Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
22.12.2021
Gustau Lamadrid

El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona

Imatge
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

Enguany el tramvia PCC Whasington està de doble celebració. Fa 60 anys que es van presentar els dos primers cotxes d'aquest model que van arribar a Barcelona i 50 anys que van deixar de circular per la ciutat comtal.

El 23 de desembre de 1961, justment ara fa 60 anys, el llavors alcalde de Barcelona, José María de Porcioles, presentava públicament les primeres unitats dels vehicles PCC Washington, que havien arribat a Barcelona per via marítima procedents de la capital americana tres mesos abans amb l’objectiu de renovar la flota de tramvies que donava servei a la ciutat.

El tramvia PCC era un model creat entre el 1935 i el 1938 als Estats Units per l’Electric Railway Presidents Conference Commitee (d’aquí el nom PCC) per unificar el disseny dels tramvies del país i competir en comoditat i tecnologia amb el servei que oferien les línies d’autobús. A la ciutat de Washington, els PCC van circular des del 1937 fins que la xarxa de tramvia va quedar substituïda per autobusos el 1962. Tramvies de Barcelona va veure llavors l’oportunitat de renovar la flota de tramvies i va comprar de segona mà a l’empresa de tramvies de la capital dels EUA 101 vehicles PCC, que van arribar en tres remeses entre els anys 1961 i 1965.

Els vehicles es van adquirir en el seu moment pel preu de 2.000 dòlars (unes 120.000 pessetes), que era aproximadament el doble del que costava en aquella època un Seat 600.

Uns vehicles confortables i de gran capacitat

Tot i la presentació de les primeres unitats, aquests tramvies no començarien a circular  per Barcelona fins dos anys més tard. Sembla que a les autoritats municipals no els va acabar d’agradar el disseny dels cotxes i es van haver de modificar alguns aspectes dels vehicles. Es van instal·lar faldons per tapar els bogis (els eixos que fixen les rodes), substituir les portes per crear un espai reservat per al cobrador, modificant també alguns detalls de l’interior, i es van col·locar dos fars en comptes d’un de central com portaven d’origen. Abans d’acabar l’any 1963 ja hi havia 22 tramvies d’aquest tipus donant servei a la ciutat, especialment en les línies 29 i 65. Finalment, arribarien a circular fins a un total de 99 unitats (amb la sèrie 1601 - 1699) i es van deixar dos vehicles per a recanvis. 

Pel seu origen, a Barcelona aquests tramvies van ser coneguts popularment com “els Washington” i van tenir gran acceptació, ja que eren molt confortables. Eren més silenciosos que els anteriors tramvies, més suaus en circulació, en frenada i arrancada, i els darrers a arribar incorporaven un doble nivell de finestres que permetien veure el carrer als usuaris que viatjaven drets. També van convèncer per la seva gran capacitat, ja que disposaven de 48 seients i 54 places més per viatjar drets.

Encara que fossin de segona mà, els PCC Washington van incrementar qualitativament l’oferta amb un resultat excel·lent i van ser els tramvies de tecnologia més avançada i eficaç de Barcelona fins a l’arribada dels moderns vehicles del Trambaix. Vint  tramvies d’aquesta sèrie van estar prestant servei fins a la supressió de la xarxa de tramvies de Barcelona el 18 de març del 1971, fa 50 anys.

La Fundació TMB conserva dues unitats del PCC Washington, el número 1631, restaurat entre el 2009 i el 2011, i el 1683.

Imatge
Imatges del PCC Washington / Arxiu TMB
Imatges del PCC Washington / Arxiu TMB

Imatges del PCC Washington / Arxiu TMB

Dues imatges del tramvia PCC Washington / Foto: Arxiu TMB
 
Imatge
Un dels tramvies descarregant-se al port de Barcelona / Arxiu TMB
Un dels tramvies descarregant-se al port de Barcelona / Arxiu TMB

Un dels tramvies descarregant-se al port de Barcelona / Arxiu TMB

Un dels primers models PCC sent descarregat al port de Barcelona / Foto: Arxiu TMB
 
Imatge
Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB
Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB

Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB

Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Foto: Arxiu TMB
 
Imatge
El  tramvia PCC Washington número 1664 / Arxiu TMB
El tramvia PCC Washington número 1664 / Arxiu TMB

El tramvia PCC Washington número 1664 / Arxiu TMB

Tramvia PCC Washington número 1664 / Foto: Arxiu TMB
 
Darrera modificació
22.12.2021
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentAltres operadorsLlocsBarcelonaServeiTramviaAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Empleats de la CGA davant un autobús Tilling Stevens / Foto: Arxiu Fundació TMB

La CGA, l’avantpassat de Transports de Barcelona, naixia fa 100 anys

Història
Imatge
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB

Correus: cinquanta anys del tancament de l'estació (i de l'inici de la llegenda)

Història
Imatge
Bordeta va ser una de les estacions descobertes del metro Transversal / Foto: Arxiu TMB

Estacions de metro amb vistes al sol i les estrelles

Història
Imatge
L'ACLO a la parada del Zoobus / Foto: Arxiu TMB

El Zoobus, l’últim servei regular de l’ACLO Regent

Història

Últimes notícies

Imatge
La passejada se celebra a ciutats de tot el món des del 2012 / Foto: Web de l'esdeveniment

#TMBrecomana donar suport a la salut masculina amb un posat distingit

Cultura i Oci
Third-party content
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Vetusta Morla al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Visual de la mostra "Understory" / Font: Teatre Lliure

'Understory', nova col·laboració artística amb el Teatre Lliure al metro

Cultura i Oci
Imatge
Recorregut línia 10 del Metro de València. /Foto: FGV

Metrovalencia inaugura la nova línia 10 que connecta el barri de Natzaret amb el centre de la ciutat del Túria

Transport
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 298 73 83  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons