenvolupament sostenible, TMB s’ha proposat aconseguir la neutralitat d’emissions de les seves xarxes de transport en l’horitzó 2030. Entre els propers passos, entre el 2021 i el 2024 renovarà el 40% de la flota d’autobusos, integrada per més de 1.100 unitats, i ho farà donant preferència a la tracció elèctrica i les energies verdes.

 

Imatge
Dos autobusos de la línia H16 carregant les bateries alhora / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)


Dos autobusos de la línia H16 carregant les bateries alhora / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

 

Projecte co-finançat per la Unió Europea

La instal·lació i posada en servei dels dos nous equips de recàrrega ultraràpida mitjançant pantògraf compta amb co-finançament de la Unió Europea a través de les ajudes “Connectant Europa” (CEF-Transport), que promouen el desenvolupament i millores  en infraestructures de transport i l’impuls de la mobilitat sostenible.

Imatge
Logo UE
Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraParadaInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaServeiBusAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Dos autobusos de la línia H16 carregant les bateries alhora / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (57.54 KB)
Autobús de la línia H16 carregant les bateries a Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Autobús de la línia H16 carregant les bateries a Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.97 MB)
Carregador a l'avinguda Eduard Maristany / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Carregador a l'avinguda Eduard Maristany / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.62 MB)
Autobús H16 sortint del punt de recàrrega de Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Autobús H16 sortint del punt de recàrrega de Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (1.66 MB)
Autobús elèctric carregant les bateries al carrer Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Autobús elèctric carregant les bateries al carrer Cisell / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (82.35 KB)
Logo UE
Descarrega l’arxiu (10.28 KB)
Nota de premsa en pdf
Descarrega l’arxiu (451.2 KB)

També et pot interessar...

  • Funcionament satisfactori dels autobusos elèctrics articulats a la H16

  • No és un fanal, és un carregador de vehicles elèctrics pesants

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Línia expres X3. /Foto: TMB

TMB estrenarà una nova línia exprés entre Paral·lel i l’Hospitalet la setmana vinent

Transport
Imatge
Reconeixement durant l'apagada. /Foto: TMB

Barcelona reconeix a TMB per la seva tasca durant l'apagada energètica

Empresa
Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons