Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Innovació
  3. No és un fanal, és un carregador de vehicles elèctrics pesants
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
09.06.2016
Redacció

No és un fanal, és un carregador de vehicles elèctrics pesants

Imatge
Pantògraf d'un autobús elèctric encaixant en el carregador a la cotxera / Foto: Pep Herrero
Pantògraf d'un autobús elèctric encaixant en el carregador a la cotxera / Foto: Pep Herrero
< >Pantògraf d'un autobús elèctric encaixant en el carregador a la cotxera / Foto: Pep Herrero
Pantògraf d'un autobús elèctric encaixant en el carregador a la cotxera / Foto: Pep Herrero

Endesa ha donat detalls del projecte de recàrrega ultraràpida que estrenaran els autobusos elèctrics articulats de TMB, actualment en proves preliminars, en el marc del projecte europeu ZeEUS.

Endesa va presentar ahir públicament el projecte de càrrega ultraràpida per a autobusos elèctrics en el qual està treballant juntament amb TMB. Aquest sistema permet carregar l'autobús a final de línia i deixar-lo a un 80% de la seva capacitat d'emmagatzematge en només cinc minuts, gràcies a un carregador que es connecta a un pantògraf instal·lat al sostre del vehicle.

Actualment, aquest projecte està en fase d'obres al carrer Cisell, al barri barceloní de la Marina del Prat Vermell, al districte barceloní de Sants-Montjuïc. La presentació es va realitzar en el marc de la celebració de la 12a Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, AMTU, que va tenir lloc a Mollet del Vallès.

Mòdul de cinc metres d'alçada

El sistema de càrrega ultraràpida consisteix en un mòdul d'uns cinc metres d'alçada i d'una aparença semblant a un fanal que s'ubica a la parada del final de línia de l'autobús, on s'atura uns minuts abans d'iniciar de nou el seu circuit. El vehicle, per la seva banda, té instal·lat al sostre el pantògraf retràctil —un dispositiu amb un braç mecànic—, que a través d'un sensor detecta quan ha arribat al punt on hi ha el mòdul on s'ha de carregar.

Un cop estacionat, el braç del pantògraf es desplega fins a unir-se a la campana del sistema de càrrega, des de la qual es carrega. Amb una potència de 400 kW, el sistema de càrrega ultraràpida és capaç d'omplir la bateria de l'autobús des del 50% fins al 80% de la seva capacitat en només cinc minuts.

La línia d'autobusos metropolitans que es beneficiarà d'aquest sistema és la H16, que uneix el Fòrum de Barcelona amb la Zona Franca, traçant una línia paral·lela al mar que passa pel Poblenou, la Vila Olímpica, la plaça de Catalunya i la plaça d'Espanya, d'uns 12 quilòmetres de longitud. En aquesta línia de la nova xarxa de bus s'integraran dos vehicles articulats de 18 metres de llargària totalment elèctrics i per tant d'emissió zero, del model Solaris Urbino E18, els primers d'aquestes dimensions fabricats a Europa, que estan actualment en proves sota la supervisió del departament d'enginyeria de TMB. Barcelona confirmarà així la posició d'avantguarda en la implantació de solucions netes per al transport en autobús basades en l'electrificació progressiva: entre les 5 unitats elèctriques pures i les 159 híbrides sumaran el 15% de la flota operativa.

Projecte ZeEUS (Zero Emission Urban System)

El desenvolupament del pantògraf s'emmarca en el projecte ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, o Sistema d'Autobusos Urbans d'Emissió Zero) de promoció de la mobilitat elèctrica urbana, finançat per la Unió Europea, en el qual participen deu ciutats europees. Barcelona, a través de TMB, lidera la fase de proves d'aquest programa a la capital catalana amb la posada en ruta de quatre autobusos d'emissió zero, dos dels quals, de 12 metres de longitud, ja estan circulant per la ciutat amb passatgers des del 2014. Endesa hi col·labora amb la instal·lació i gestió de l'operació dels punts de recàrrega, l’estudi dels quals permetrà dissenyar la infraestructura necessària per a l'electrificació de tota la flota d'autobusos de Barcelona.

Després d'instal·lar dues estacions de recàrrega a les cotxeres de TMB, es fa un pas endavant i s'instal·la ara el primer carregador per a autobusos al carrer. Entre els avantatges d'aquest sistema, a part de la rapidesa en la recàrrega, hi ha també el fet que permet que la bateria de l'autobús sigui més lleugera i petita, i com a conseqüència, tingui un cost menor. Aquest model d'estació, igual que els altres, està pensat, a més de per alimentar autobusos, per poder fer-ho amb altres vehicles de servei, com per exemple els camions de neteja o de mercaderies.

El projecte ZeEUS, finançat per la Unió Europea, es desenvolupa entre el novembre del 2013 i l'abril del 2017. Amb l’objectiu d'estendre la mobilitat elèctrica als transports urbans de les ciutats, des de ZeEUS s'estan realitzant proves amb diverses tecnologies d'autobusos elèctrics o híbrids endollables i diferents solucions de recàrrega a un total de deu ciutats de set països europeus. Juntament amb Barcelona, hi participen Münster, Randstadt i Bonn, a Alemanya; Londres, a la Gran Bretanya; París, a França; Càller, a Itàlia; Estocolm, a Suècia, i Pilsen, a Txèquia. La finalitat de les proves és validar els avantatges econòmics, ambientals i socials d'aquest sistema per valorar-ne la viabilitat.

Imatge
Simulació del punt de càrrega ràpida del carrer Cisell, en construcció

Estació de càrrega elèctrica a la cotxera del Triangle / Foto: Pep Herrero
Darrera modificació
09.06.2016
Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraInstal·lacióParadaInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaSants MontjüicTriangle FerroviariServeiBusNova xarxa de busAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • En construcció la primera estació de recàrrega per a autobusos elèctrics

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons