Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Innovació
  3. Els trens de la línia 5 de metro ‘avisen’ abans de tenir avaries
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
28.04.2021
Redacció

Els trens de la línia 5 de metro ‘avisen’ abans de tenir avaries

Imatge
Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB
Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB

Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB

Trens 5000 de la línia 5 de metro al taller de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB

Durant sis mesos s'ha extret i analitzat la informació dels trens amb eines ‘big data’ per monitoritzar el funcionament de les portes, els compressors i els aires condicionats. Els objectius són evitar fallades i fer un manteniment més eficient.

Els trens de la sèrie 5000 de la línia 5 són els primers del metro de Barcelona a beneficiar-se de la implantació d'una plataforma digital per a la gestió del manteniment, anomenada LeadMind, en el marc de l'objectiu de digitalització del manteniment que coordina el departament d'Enginyeria de Material Mòbil de Metro. El projecte s'ha dut a terme conjuntament entre el departament de Material Mòbil de la línia 5 i l'empresa ferroviària CAF.

L'objectiu del projecte, iniciat fa sis mesos, és millorar l'estratègia de manteniment per disminuir-ne el cost i alhora garantir la disponibilitat i seguretat dels passatgers que fan servir la L5, la segona més utilitzada de la xarxa. Per això, al llarg d'aquests mesos LeadMind està facilitant el monitoratge de l'estat de salut de la flota, establint patrons de comportament de les variables del tren que permetin crear alarmes per detectar el mal funcionament d'un equip abans que falli. També s'estan generant algoritmes que permetran fer el manteniment dels equips en funció del seu estat i així evitar entrades innecessàries al taller per fer el manteniment.

Recopilació de dades

El projecte va començar a finals d'agost del 2020 i parteix d'una recopilació de gran quantitat de dades (big data) extretes de 8 unitats de les 37 que formen el material mòbil de la línia. L'equip de manteniment de la L5 va seleccionar els aspectes més crítics com l'aire condicionat, les portes i la generació d'aire per analitzar-ne el comportament i veure així els resultats en cas d'aplicar un manteniment predictiu.

S'han instal·lat als trens uns ordinadors capaços de llegir totes les variables del sistema informàtic embarcat (més de 10.000 variables que s'actualitzen constantment) i que envien per 4G les dades al núvol per al seu posterior tractament. Una vegada detectats els patrons, es valida si aquell equip que presenta una alarma a l'aplicació té realment un mal funcionament al tren. En cas que no sigui així, es torna a revisar l'algoritme fins que els resultats que apareixen a l'aplicació i la realitat coincideixen.

Durant aquests mesos d'activitat s'han proposat, avaluat i validat diferents indicadors per detectar anomalies i anticipar avaries que puguin ocasionar una incidència en el servei. S'han pogut detectar amb gran exactitud anomalies en el funcionament de les portes, els compressors i l'aire condicionat gràcies als algoritmes de la plataforma.

Les dades generades han permès una intervenció ràpida davant els primers símptomes de fallada en diverses ocasions. S'han posat així les bases per a un manteniment basat en la condició que eviti el sobremanteniment que provoca la planificació basada en el quilometratge i que permeti generar estalvis en les intervencions.

Darrera modificació
28.04.2021
Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióMantenimentTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiL5MetroAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Passatger amb cadira de rodes accedeix al metro / Foto: TMB

Part de la primera compra pública d'innovació de TMB serà finançada amb fons europeus

Innovació
Imatge
Cristina Güell, directora de Serveis Corporatius, a la presentació de la jornada / Foto: Pep Herrero

TMB presenta dues ofertes de compra pública innovadora en una jornada informativa

Innovació
Imatge
Un dels primers passatgers del bus d'hidrogen verd / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La producció d’hidrogen com a combustible per als autobusos

Innovació
Imatge
Projecte recuperació energia Canyelles

Coneix en temps real quanta energia recupera el metro a l’L3

Innovació

Últimes notícies

Representants del Consell Assessor de la Gent Gran, Ajuntament i TMB posen davant del Chausson per celebrar el Dia Mundial de la Gent Gran / Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB participa en la celebració del Dia Mundial de la Gent Gran

Societat
Imatge
Nou sistema de metro lleuger a Lagos (Nigèria)./Foto: LAMATA

La ciutat de Lagos posa en marxa el segon sistema de metro lleuger de Nigèria

En xarxa
Vista del telefèric des de Montjuïc. /Foto: TMB

El telefèric de Montjuïc registra el seu rècord històric de passatgers

Transport
Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al partit de futbol Barça-Sevilla i el concert de Joaquín Sabina de demà

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons