Header Top menu
Les xarxes de TMB van guanyar prop de 13 milions de passatgers el 2015
L'any 2015 ha estat positiu per al transport públic de Barcelona i l'àrea metropolitana: la demanda ha remuntat i s'ha situat en nivells semblants al moment inicial de la crisi econòmica.
Les xarxes de TMB (metro, bus i transports d'oci) van fer possibles 572,9 milions de viatges el 2015, xifra que representa un increment de 12,7 milions de viatges respecte a l'any anterior, equivalents a un 2,3%. La xarxa de metro va tancar l'any amb 385 milions de validacions, un 2,5% més, mentre que al bus regular i al Barcelona Bus Turístic el passatge va arribar a 187,8 milions, amb una variació a l'alça de l'1,9%.
La dada global de 572,9 milions de validacions és la tercera més alta de TMB, només superada per la del 2007 (576,9), abans de la recessió econòmica, i la del 2011 (577,4), en què es va acumular l'efecte de les ampliacions de la xarxa de metro dels dos anys anteriors.
La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha qualificat d'"encoratjadores" aquestes dades i les ha atribuït a una combinació de "factors conjunturals" relacionats amb la reactivació econòmica i d'"elements estructurals" de l'oferta, que ha millorat, especialment pel que fa al servei d'autobús. En aquest punt ha recordat que la qualitat del servei i la disposició dels treballadors reben "valoracions altes per part dels usuaris" i ha augurat nous creixements aquest any arran de la posada en servei de la línia 9 Sud.
El metro, a prop del rècord
Destaca el fet que la xarxa de metro experimenta un augment de 9,3 milions de validacions respecte de l'any anterior i aconsegueix una xifra d'afluència anual acumulada (385 milions) que és la segona millor de la història, després de la del 2011 (390 milions). El rècord serà batut amb tota probabilitat aquest 2016.
Pel que fa als autobusos regulars (sense transports d'oci), encadenen tres anys consecutius d'increments de demanda i han tancat el 2015 amb 182,2 milions de validacions, és a dir, 3,9 milions més, un 2,2%. Aquest guany de passatge es va constatar sobretot a partir del mes de març, quan es van aplicar reforços en 37 línies per adequar l'oferta a la demanda. Continua sent destacable el paper de la nova xarxa de bus com a captadora de passatge, ja que les seves línies mantenen una tendència ascendent i han superat les 230.000 validacions els dies feiners.
El sistema supera els 939 milions de viatges
En el conjunt del sistema de transport de la regió metropolitana de Barcelona, segons ha informat l'ATM, la pujada de la demanda ha estat de 23 milions, un 2,5%, fins als 939,3 milions de validacions, la xifra més alta assolida des de l'existència del sistema integrat. Comptant des de l'estiu del 2013, el guany seria de 50 milions de viatges.
En l'àmbit de competències de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, els viatges realitzats han estat 655,84 milions, amb un repunt també del 2,5%, Es pot veure el detall de les dades en aquesta nota de premsa.
Aquestes dades es poden interpretar com la confirmació de la tendència de recuperació iniciada l'últim quadrimestre del 2013, que posava fi a una etapa de reducció de la demanda de transport públic i de mobilitat en general, relacionada amb la crisi econòmica i la desocupació. En aquest sentit, l'atur registrat a la província de Barcelona va baixar en 45.000 persones al llarg del 2015, un 10,6%.
Per consolidar la tendència a l'alça, Mercedes Vidal ha considerat necessari "anar més lluny en mesures com ara la contenció tarifària i la potenciació de les tarifes socials, per fidelitzar els usuaris, millorar l'oferta de metro i bus, optimitzar la xarxa de transport metropolitana i avançar en l'ambientalització de la flota d'autobusos". "La mobilitat ha de ser una eina de lluita contra la desigualtat i a favor de la qualitat de vida dels ciutadans", ha conclòs.