Header Top menu
Vint ciutats amb metros automàtics intercanvien experiències a Barcelona
TMB i la Unió Internacional del Transport Públic (UITP) han organitzat aquesta setmana una reunió de treball en què es passa revista a les experiències de metros automàtics al món i a l'estat dels projectes en preparació o en curs.
Després de la gran cita internacional sobre mobilitat i connectivitat de la setmana passada, un grup de 30 directius i tècnics d'empreses operadores de metro del món han estat concentrats des de dilluns fins dimecres a Barcelona per actualitzar coneixements i intercanviar experiències sobre les accions més innovadores que s'estan duent a terme arreu en el disseny i l'operació del transport urbà ferroviari.
La trobada, amb seu a l'Espai Gaudí, ha suposat la presència d'experts de 17 països i més de 20 ciutats, entre les quals destaquen París, Singapur, Copenhaguen, Taipei, Lilla, Lió, São Paulo, Moscou, Hong Kong, Santiago de Xile, Estocolm, Milà, Istanbul, Hamburg, Marsella, Lausana, Viena i Londres.
Observatori liderat per TMB
Aquesta reunió ha estat organitzada per l'Observatori de Metros Automàtics, organisme permanent de l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP), encarregat de difondre i compartir el coneixement actual i rellevant sobre les línies amb conducció automàtica dels trens. Es coordina des de Metro de Barcelona i el seu president és Ramon Malla, també director de Projectes Estratègics de Metro a TMB.
Les seves activitats centrals són el monitoratge, l'estudi i la disseminació, funcions que han convertit l'Observatori en un fòrum de debat i anàlisi de les tendències de futur del metro al món. El seu lloc web constitueix una referència per a tot el sector.
Els assistents a la reunió han repassat les últimes dades recollides per l'Observatori, en què es constata la consolidació de la preferència pels metros automàtics, tant en els nous desenvolupaments com en les renovacions de línies antigues.
Qui les prova, repeteix
En efecte, hi ha línies automàtiques a tot el món, en diferents contextos demogràfics i culturals. Una bona prova de l'acceptació que tenen és que cada cop que una ciutat ha construït una línia automàtica mai més ha tornat a fer una línia tradicional amb conducció manual: tots el que ho han provat han repetit.
Una quarta part de les ciutats amb metro disposen, com a mínim, d’una línia automàtica. Les línies automàtiques tenen molts avantatges, i destaquen per la seva seguretat, ja que eviten errors humans, i la flexibilitat per adaptar-se a escenaris variables de demanda.
A més d'assistir a les sessions, els participants han pogut conèixer directament un tram de metro automàtic de Barcelona, la línia 9 Nord, i el Centre de Control de Metro. Barcelona ha estat pionera en aquest àmbit d'innovació en transport urbà i contribueix a la comunitat internacional liderant l'Observatori per difondre i promoure metro automàtic. En l'actualitat a l'àrea de Barcelona hi ha implantada la conducció automàtica pràcticament en un 25% dels 119 quilòmetres de la xarxa de metro.
Explicació sobre la línia 9 Nord al vestíbul de Singuerlín / Foto: Pep Herrero (TMB)
- ConceptesInnovacióMetro automàticInstitucionsAltresAltres operadorsTMBLlocsBarcelonaServeiL9Anys2017