Header Top menu
El BEI finança la renovació de la flota del bus urbà de Barcelona amb vehicles menys contaminants
El banc de la UE facilitarà gairebé 74 milions d’euros a TMB per posar en circulació 254 autobusos nous. Els vehicles nous, la majoria dels quals híbrids i elèctrics, permetran millorar la qualitat de l'aire de la ciutat i el servei als viatgers
El Banc Europeu d’Inversions (BEI) finançarà la modernització de la flota d’autobusos urbans de Barcelona a través d’un crèdit de 73,5 milions d’euros atorgat a l’empresa de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que permetrà posar en circulació, a la ciutat, 254 vehicles nous menys contaminants, més moderns i segurs. L’acord el van signar ahir, a Barcelona, el responsable d’operacions del sector públic a Espanya del BEI, Joan Basora, i el conseller delegat de TMB, Enric Cañas.
El finançament del BEI contribuirà a substituir vehicles dièsel i de gas natural comprimit de primera generació per altres de nous que es mouran d’una manera més neta. Més concretament, la ciutat disposarà de 116 autobusos elèctrics nous, 63 híbrids i 75 que funcionaran amb gas natural comprimit d’última generació. Entre els vehicles que substituiran hi ha 20 autobusos turístics de dues plantes que recorren la ciutat i que passaran de ser dièsel a ser híbrids.
La introducció de vehicles nous es durà a terme a finals d’aquest any 2019 (els 105 primers), el 2020 (75 més) i el 2021 (74). D’aquesta manera, TMB podrà accelerar la transició cap a una xarxa d’autobusos de zero emissions i millorar la qualitat i fiabilitat del servei. A més de millorar la qualitat de l’aire, l’objectiu és incrementar la demanda d’aquest servei per reduir l’ús del transport privat. La utilització de la xarxa de busos urbans públics de Barcelona acumula un augment del 17% en els últims sis anys, fins als 203 milions de passatgers registrats el 2018, i continua creixent.
Les inversions finançades pel BEI també permetran millorar el sistema d’informació a bord i construir estacions noves per a la recàrrega elèctrica. A més a més dels seus beneficis socials i mediambientals, el projecte contribuirà a crear 1.084 llocs de treball durant la fase de construcció dels vehicles nous, segons les estimacions del BEI.
Sobre aquest acord, la vicepresidenta del BEI, Emma Navarro, responsable de l’activitat del banc a Espanya, així com de l’acció pel clima i el medi ambient, ha declarat: “Aquest projecte demostra l’impacte directe del finançament del BEI en la millora de la qualitat de vida dels ciutadans, cosa que reforça el servei de transport públic i fa possible una mobilitat de baixes emissions a la ciutat de Barcelona. Els habitants d’aquesta ciutat podran gaudir d’una atmosfera més neta gràcies la circulació d’autobusos urbans d’avantguarda. L’acord també contribuirà a generar oportunitats econòmiques noves a la ciutat, tot millorant les connexions i revitalitzant algunes zones. Un bon exemple de les prioritats de finançament del BEI a Espanya”.
Per la seva banda, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha valorat “el suport decisiu del BEI a l’actual reconversió ambiental de la flota d’autobusos de Barcelona, clarament orientada cap a l’electrificació. Amb els 116 cotxes 100% elèctrics que incorporarem fins a 2021, podrem aconseguir que línies completes de la nostra xarxa principal, com l’horitzontal H16 i les verticals V11, V13 i V15, i també algunes línies de proximitat, passin a ser d’emissió zero. El transport elèctric comporta unes necessitats d’inversió inicial més altes, tant en vehicles com en infraestructura, per a les quals és vital comptar amb un finançament adequat per part de les administracions responsables del transport públic i de les entitats financeres”.
L’acord signat avui és el quart que el BEI aplica a Espanya dins del seu programa Cleaner Transport Facility destinat a facilitar el finançament de sistemes de transport més nets a Europa. Sota aquesta iniciativa, el BEI ha facilitat finançament per renovar les flotes d’autobusos urbans de Las Palmas, Palma de Mallorca i València.
Joan Basora, esponsable d’operacions del sector públic a Espanya del BEI,
i Enric Cañas, conseller delegat de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
- ConceptesEconomiaInnovacióMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBServeiBusNova xarxa de busAnys2019