Header Top menu
Cinc empreses ferroviàries contracten per 46 milions l'electricitat dels anys 2020 i 2021
La licitació conjunta dels metros de Barcelona, Bilbao i Màlaga, i els tramvies de Múrcia i Saragossa s'ha resolt a favor de Naturgy
Les empreses Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Metro Bilbao, SA, Metro Málaga, SA, Tranvías Urbanos de Zaragoza, SL, i Sociedad Concesionaria Tranvía de Murcia han resolt contractar el subministrament d’electricitat per als anys 2020 i 2021 a Gas Natural Comercialitzadora, SA, del grup Naturgy.
L’energia elèctrica és fonamental per al funcionament dels serveis ferroviaris, tant dels trens com de les instal·lacions, i una de les seves principals partides de despesa. D’aquesta manera, en els propers dos anys, entre les cinc xarxes ferroviàries promotores del concurs públic consumiran cap a 350 gigawatts/hora (GWh), per un import estimat de 23 milions d’euros anuals (46 milions en total) més la tarifa regulada que cada empresa liquida al seu distribuïdor. Aquest consum equival al de totes les llars d’una ciutat de la mida de Màlaga.
Un total de deu empreses comercializadoras del sector elèctric van ser convidades a participar a la licitació, cinc de les quals van presentar-hi una oferta. La proposta triada ha estat la de Naturgy, perquè era la més avantatjosa econòmicament. El contracte especifica que l’electricitat subministrada serà 100% d’origen renovable.
Gestió conjunta per a millors condicions
La licitació conjunta del subministrament per part de diverses empreses ferroviàries —des del 2009— té l’objectiu d’aconseguir les millors condicions de contractació possibles en cada moment, en el marc dels esforços que fan les empreses públiques i concessionàries per reduir costos i optimitzar recursos. Aquesta vegada, l’adjudicació ha pres la forma de contracte indexat, en el qual el preu s’ajusta segons l’evolució diària i horària del mercat. De la mateixa manera, el contracte conté una clàusula de flexibilitat que permet traslladar-lo a preu fix si les condicions del mercat ho aconsellen.
El consum elèctric de les línies convencionals de metro de TMB a Barcelona arriba fins als 240 GWh anuals. La xarxa completa consta de vuit línies —comptant-hi les automàtiques, no incloses en el contracte— que sumen 121,4 quilòmetres de longitud, i el 2018 va registrar 407,5 milions de viatges.