Header Top menu
La plataforma kV 25/30 demana canvis en les tarifes d'accés a la xarxa elèctrica
Empreses privades i públiques, entre les quals hi ha TMB, s'han agrupat per intentar eliminar un greuge en els preus del terme fix de l'energia elèctrica que ocasiona sobrecostos de milions d'euros anuals.
La plataforma kV 25/30, formada per empreses consumidores d'energia elèctrica d'alta tensió de 25 i 30 quilovolts, ha reclamat avui canvis en la regulació de les tarifes d'accés a l'electricitat, en considerar que l'actual conté "incoherències", que fa que paguin el doble en concepte de peatge i els provoquen sobrecostos de diversos milions d'euros anuals.
La plataforma, nascuda inicialment al País Basc, s'ha presentat avui a Catalunya en un acte a la seu de Foment del Treball en què hi han participat directius d'algunes de les entitats fundadores —TMB, SEA-Empresarios Alaveses, Grupo ASE assessors energètics i Federació Espanyola d'Associacions de Fonedors—, de la patronal Cecot, així com el director general d’Energia, Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat, Pere Palacín.
Classificació de les xarxes
L'origen de la problemàtica denunciada per aquestes entitats es troba en la classificació de les xarxes elèctriques a Espanya en tres categories en funció de la capacitat per transmetre electricitat. La plataforma considera que hi ha correspondència entre aquestes tres categories i els esglaons de les tarifes d'accés, excepte per a les tensions nominals de 25 i 30 quilovolts, en què despres de diversos canvis normatius, l'últim dels quals aplicat el 2015, "no hi ha coherència entre la categoria de la línia i la tarifa aplicada".
Aquestes tensions van ser classificades com a xarxes de segona categoria per les seves característiques tècniques, però no obstant això les empreses connectades liquiden les tarifes d'accés com si fossin xarxes de tercera categoria, que és la més cara. Això vol dir que paguen com a peatge 33 euros per MWh, en comptes de 15 euros: més del doble.
La plataforma considera que aquesta "incoherència regulatòria" suposa una "discriminació" per a les empreses pel que fa a les instal·lacions d'extensió necessàries per accedir al subministrament i pel que fa a les liquidacions d'aquestes tarifes. Una discriminació que, a causa de l'estructura de la distribució de l'electricitat, afecta la indústria i els grans proveïdors de serveis de Catalunya, el País Basc, Cantàbria i Astúries.
Arbitrarietat i inseguretat
Així, segons els promotors, l'actual regulació provoca "arbitrarietat i inseguretat jurídica" i, a més, "un sobrecost" per a les empreses afectades. Per tant, la plataforma proposa que les xarxes elèctriques de 25 i 30 quilovolts, emmarcades actualment dins l'esglaó de tensió 6.1 de la tarifa, passin a l'esglaó 6.2, cosa que suposaria una rebaixa del cost gairebé a la meitat.
Per TMB, aquest canvi de rang suposaria reduir el cost del peatge elèctric un 43%, és a dir, uns 3,6 milions d'euros anuals, segons ha explicat el cap de Contractació i Gestió de l'Energia, Albert Blasco. "Uns recursos que podrien destinar-se a la millora del servei", ha apuntat.
La plataforma kV 25/30 compta amb l'adhesió d'una setantena d'empreses, tant privades com públiques, entre les quals hi ha els operadors de transport ferroviari FGC i Tram.
Un moment de la presentació de la plataforma kV 25/30