Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El Zoobus, l’últim servei regular de l’ACLO Regent
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.10.2021
Gustau Lamadrid

El Zoobus, l’últim servei regular de l’ACLO Regent

Imatge
L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB
L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

Entre el maig de 1981, enguany ha fet 40 anys, i el gener de 1989 va estar funcionant el Zoobus, una línia especial ludicoturística servida per un autobús ACLO Regent de dos pisos. Va ser el darrer servei regular d'un dels vehicles històrics que avui conserva la Fundació TMB.

Els orígens de la línia Zoobus són anteriors a la seva posada en marxa i parteixen d’un servei especial establert el mes de febrer del 1981 per unir la plaça Catalunya i el Mercat del Born, lloc que allotjava una exposició temporal sobre tramvies i autobusos. Va circular tots els diumenges durant un mes i el preu, de 50 pessetes, incloïa l’entrada a l’exposició.

La principal característica i atractiu de la línia és que estava servida per un autobús ACLO de dos pisos, concretament per un ACLO Regent Mark III, que havia estat circulant per algunes línies urbanes de Barcelona entre els anys 1949 i 1965.   

Vist l’èxit d’aquest servei especial amb el seu particular vehicle, un cop finalitzada l’exposició es va decidir reconvertir-lo en una línia ludicoturística, anomenada Zoobus, que comuniqués la plaça Catalunya i el Zoo de la Ciutadella tots els diumenges i festius, de 9 a 15 hores i amb una freqüència de 60 minuts.

El Zoobus va circular durant quasi 8 anys, del 1981 al 1989, fins que va ser suprimit perquè el vehicle històric que servia la línia havia de ser substituït sovint per les avaries que tenia, i el reemplaçaven autobusos més moderns però menys atractius per a les característiques lúdiques de la línia.

El color original d’aquests vehicles ACLO, com el que donava servei al Zoobus, era el vermell, i així van circular per Barcelona, tot i que alguns cotxes que es destinarien a serveis suburbans es van pintar de verd i més tard passarien a ser blaus. No obstant, i com a dada curiosa, cal destacar que l'any 1984 l'autobús que servia la línia va ser repintat amb els colors de l’arc de Sant Martí en els laterals i el frontal dins d'una campanya de TMB per promocionar els seus transports singulars i que portava per nom A Barcelona tenim.

Patrimoni de TMB

En l'actualitat, aquest mateix vehicle de dos pisos que prestava servei al Zoobus, el cotxe 410, està restaurat i forma part del patrimoni històric de TMB, que el fa circular en ocasions especials, com ara al tradicional Ral·li d’Autobusos Clàssics, o el lloga per a alguns esdeveniments i rodatges de cinema i publicitat que volen recrear l’època dels anys 50, com ara l’anunci de la Loteria de Nadal de l’any passat.  

Hi ha més informació i una fitxa de l'autobús ACLO 410 al web de la Fundació TMB.

Imatge
Media Name: bus-aclo-branguli.jpg

L'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
21.10.2021
Tema
Història
  • ConceptesHistòricPatrimoniServeiInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBLlocsCatalunyaServeiBusAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Els ACLO Regent, l'encant dels majestuosos autobusos de dos pisos

Contingut relacionat

Imatge
Empleats de la CGA davant un autobús Tilling Stevens / Foto: Arxiu Fundació TMB

La CGA, l’avantpassat de Transports de Barcelona, naixia fa 100 anys

Història
Imatge
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB

Correus: cinquanta anys del tancament de l'estació (i de l'inici de la llegenda)

Història
Imatge
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona

Història
Imatge
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Vetusta Morla al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Visual de la mostra "Understory" / Font: Teatre Lliure

'Understory', nova col·laboració artística amb el Teatre Lliure al metro

Cultura i Oci
Imatge
Recorregut línia 10 del Metro de València. /Foto: FGV

Metrovalencia inaugura la nova línia 10 que connecta el barri de Natzaret amb el centre de la ciutat del Túria

Transport
Third-party content
Imatge
Nou prototip detecció incendis tres 2100 remodelats / Foto: TMB

Nou sistema de detecció d'incendis en els remodelats trens de la sèrie 2100 de la L4

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 298 73 83  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons