Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Innovació
  3. Com funcionen... les portes d’andana verticals que estan en proves a l’estació de Can Cuiàs
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
14.06.2019
Oriol Pàmies

Com funcionen... les portes d’andana verticals que estan en proves a l’estació de Can Cuiàs

Imatge
Avisador lluminós sobre un dels mòduls de portes verticals a Can Cuiàs / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Avisador lluminós sobre un dels mòduls de portes verticals a Can Cuiàs / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Avisador lluminós sobre un dels mòduls de portes verticals a Can Cuiàs / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Avisador lluminós sobre un dels mòduls de portes verticals a Can Cuiàs / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Els tres tipus de sensors, els contrapesos, l'avisador acústic i lluminós, el cargol sense fi i altres detalls de l'experiment que es desenvolupa en primícia a la línia 11 de metro.

1. Per a què serveixen unes portes d'andana automàtiques? En els metros, el tancament de les andanes estableix una barrera física de seguretat entre els passatgers i els trens en circulació, per evitar caigudes accidentals i intrusions. Han de ser automàtiques perquè s'obrin de manera sincronitzada amb les portes dels trens; si no ho fossin, parlaríem de mampares o altres tipus de separació d'accionament manual.

2. Quina diferència hi ha entre les portes verticals i les que ja tenim a les línies 9, 10 i 11? Podrien fer la mateixa funció amb més versatilitat i lleugeresa. En les portes verticals els espais de pas són molt més amples, superiors als 7 metres, i, per tant, no cal que els trens facin aturades d'alta precisió, ni que tots tinguin la mateixa distribució de portes. S'adapten a una gran varietat de línies, fins i tot les que combinen trens de sèries diferents, com passa en algunes del metro de Barcelona; s'instal·len més ràpidament, cosa que redueix els requisits de reforç estructural i les afectacions al passatge durant la instal·lació, i tenen un cost de manteniment inferior, perquè contenen menys elements mecànics.

3. Quines mesures tenen les portes per impedir accidents? Estan equipades amb tres sistemes de sensors que eviten que puguin impactar en les persones que hi hagi en la zona d'influència. El marc de les portes està equipat amb quatre sensors làser que defineixen extrem a extrem, en la llum de les portes, un barrera òptica invisible que permet detectar la presència de persones en la zona d'interferència amb el moviment. En cas que es produeixi la detecció, el sistema de control evita que s'iniciï el moviment de tancament o, si ja està en curs, l'aturen i en forcen l'obertura.

4. El segon? Cada mòdul està equipat amb una parella de sensors làser 3D que detecten la presència de persones en tot el volum definit entre les portes d'andana i el tren (el voral de l'andana). L'objectiu principal d'aquest element és evitar que les portes es tanquin i el tren reprengui la marxa en el cas que hi hagi una persona que s'hagi quedat en la zona d'intercanvi entre el tren i l'andana. De manera similar al cas anterior, aquests sensors també eviten que es tanqui la porta i, en cas que ja s'estigui tancant, reverteixen l'acció i en forcen l’obertura.

Imatge
Sensor làser 3D que controla l'espai entre el tren i l'andana / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Sensor làser 3D que controla l'espai entre el tren i l'andana / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

5. I el tercer? Els elements mòbils de les portes estan equipats en la seva part inferior amb una banda sensible que, de nou, en cas de detectar algun element, per exemple qualsevol obstacle al moviment de tancament, en forcen l'obertura. Aquesta banda sensible està implementada mitjançant una barrera òptica revestida per un material esponjós. En cas d'un improbable impacte, la transferència d'energia es minimitza, ja que és la requerida per a la flexió del material esponjós, que acaba tallant la barrera òptica interna.

6. Com se sap que les portes estan a punt de moure’s? Hi ha un sistema d'informació al passatge que, abans de l'inici del moviment de tancament, emet missatges acústics i visuals d'avís. D'aquesta manera els passatgers estan informats prèviament de qualsevol moviment de les portes.

7. Què passaria si tot i així algú cometés una imprudència? En el supòsit que una persona vulgui entrar o sortir del tren sense fer cas dels avisos acústics i lluminosos del tancament, i en el moment que la fulla de la porta ja estigui en moviment, de nou els sensors detectarien la persona i forçarien l'obertura. Si malgrat tot la porta acabés impactant en la persona, ho faria per l'extrem inferior, equipat amb el sensor de contacte, que de nou en forçaria l'obertura.

8. Fa la impressió que són pesants i que en cas d'impacte poden fer mal. Les portes disposen d'un sistema de contrapesos redundant, la qual cosa resulta en una massa equivalent de 15 kg, fet que incideix de forma determinant en una reducció de l'energia requerida per moure-les. A més, el motor que les mou actua en un cargol sense fi. El pla inclinat (angle molt petit) implícit en l'esmentat cargol redueix també la velocitat de moviment. El motor disposa d'un sistema d'embragatge que fins i tot frenaria el moviment de caiguda de la porta. En resum, per aturar el moviment de la porta no caldria fer gaire força.

9. Què passaria si fallessin tots els dispositius? Com qualsevol altre subsistema ferroviari, en el disseny s'han tingut en compte principis fail safe (seguretat en fallades), de manera que davant de la fallada de qualsevol dels sensors, la unitat de control o de qualsevol element que intervingui en una funció de seguretat, el sistema es posaria en l'estat més segur, raó per la qual no realitzaria, en aquestes situacions degradades de les funcions de seguretat, cap moviment autònomament.

10. Tot i així, és segur fer proves amb passatgers? De forma similar a qualsevol altre subsistema ferroviari, tota la solució està en fase de certificació de seguretat, mitjançant una empresa d'auditoria independent al procés de disseny. Mai començaran les proves amb passatge a la línia 11 fins que no tinguem l'aprovació del certificador i s'hagin superat totes les proves de seguretat efectuades per Metro.

Darrera modificació
16.06.2019
Tema
Innovació
  • ConceptesInnovacióSeguretatTecnologiaInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsCan CuiàsServeiL11MetroAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • TMB provarà una innovadora porta vertical per incrementar la seguretat de les andanes del metro

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons