Header Top menu
El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona
Enguany el tramvia PCC Whasington està de doble celebració. Fa 60 anys que es van presentar els dos primers cotxes d'aquest model que van arribar a Barcelona i 50 anys que van deixar de circular per la ciutat comtal.
El 23 de desembre de 1961, justment ara fa 60 anys, el llavors alcalde de Barcelona, José María de Porcioles, presentava públicament les primeres unitats dels vehicles PCC Washington, que havien arribat a Barcelona per via marítima procedents de la capital americana tres mesos abans amb l’objectiu de renovar la flota de tramvies que donava servei a la ciutat.
El tramvia PCC era un model creat entre el 1935 i el 1938 als Estats Units per l’Electric Railway Presidents Conference Commitee (d’aquí el nom PCC) per unificar el disseny dels tramvies del país i competir en comoditat i tecnologia amb el servei que oferien les línies d’autobús. A la ciutat de Washington, els PCC van circular des del 1937 fins que la xarxa de tramvia va quedar substituïda per autobusos el 1962. Tramvies de Barcelona va veure llavors l’oportunitat de renovar la flota de tramvies i va comprar de segona mà a l’empresa de tramvies de la capital dels EUA 101 vehicles PCC, que van arribar en tres remeses entre els anys 1961 i 1965.
Els vehicles es van adquirir en el seu moment pel preu de 2.000 dòlars (unes 120.000 pessetes), que era aproximadament el doble del que costava en aquella època un Seat 600.
Uns vehicles confortables i de gran capacitat
Tot i la presentació de les primeres unitats, aquests tramvies no començarien a circular per Barcelona fins dos anys més tard. Sembla que a les autoritats municipals no els va acabar d’agradar el disseny dels cotxes i es van haver de modificar alguns aspectes dels vehicles. Es van instal·lar faldons per tapar els bogis (els eixos que fixen les rodes), substituir les portes per crear un espai reservat per al cobrador, modificant també alguns detalls de l’interior, i es van col·locar dos fars en comptes d’un de central com portaven d’origen. Abans d’acabar l’any 1963 ja hi havia 22 tramvies d’aquest tipus donant servei a la ciutat, especialment en les línies 29 i 65. Finalment, arribarien a circular fins a un total de 99 unitats (amb la sèrie 1601 - 1699) i es van deixar dos vehicles per a recanvis.
Pel seu origen, a Barcelona aquests tramvies van ser coneguts popularment com “els Washington” i van tenir gran acceptació, ja que eren molt confortables. Eren més silenciosos que els anteriors tramvies, més suaus en circulació, en frenada i arrancada, i els darrers a arribar incorporaven un doble nivell de finestres que permetien veure el carrer als usuaris que viatjaven drets. També van convèncer per la seva gran capacitat, ja que disposaven de 48 seients i 54 places més per viatjar drets.
Encara que fossin de segona mà, els PCC Washington van incrementar qualitativament l’oferta amb un resultat excel·lent i van ser els tramvies de tecnologia més avançada i eficaç de Barcelona fins a l’arribada dels moderns vehicles del Trambaix. Vint tramvies d’aquesta sèrie van estar prestant servei fins a la supressió de la xarxa de tramvies de Barcelona el 18 de març del 1971, fa 50 anys.
La Fundació TMB conserva dues unitats del PCC Washington, el número 1631, restaurat entre el 2009 i el 2011, i el 1683.
- ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentAltres operadorsLlocsBarcelonaServeiTramviaAnys2021