Header Top menu
Avui comencen a funcionar tres noves línies de la nova xarxa de bus
En aquesta fase es posen en marxa una línia diagonal (D50) i dues de verticals (V9 i V33). S’arriba així a les 23 línies d’altes prestacions, que es preveu que transportin 390.000 passatgers diaris, el 53% del passatge de la xarxa de bus
L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) encaren aquest any l’acabament de la implantació de la nova xarxa de bus i de la configuració de la resta de les línies d’autobusos de la ciutat. L’aposta s’emmarca en el compliment dels objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, de fomentar els desplaçaments a peu, en bici i en transport públic.
Aquest 2018 finalitzarà el desplegament de la resta de línies pendents: 3 entraran en funcionament demà i les 5 restants ho faran al llarg de la tardor, culminant així la remodelació total i global del transport públic de Barcelona més important dels últims anys.
Les tres noves línies d’altes prestacions que ara s’incorporen són les següents:
- D50: Paral·lel – Ciutat Meridiana. Línies de referència: 24 (modificada), 50 i 51 (substituïdes). Longitud: 26,8 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts (de 7 a 21 h). Aquest eix diagonal se superposa en gran part a les actuals 50 i 51. L’allargament des de Catalunya a Paral·lel multiplica les possibilitats de connexió (línies V9, V11 i D20). La línia 24 s’escurça per evitar el solapament i una part de la 50 es converteix en la nova 52 (Collblanc – Pl. Catalunya).
- V9: Poble-sec – Sarrià. Línies de referència: 41 i 66 (substituïdes). Longitud: 11,5 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts (de 7 a 21 h). Per Sant Antoni i la Nova Esquerra de l’Eixample aquest eix vertical transcorre de pujada per Entença i de baixada per Viladomat, per encaixar amb el disseny de futures superilles. Per primera vegada el transport públic cobrirà el sector de les Tres Torres i la Bonanova situat entre la Via Augusta i l’avinguda d’Esplugues, a través dels carrers Calatrava, Iradier i Anglí.
- V33: Fòrum / Campus Besòs – Santa Coloma. Línies de referència: 42 i 143 (substituïdes). Longitud: 17,6 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts (de 7 a 21 h). Nou eix vertical que connecta Santa Coloma de Gramenet, Sant Andreu, el Bon Pastor i el Besòs amb Sant Adrià de Besòs i el front marítim. Entre Santa Coloma i la Gran Via segueix el traçat de la 42, mentre que la part baixa coincideix força amb la 143 i té l’origen al campus de la UPC, on enllaça amb la H16. De manera coordinada i simultània es durà a terme una reorganització del servei d’autobús en l’àmbit de Sant Adrià de Besòs que comporta la creació de la línia urbana B21 i la modificació de la B23, totes dues de l’operador Tusgsal.
Amb la seva incorporació s’arribarà a les 23 línies d’altes prestacions. Es preveu que en conjunt transportin 390.000 viatgers els dies feiners, prop del 53% del passatge de la xarxa d’autobusos de TMB.
La implantació d’aquesta fase també comportarà variacions en la xarxa d’autobusos actual:
- Nova línia 52 (Collblanc – Pl. Catalunya). Substituirà la part del recorregut de la 50 que no queda cobert per la D50.
- Canvi en la línia 24 (Pl. Catalunya – Carmel). Deixarà de fer el recorregut entre el Paral·lel i Catalunya, que quedarà cobert per la D50. Aquest canvi possibilitarà una optimització de l’actual funcionament de la línia millorant en un 15% la freqüència de pas dels autobusos entre el Carmel i la plaça Catalunya i augmentant la regularitat.
- Canvi en la línia 60 (Besòs Verneda – Av. d’Esplugues). Nou traçat per Via Trajana i el carrer Santander. Deixarà de passar pel carrer Extremadura, que quedarà cobert per la V33, i el carrer Balmes de Sant Adrià, per on passarà la B23 de Tusgsal.
Les línies convencionals que seran substituïdes per noves a partir del 25 de juny són:
- 41 (Pl. Catalunya – Pl. Francesc Macià): substituïda per la V9 i H16.
- 42 (Besòs Verneda – Santa Coloma): substituïda per la V33
- 50 Collblanc – Trinitat Nova): substituïda per la D50 i la 52
- 51 (Pla de Palau – Ciutat Meridiana): substituïda per la D50 i la 39
- 66 (Pl. Catalunya – Sarrià): substituïda per la V9
- 143 (La Pau – Sant Adrià): substituïda per la V33 i H14
Al mateix temps, es faran efectius dos canvis menors: el desplaçament de les parades terminals de la V5 a Pedralbes i de la 67 a la plaça de Catalunya.
Millores per a la ciutat
En paral·lel a la implantació de les noves línies, l’Ajuntament de Barcelona ha executat les obres d’infraestructura necessàries per a l’adaptació de la ciutat a la nova configuració viària que implica la Nova Xarxa, amb actuacions per millorar la mobilitat, l’eficiència de les noves línies i les condicions d’accessibilitat a aquesta xarxa. Les intervencions han consistit en actuacions de nous carrils bus, actuacions de millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització i actuacions de millora de l’espai públic i de l’accessibilitat a la Nova Xarxa.
Informadors al carrer
La implantació de les noves línies ha anat acompanyada d’una campanya de comunicació per oferir els detalls del desplegament d’aquestes tres línies i tots els canvis associats.
En aquest marc, des del passat dilluns un total de 107 informadors s’han desplegat a parades, autobusos i intercanviadors i en equipaments clau dels barris com hospitals, CAP’s, casals de la gent gran i equipaments escolars per tal d’orientar als ciutadans. En total cobreixen 397 parades de bus i està previst que realitzin un total de 6.268 hores d’atenció als usuaris. Al llarg de dues setmanes es repartiran 85 mil fulletons informatius als usuaris.
Durant el mes de setembre els informadors es tornaran a desplegar a les zones escolars de l’àmbit d’influència de les noves línies per reforçar la informació, coincidint amb l’inici de curs.
- ConceptesOfertaServeiInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaSant Adrià de BesòsSanta Coloma de GramenetServeiBusNova xarxa de busAnys2018