Header Top menu
Amb l'inici de curs es normalitza l'accés als autobusos de TMB per la porta del davant
A partir de dilluns els conductors tornaran a fer atenció als usuaris, excepte la venda del bitllet senzill, que continuarà sent només via mòbil. La setmana que ve les xarxes de transport públic oferiran la màxima capacitat i el metro reforçarà les línies 1, 2 i 5 en les hores punta del matí i de la tarda
A partir de dilluns vinent, 14 de setembre, la porta davantera dels autobusos de TMB tornarà a estar habilitada per a l’entrada de passatgers com abans de la crisi sanitària, un cop s’han instal·lat les pantalles de protecció del lloc de conducció en més de 1.000 vehicles de la flota.
S’acaba així la restricció implantada el 14 de març, en el moment de declarar-se l’estat d’alarma, quan per prevenir contagis es va establir una separació provisional, primer amb cintes adhesives i més tard amb làmines de plàstic, per distanciar el lloc de conducció de l’espai ocupat pel passatge, i es va establir la segona porta com a accés als vehicles. Aquesta mesura, junt amb d’altres de tipus higiènic, ha permès mantenir en funcionament el servei d’autobús i alhora protegir la salut dels treballadors i frenar l’extensió de la Covid-19.
Les noves separacions transparents, de policarbonat o de vidre, s’adapten a la forma de la porta del conductor, al pupitre, la màquina validadora i a la resta d’equipament present en cada model d’autobús, i inclouen una finestreta de comunicació. Així, amb la protecció fixa muntada, a partir de dilluns els conductors tornaran a fer les tasques habituals d’atenció a l’usuari, com ara els bescanvis de targetes i abonaments defectuosos —però no la venda de bitllets.
Recordem que els vehicles es desinfecten diàriament a les cotxeres i que els conductors compten amb productes per higienitzar l’espai de treball i les mans durant la jornada de treball, producte que utilitzaran després de cada gestió que impliqui intercanvi d’objectes. Recordem que tant l’autobús com el metro han obtingut el segell d’Applus que certifica els procediments de control i seguretat contra la Covid-19.
Amb l’habilitació de la porta davantera, l’ús de la mascareta continuarà sent voluntari per part dels conductors mentre estan conduint. D’acord amb la normativa establerta per la Generalitat per a la gestió de la Covid-19, el personal del servei públic de transport no està obligat a portar mascareta durant el període de conducció sempre que estigui sol en els habitacles destinats a tal fi, que hauran d’estar convenientment protegits, com és el cas dels espais de conducció dels autobusos de TMB.
Les pantalles separadores estan instal·lades en 1.030 vehicles, pràcticament tota la flota operativa de TMB, excepte als minibusos, on continuarà utilitzant-se la protecció amb làmines de plàstic com fins ara.
Al mateix temps, la setmana vinent es reprendrà la tasca habitual d’inspecció de títols de transport a bord dels autobusos, amb les mesures de prevenció adequades per al personal. Pel que fa al bitllet senzill d’autobús, es mantindrà com a única modalitat la compra i validació amb el telèfon mòbil, que està operativa des del 17 de juny passat en tota la flota de TMB.
Màxima capacitat per a l’inici de curs
Les xarxes de TMB estan a punt per a l'inici del curs escolar 2020-2021, dilluns 14 de setembre. Totes desplegaran la seva oferta màxima per satisfer la demanda, que s'espera que tornarà a incrementar-se després dels bons resultats de les setmanes posteriors al final de les vacances. Com vam informar, el 31 d’agost ja es va aplicar al metro l’oferta de dies lectius reforçada en les hores punta a les línies 1 i 5, les més concorregudes, cosa que va coincidir amb un increment de prop del 40% en el passatge respecte de la quinzena anterior. Aquesta setmana la demanda ha crescut un 10% més i d’aquesta manera s’ha recuperat la cota d’1 milió de validacions sumant metro i bus.
La setmana vinent s’aplicarà un reforç en el nombre de trens a les línies 1 i 5 a l’hora punta del matí (de 6 a 10) i a l’hora vall (de 10 a 13), però també a la tarda, a les línies 1, 2 i 5, tant a la franja vall (de 13 a 17) com a la punta (de 17 a 20). D’aquesta manera es programaran 159 trens a l’hora punta del matí (4 més que en l’inici de curs del 2019) i 148 a l’hora punta de la tarda (11 més que el 2019).
Continua vigent la recomanació d’evitar si és possible les franges de més demanda. A les estacions més freqüentades es desplegarà un dispositiu d’empleats i efectius de seguretat (un centenar en total), per facilitar el flux adequat de les persones, controlar la utilització dels serveis i acompanyar els usuaris en el compliment de les normes d’higiene, com ara portar en tot moment la mascareta ben posada, rentar-se les mans, cedir els ascensors a les persones amb mobilitat reduïda, etcètera. Per facilitar la freqüent higiene de mans, s’han instal·lat 127 dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic en 72 estacions de metro.
Pel que fa a la xarxa d’autobusos de TMB, es posaran en circulació uns 900 vehicles a l’hora punta del matí, com el 2019.
Noves línies d’autobús 141 i 175
Dilluns 14 de setembre entra en funcionament la nova línia 141 (Esquerra de l’Eixample) d’autobusos de TMB, que unirà els barris de Sant Antoni i l'Esquerra de l'Eixample amb la plaça de Francesc Macià. El servei, que circularà verticalment pels carrers Villarroel i Calàbria, permetrà accedir a equipaments assistencials de referència com són l'Hospital Clínic, el CUAP de Manso i l'Hospital Universitari del Sagrat Cor, els mercats de Sant Antoni i el Ninot, així com altres punts d’interès del districte, com ara la piscina Sant Jordi i les biblioteques públiques.
Amb aquest nou bus, que funcionarà de manera circular tots els dies de la setmana, es reforçarà el servei de transport de superfície al districte de l’Eixample. El recorregut és de 5,5 quilòmetres de longitud i 15 parades. S’hi ha assignat un bus tipus estàndard i la seva freqüència serà de 30 minuts.
El mateix dia 14, la línia 75 (Les Corts - Av. Tibidabo) es convertirà en la nova línia 175 (Les Corts), per donar més bon servei als desplaçaments dels escolars al districte. La nova línia de proximitat connectarà la Riera Blanca amb els equipaments educatius situats a l'avinguda d'Esplugues i la Zona Universitària. Circularà per l'avinguda de Madrid, Gran Via Carles III, Diagonal, González Tablas i avinguda d’Esplugues, on hi ha una parada que permetrà fer l’intercanvi amb la línia horitzontal H4, que cobreix el mateix itinerari que la 75 actual fins a la plaça Kennedy. Altres línies d’alta freqüència connecten l’eix de Carles III amb la Bonanova.
En fer un trajecte més curt, la 175 serà més regular i circularà amb més freqüència: cada 20 minuts des de l'inici del servei fins a les 18 hores, en què l’interval passarà a ser de 40 minuts fins al final. En total tindrà 8,4 quilòmetres de recorregut circular i 22 parades. Com la seva antecessora, aquesta línia funcionarà només els dies lectius.