Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El Zoobus, l’últim servei regular de l’ACLO Regent
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.10.2021
Gustau Lamadrid

El Zoobus, l’últim servei regular de l’ACLO Regent

Imatge
L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB
L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

Entre el maig de 1981, enguany ha fet 40 anys, i el gener de 1989 va estar funcionant el Zoobus, una línia especial ludicoturística servida per un autobús ACLO Regent de dos pisos. Va ser el darrer servei regular d'un dels vehicles històrics que avui conserva la Fundació TMB.

Els orígens de la línia Zoobus són anteriors a la seva posada en marxa i parteixen d’un servei especial establert el mes de febrer del 1981 per unir la plaça Catalunya i el Mercat del Born, lloc que allotjava una exposició temporal sobre tramvies i autobusos. Va circular tots els diumenges durant un mes i el preu, de 50 pessetes, incloïa l’entrada a l’exposició.

La principal característica i atractiu de la línia és que estava servida per un autobús ACLO de dos pisos, concretament per un ACLO Regent Mark III, que havia estat circulant per algunes línies urbanes de Barcelona entre els anys 1949 i 1965.   

Vist l’èxit d’aquest servei especial amb el seu particular vehicle, un cop finalitzada l’exposició es va decidir reconvertir-lo en una línia ludicoturística, anomenada Zoobus, que comuniqués la plaça Catalunya i el Zoo de la Ciutadella tots els diumenges i festius, de 9 a 15 hores i amb una freqüència de 60 minuts.

El Zoobus va circular durant quasi 8 anys, del 1981 al 1989, fins que va ser suprimit perquè el vehicle històric que servia la línia havia de ser substituït sovint per les avaries que tenia, i el reemplaçaven autobusos més moderns però menys atractius per a les característiques lúdiques de la línia.

El color original d’aquests vehicles ACLO, com el que donava servei al Zoobus, era el vermell, i així van circular per Barcelona, tot i que alguns cotxes que es destinarien a serveis suburbans es van pintar de verd i més tard passarien a ser blaus. No obstant, i com a dada curiosa, cal destacar que l'any 1984 l'autobús que servia la línia va ser repintat amb els colors de l’arc de Sant Martí en els laterals i el frontal dins d'una campanya de TMB per promocionar els seus transports singulars i que portava per nom A Barcelona tenim.

Patrimoni de TMB

En l'actualitat, aquest mateix vehicle de dos pisos que prestava servei al Zoobus, el cotxe 410, està restaurat i forma part del patrimoni històric de TMB, que el fa circular en ocasions especials, com ara al tradicional Ral·li d’Autobusos Clàssics, o el lloga per a alguns esdeveniments i rodatges de cinema i publicitat que volen recrear l’època dels anys 50, com ara l’anunci de la Loteria de Nadal de l’any passat.  

Hi ha més informació i una fitxa de l'autobús ACLO 410 al web de la Fundació TMB.

Imatge
Media Name: bus-aclo-branguli.jpg

L'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
21.10.2021
Tema
Història
  • ConceptesHistòricPatrimoniServeiInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBLlocsCatalunyaServeiBusAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Els ACLO Regent, l'encant dels majestuosos autobusos de dos pisos

Contingut relacionat

Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història
Imatge
Per primera vegada s'ha exhibit l'històric Tilling Stevens restaurat / Foto: Pep Herrero (TMB)

Centenari de la primera línia de la xarxa de bus de Barcelona

Història

Últimes notícies

Imatge
Reunió del Consell Assessor de TMB

El Consell Assessor de TMB planteja els reptes de present i futur de l'entitat

Empresa
Imatge
Els participants de la taula rodona. Foto: Pep Herrero

Empreses i experts debaten estratègies, projectes i realitats d’innovació d’autobusos

Empresa
Imatge
Imatge Josep Maria Espinàs / FONT: Col·legi de Periodistes de Catalunya

La mirada de Josep Maria Espinàs al metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
Laia Bonet, presidenta de TMB. Foto: Pep Herrero

TMB i Ajuntament, amb el suport de la UITP, aborden en una jornada el futur de l’autobús

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons