Oriol Pàmies

Barcelona acull una cimera del projecte europeu Eliptic sobre transport públic elèctric

Uns setanta responsables d'empreses de 15 països passen revista entre avui i dimecres als avenços aconseguits en els diferents casos experimentals.

El projecte Eliptic (Electrification of Public Transport in Cities) busca estalviar diners i energia utilitzant sistemes de transport públic elèctrics existents (per exemple el metro, el tramvia i el troleibús) per afavorir altres modalitats de transport que d'aquesta manera augmenten la capacitat i redueixen emissions.

Així, els autobusos i els cotxes elèctrics podrien servir-se de l'energia generada en la frenada dels combois ferroviaris per fer més eficients els processos de recàrrega, per exemple. Hi ha 33 socis, entre els quals TMB, implicats en el projecte Eliptic, que es pot seguir a través del seu web i del seu perfil de Twitter.

Aquesta setmana, entre els dies 6 i 8, els responsables de les empreses sòcies i els coordinadors del projecte estan reunits a Barcelona, amb TMB com a amfitriona. Es tracta de la sisena trobada des de l'inici, el 2015. I hi assisteixen entre 50 i 70 persones, segons la jornada, de quinze països diferents.

Ciutats més verdes

En l'obertura de la reunió hi ha intervingut la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, que ha resumit el "full de ruta" de la ciutat per esdevenir més neta i sostenible. Vidal ha destacat els gestos recents del govern municipal, com ara la firma de la declaració de París contra el canvi climàtic, i ha subratllat el "paper clau del transport públic en els esforços per fer una Barcelona més verda", entre els quals ha esmentat el desplegament final de la nova xarxa de bus.

El projecte Eliptic, vinculat a la xarxa Civitas, dona suport als objectius de la Comissió Europea pel que fa a la promoció dels combustibles alternatius (la descarbonització) i els modes de transport més nets com a alternativa al trànsit privat. El compromís és reduir a la meitat l'ús d'automòbils de combustible convencional a les ciutats el 2030 i retallar les emissions un 60% el 2050.

Actualment dins l'Eliptic hi ha 20 grups d'usuaris que treballen en el que s'anomena business cases o realitzacions experimentals en 11 ciutats europees de diferents tipologies. Són Barcelona, Bremen, Leipzig, Eberswalde, Oberhausen (Alemanya), Brussel·les (Bèlgica), Lanciano (Itàlia), Londres (Gran Bretanya), Szeged (Hongria), Gdynia i Varsòvia (Polònia). Compten amb el finançament de la Unió Europea, que hi aporta 5,98 milions d'euros.

Estació de càrrega

Barcelona, el desafiament consisteix a construir una estació de càrrega d'autobusos elèctrics que s'alimenti d'energia procedent de la xarxa de metro, concretament de la subcentral de Llacuna, de la línia 4. L'emplaçament escollit és l'avinguda Eduard Maristany, a prop del campus Diagonal Besòs, on a partir del dia 13 vinent tindrà el final la línia H16, perquè complementi l'estació de càrrega construïda per Endesa al carrer Cisell, a l'altra terminal, en el marc d'un altre projecte europeu, el ZeEUS. L'estació i la canalització corresponent estan actualment en fase d'obra.

Alhora, s’està realitzant la construcció de set estacions de càrrega a la cotxera de Triangle, on de nit es carregaran els set vehicles contractats recentment per a la mateixa línia. L’energia amb què es carregaran aquests vehicles procedirà en aquest cas de la cotxera de metro situada sota la cotxera d’autobusos.

Així es van fent passes cap a l'electrificació completa de la línia d'autobusos H16, que és un objectiu per a l'any 2019.

Els assistents a la reunió d'Eliptic participaran demà en una visita a l'estació de càrrega d'autobusos del carrer Cisell i a infraestructures experimentals de càrrega de turismes i bicicletes que promou l'empresa municipal BSM, també implicada en el projecte.

Els socis del projecte Eliptic reunits al CaixaForum / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Els socis del projecte Eliptic reunits al CaixaForum / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Excavació per allotjar el transformador de la futura estació de càrrega a l'avinguda Eduard Maristany / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB) 
Excavació per allotjar el transformador de la futura estació de càrrega a l'avinguda Eduard Maristany / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Darrera modificació: 
06.11.2017
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies