Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
22.12.2021
Gustau Lamadrid

El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona

Imatge
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB
< >Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

Enguany el tramvia PCC Whasington està de doble celebració. Fa 60 anys que es van presentar els dos primers cotxes d'aquest model que van arribar a Barcelona i 50 anys que van deixar de circular per la ciutat comtal.

El 23 de desembre de 1961, justment ara fa 60 anys, el llavors alcalde de Barcelona, José María de Porcioles, presentava públicament les primeres unitats dels vehicles PCC Washington, que havien arribat a Barcelona per via marítima procedents de la capital americana tres mesos abans amb l’objectiu de renovar la flota de tramvies que donava servei a la ciutat.

El tramvia PCC era un model creat entre el 1935 i el 1938 als Estats Units per l’Electric Railway Presidents Conference Commitee (d’aquí el nom PCC) per unificar el disseny dels tramvies del país i competir en comoditat i tecnologia amb el servei que oferien les línies d’autobús. A la ciutat de Washington, els PCC van circular des del 1937 fins que la xarxa de tramvia va quedar substituïda per autobusos el 1962. Tramvies de Barcelona va veure llavors l’oportunitat de renovar la flota de tramvies i va comprar de segona mà a l’empresa de tramvies de la capital dels EUA 101 vehicles PCC, que van arribar en tres remeses entre els anys 1961 i 1965.

Els vehicles es van adquirir en el seu moment pel preu de 2.000 dòlars (unes 120.000 pessetes), que era aproximadament el doble del que costava en aquella època un Seat 600.

Uns vehicles confortables i de gran capacitat

Tot i la presentació de les primeres unitats, aquests tramvies no començarien a circular  per Barcelona fins dos anys més tard. Sembla que a les autoritats municipals no els va acabar d’agradar el disseny dels cotxes i es van haver de modificar alguns aspectes dels vehicles. Es van instal·lar faldons per tapar els bogis (els eixos que fixen les rodes), substituir les portes per crear un espai reservat per al cobrador, modificant també alguns detalls de l’interior, i es van col·locar dos fars en comptes d’un de central com portaven d’origen. Abans d’acabar l’any 1963 ja hi havia 22 tramvies d’aquest tipus donant servei a la ciutat, especialment en les línies 29 i 65. Finalment, arribarien a circular fins a un total de 99 unitats (amb la sèrie 1601 - 1699) i es van deixar dos vehicles per a recanvis. 

Pel seu origen, a Barcelona aquests tramvies van ser coneguts popularment com “els Washington” i van tenir gran acceptació, ja que eren molt confortables. Eren més silenciosos que els anteriors tramvies, més suaus en circulació, en frenada i arrancada, i els darrers a arribar incorporaven un doble nivell de finestres que permetien veure el carrer als usuaris que viatjaven drets. També van convèncer per la seva gran capacitat, ja que disposaven de 48 seients i 54 places més per viatjar drets.

Encara que fossin de segona mà, els PCC Washington van incrementar qualitativament l’oferta amb un resultat excel·lent i van ser els tramvies de tecnologia més avançada i eficaç de Barcelona fins a l’arribada dels moderns vehicles del Trambaix. Vint  tramvies d’aquesta sèrie van estar prestant servei fins a la supressió de la xarxa de tramvies de Barcelona el 18 de març del 1971, fa 50 anys.

La Fundació TMB conserva dues unitats del PCC Washington, el número 1631, restaurat entre el 2009 i el 2011, i el 1683.

Imatge
Imatges del PCC Washington / Arxiu TMB
Imatges del PCC Washington / Arxiu TMB
>Imatges del PCC Washington / Arxiu TMB
Dues imatges del tramvia PCC Washington / Foto: Arxiu TMB
 
Imatge
Un dels tramvies descarregant-se al port de Barcelona / Arxiu TMB
Un dels tramvies descarregant-se al port de Barcelona / Arxiu TMB
>Un dels tramvies descarregant-se al port de Barcelona / Arxiu TMB
Un dels primers models PCC sent descarregat al port de Barcelona / Foto: Arxiu TMB
 
Imatge
Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB
Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB
>Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB
Dos tramvies PCC Washington circulant per la Gran Via / Foto: Arxiu TMB
 
Imatge
El  tramvia PCC Washington número 1664 / Arxiu TMB
El tramvia PCC Washington número 1664 / Arxiu TMB
>El tramvia PCC Washington número 1664 / Arxiu TMB
Tramvia PCC Washington número 1664 / Foto: Arxiu TMB
 
Darrera modificació
22.12.2021
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentAltres operadorsLlocsBarcelonaServeiTramviaAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons