Header Top menu
Un projecte europeu estimula el bon ús de l'electricitat en el transport públic
Encara es coneix poc, però en sentirem a parlar. S'anomena Eliptic, està vinculat a la Unió Europea i sota el seu paraigua s'està treballant en 20 conceptes diferents en 11 ciutats, entre les quals Barcelona.
El projecte Eliptic (Electrification of Public Transport in Cities) busca estalviar diners i energia utilitzant sistemes de transport públic elèctrics existents (per exemple el metro, el tramvia i el troleibús) per afavorir d'altres modalitats de transport que d'aquesta manera augmenten la capacitat i redueixen emissions. Així, els autobusos i els cotxes elèctrics podrien servir-se de l'energia generada en la frenada dels combois ferroviaris per fer més eficients els processos de recàrrega, per exemple.
El projecte, vinculat a la xarxa Civitas, dona suport als objectius de la Comissió Europea pel que fa a la promoció dels combustibles alternatius (la descarbonització) i els modes de transport més nets com a alternativa al trànsit privat. El compromís és reduir a la meitat l'ús d'automòbils de combustible convencional a les ciutats el 2030 i retallar les emissions un 60% el 2050.
Onze ciutats compromeses
Actualment hi ha 20 grups d'usuaris que treballen en el que s'anomena business cases o realitzacions experimentals en 11 ciutats europees de diferents tipologies. Són Barcelona, Bremen, Leipzig, Eberswalde, Oberhausen (Alemanya), Brussel·les (Bèlgica), Lanciano (Itàlia), Londres (Gran Bretanya), Szeged (Hongria), Gdynia i Varsòvia (Polònia).
A Barcelona, el desafiament consisteix a construir una estació de càrrega d'autobusos elèctrics que s'alimenti d'energia procedent de la xarxa de metro, concretament de la línia 4. L'emplaçament escollit és la zona del campus Diagonal Besòs, on tindrà el final la línia H16, perquè complementi l'estació de càrrega construïda per Endesa al carrer Cisell, a l'altra terminal, en el marc d'un altre projecte europeu, el ZeEUS. La realització està actualment en fase de licitació.
Hi ha 33 socis, entre els quals TMB, implicats en el projecte Eliptic, que es pot seguir a través del seu web i del seu perfil de Twitter. Recentment els coordinadors han informat de l'acabament d'alguns dels estudis de viabilitat duts a terme a Brussel·les, Bremen, Leipzig i Eberswalde. El novembre vinent serà l'ocasió de fer-ne un repàs general en la cinquena conferència del projecte, que tindrà lloc a Barcelona.
First ELIPTIC feasibility studies completed #publictransport #electromobility https://t.co/Ycgt3ALcOy pic.twitter.com/rhI0yWkO0R
— elipticproject (@elipticproject) 23 de febrer de 2017
- ConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaDe tot arreuServeiBusAnys2017