Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Innovació
  3. Els trens de la línia 5 de metro ‘avisen’ abans de tenir avaries
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
28.04.2021
Redacció

Els trens de la línia 5 de metro ‘avisen’ abans de tenir avaries

Imatge
Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB
Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB
< >Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB
Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB

Durant sis mesos s'ha extret i analitzat la informació dels trens amb eines ‘big data’ per monitoritzar el funcionament de les portes, els compressors i els aires condicionats. Els objectius són evitar fallades i fer un manteniment més eficient.

Els trens de la sèrie 5000 de la línia 5 són els primers del metro de Barcelona a beneficiar-se de la implantació d'una plataforma digital per a la gestió del manteniment, anomenada LeadMind, en el marc de l'objectiu de digitalització del manteniment que coordina el departament d'Enginyeria de Material Mòbil de Metro. El projecte s'ha dut a terme conjuntament entre el departament de Material Mòbil de la línia 5 i l'empresa ferroviària CAF.

L'objectiu del projecte, iniciat fa sis mesos, és millorar l'estratègia de manteniment per disminuir-ne el cost i alhora garantir la disponibilitat i seguretat dels passatgers que fan servir la L5, la segona més utilitzada de la xarxa. Per això, al llarg d'aquests mesos LeadMind està facilitant el monitoratge de l'estat de salut de la flota, establint patrons de comportament de les variables del tren que permetin crear alarmes per detectar el mal funcionament d'un equip abans que falli. També s'estan generant algoritmes que permetran fer el manteniment dels equips en funció del seu estat i així evitar entrades innecessàries al taller per fer el manteniment.

Recopilació de dades

El projecte va començar a finals d'agost del 2020 i parteix d'una recopilació de gran quantitat de dades (big data) extretes de 8 unitats de les 37 que formen el material mòbil de la línia. L'equip de manteniment de la L5 va seleccionar els aspectes més crítics com l'aire condicionat, les portes i la generació d'aire per analitzar-ne el comportament i veure així els resultats en cas d'aplicar un manteniment predictiu.

S'han instal·lat als trens uns ordinadors capaços de llegir totes les variables del sistema informàtic embarcat (més de 10.000 variables que s'actualitzen constantment) i que envien per 4G les dades al núvol per al seu posterior tractament. Una vegada detectats els patrons, es valida si aquell equip que presenta una alarma a l'aplicació té realment un mal funcionament al tren. En cas que no sigui així, es torna a revisar l'algoritme fins que els resultats que apareixen a l'aplicació i la realitat coincideixen.

Durant aquests mesos d'activitat s'han proposat, avaluat i validat diferents indicadors per detectar anomalies i anticipar avaries que puguin ocasionar una incidència en el servei. S'han pogut detectar amb gran exactitud anomalies en el funcionament de les portes, els compressors i l'aire condicionat gràcies als algoritmes de la plataforma.

Les dades generades han permès una intervenció ràpida davant els primers símptomes de fallada en diverses ocasions. S'han posat així les bases per a un manteniment basat en la condició que eviti el sobremanteniment que provoca la planificació basada en el quilometratge i que permeti generar estalvis en les intervencions.

Darrera modificació
28.04.2021
Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióMantenimentTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiL5MetroAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Presentació de les noves uniformitats . /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

TMB presenta el nou uniforme de la plantilla de metro i bus

Empresa
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons