Header Top menu
La línia 9 Sud de metro obrirà les portes el 12 de febrer
La línia 9 Sud, que unirà la terminal T1 de l'aeroport de Barcelona - el Prat i la Zona Universitària, es posarà en servei comercial el 12 de febrer. Falten poc més de dues setmanes perquè la xarxa de metro creixi de cop un 20%.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat avui la data d'entrada en servei de la línia 9 Sud de metro: serà el 12 de febrer, Santa Eulàlia, festiu a Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat. Culminarà així un llarg període de proves, com és propi dels metros automàtics, accelerades des del dia 22 passat arran de l'entrega de la infraestructura a TMB i el començament de la marxa en blanc.
L'acte inaugural serà presidit pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i com és habitual els veïns dels barris pròxims a les noves estacions de metro, situades als municipis del Prat de Llobregat, l'Hospitalet i Barcelona, disposaran de bitllets gratuïts per fer el primer trajecte.
El conseller Rull ha fet avui una visita de treball a la línia 9 Sud, en què ha pogut comprovar que la marxa en blanc (simulació de funcionament comercial sense passatgers) s'està desenvolupant segons les previsions. Acompanyat per directius de TMB i responsables del departament, el conseller ha visitat les estacions de Fira, Aeroport T1, Aeroport T2, El Prat Estació i Mercabarna, des d'on s'ha traslladat amb els mitjans de comunicació fins a Collblanc en un dels trens de prova.
De l'aeroport a Zona Universitària en 32 minuts
Aquest nou tram de la L9, de quasi 20 quilòmetres de longitud i 15 estacions, totes accessibles, connectarà la Zona Universitària amb la T1 en 32 minuts, amb una freqüència bàsica de 7 minuts els dies feiners. Com a novetat, l'oferta de servei dissenyada per TMB preveu reforços en bucle afegits al carrusel bàsic, perquè hi hagi intervals de menys de 4 minuts entre Aeroport T1 i Fira (22 minuts de trajecte) o entre Fira i Collblanc (7 minuts), en època d'esdeveniments amb gran impacte en la mobilitat, com ara el Congrés Mundial de Mòbils, que aquest any tindrà lloc del 22 al 25 de febrer.
El conseller Rull ha destacat que aquesta flexibilitat per adaptar les freqüències en funció de la demanda és un dels avantatges de la conducció automàtica que s'ha implementat en tota la L9, junt amb l'elevada seguretat que proporcionen els sofisticats sistemes de control i l'existència de portes d'andana per separar l'espai dels passatgers i els trens.
El metro automàtic més llarg estrenat a Europa
En aquest sentit, la fita del 12 de febrer adquireix una doble rellevància des del punt de vista de TMB, ja que suposa un salt de l'ordre del 20% en la dimensió de la xarxa de metro —mai en 90 anys s'havien posat en servei 20 quilòmetres de cop— i és també la primera vegada que a Europa s'estrena una línia automàtica tan llarga. Al mateix temps, el 25% de la xarxa de metro de Barcelona serà automàtica.
Encara hi haurà més novetats: un avançat sistema d'informació a l'usuari, connectat automàticament als trens; la senyalització de les andanes diferenciant entre la 1 i la 2; l'existència d'una tarifa especial per als viatges amb inici o final a Aeroport T1 i Aeroport T2, la validació de sortida en aquestes estacions i l'existència de màquines de venda del bitllet especial d'aeroport a l'interior de les línies de peatge.
La demanda estimada del nou tram de metro és de 23 milions de viatges anuals. Per a la Generalitat, promotora i titular de la infraestructura, ha suposat una inversió de 2.899 milions d'euros.
Les estacions de la L9 Sud que es posaran en servei el 12 de febrer són: Aeroport T1, Aeroport T2, Mas Blau, Parc Nou, Cèntric, El Prat Estació, Les Moreres, Mercabarna, Parc Logístic, Fira, Europa / Fira, Can Tries / Gornal, Torrassa, Collblanc i Zona Universitària.
Imatge
- Altres temesTransportConceptesDadesInnovacióMetro automàticOfertaServeiInfraestructuraEstacióMaterial mòbilInstitucionsGeneralitatTMBLlocsBarcelonaEl Prat de LlobregatL'Hospitalet de LlobregatServeiL9MetroAnys2016