Header Top menu
El Laboratori d'Ecoinnovació presenta el primer informe de tendències en mobilitat ferroviària
Trens i metros estan ben situats per liderar el transport eficient del futur i contribuir d'aquesta manera al desenvolupament sostenible i a mitigar el canvi climàtic.
El Laboratori d'Ecoinnovació, un projecte de la Fundació Fòrum Ambiental i de l'Obra Social "la Caixa", ha elaborat el primer informe de tendències d'ecoinnovació en mobilitat ferroviària, realitzat amb la col·laboració de TMB, FGC, Alstom i Railgrup. El document s'ha presentat en un acte en què ha participat la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, junt amb Jordi Hereu, membre del patronat de la Fundació Fòrum Ambiental, i Enric Ticó, president d'FGC.
El sector ferroviari té un gran pes a Espanya, tant per l'extensió de la xarxa, de més de 15.000 quilòmetres, com per la rellevància de les empreses operadores i fabricants. Es tracta d'un sector eficient, en termes d'emissions per tona transportada, i a Europa representa menys de l'1% del total d'emissions atribuïbles al transport.
Des d'aquest punt de partida, el transport ferroviari es perfila com un element clau per al desenvolupament sostenible i per això s'hauria de posicionar com a líder per davant del transport per carretera i el marítim. Per fer-ho s'ha esmentat la conveniència de treballar en la digitalització i la smart mobility o mobilitat intel·ligent, alhora que s'avança en la creació d'infraestructures més sostenibles des del moment del disseny inicial.
Millora ambiental i benefici empresarial
L'informe recull les principals tendències i casos reals d'empreses globals que demostren de quina manera l'ecoinnvació suposa una millora de les condicions ambientals i un benefici empresarial a través de la reducció de les emissions de diòxid de carboni, l'estalvi en costos de matèries primeres i energia, així com un augment del valor dels aspectes intangibles que valora el mercat.
L'informe detalla l'exemple de l'aprofitament de les aigües freàtiques que es filtren a la xarxa de metro de Barcelona i que es reutilitzen per a neteja, reg i manteniment de cabals ecològics, gràcies a acords promoguts per TMB amb ajuntaments i altres institucions, com el conveni firmat recentment a l'Hospitalet.
Segons ha explicat Markel Cormenzana, de la secretaria tècnica del Laboratori d'Ecoinnovació, els resultats demostren que l'ecoinnovació és una estratègia rendible per a l'empresa, suposa una clara millora del medi ambient en tots els àmbits (energia, residus, canvi climàtic, etc.) i és compatible amb la competitivitat empresarial.
En la taula rodona posterior, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha explicat les diferents línies d'ecoinnovació en què treballa l'empresa, des del nou disseny de la xarxa de bus i la reconversió ambiental de la flota fins a l'aprofitament de l'energia de la frenada dels trens, passant per l'aplicació de criteris d'estalvi i compra verda en tota l'activitat.
Es pot descarregar l'informe complet al web del Laboratori d'Ecoinnovació. També recomanem seguir el seu perfil de Twitter.
Un informe demostra que l'ecoinnovació és rendible per a les empreses ferroviàries https://t.co/D1CDh8PvF3
— LabEcoinnovacion (@LAB_Ecoinnova) 20 de març de 2017
Enric Cañas presentant la ponència sobre actuacions d'ecoinnovació a TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
- Altres temesMedi ambientConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInstitucionsAltresFGCTMBServeiMetroAnys2017